Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg nærmest forelsekt i designet på den der slim scarlet, Det ser bar super stilrent ud og passer perfekt til mit sort - rødt stue stil, samt mit røde sofa.

Efter at have kigget lidt og overvejet modeller som sony 40w4500, samsung le40a656 og panasonic pz85e, så kan jeg ikke rigtigt hoppe af overvejelsen af et LG6100 eller LG7000.

http://www.dustinhome.dk/pd_5010185861. ... unner_1538
(det er modellen som jeg har råd til, hvis det er en parralel importeret model, så bliver jeg nok nød til at finde et andet, for det der passer til det danske nok er over 10k, og min budget er maks 10k... suk :()

Men er der nogen der har noget kendskab til dem?
Det eneste jeg har hørt af minuser er lyden på den, men da der er digitalt indgang på dem begge 2, så bliver det ikke noget problem for mig, at tilslutte en ekstern lydkilde, da sådan et haves.

Jeg synes ikke at kunne finde hverken dvb-c eller mpeg-4 tuner, men jeg har ikke digitalt tv - endnu, og får det højst sensygligt først om lang tid (om et års tid). Men fordi jeg ikke har mpeg-4 og dvb-c tuner, vil det så sige, at jeg heller ikke vil kunne få digitalt signal i fremtiden? (er ikke så meget inde i det digitalt tv endnu), men det betyder jo ikke at jeg ikke kan vælge skærmenene, da jeg stadig kan få noget film og konsol underholdning i HD kvalitet,samt forhåbentligt et fint nok analog signal.
Så godt som jeg har forstået, så er mpeg-4 kun til "dem der bor på landet", hvor jeg bor i en privat lejlighedskompleks midt i byen. dvb-c har jeg ikke den store forståelese for.

det var lige det for denne gang...
På forhånd tak til dem der hjælper ^^
Af sketchpad
LG6100 er en LCD skærm og LG 7000 er en Plasmaskærm i full hd
du skal lige gøre op med dig selv hvilken teknologi du ønsker.
der er nemlig forskel på de to teknologier, hvilket du
kan læse mere om her på forsiden (Plasma vs LCD).

Når det er sagt, kan jeg selv gå god for Plasma modellen
LG50PG6000 som er en 50" plasma, du nok kan hapse i
El-Giganten for en 11000-11500,- med lidt prutning og goodwill,
på nettet har jeg set den så langt nede som 8500,-

Og skulle du få den idé at gå ned til 42pg6000, så bemærk
det er IKKE samme panel.

Det er en super Plasmaskærm med det nyeste i tynd og
strømbesparende Plasma (under 200w i strømspare 3 mode)
og sort på niveau med Pioneer, men det gælder KUN 50pg6000
modellen da denne har et nyere panel (som ovenikøbet er
THX certificeret).

Ellers er Panasonic et godt bud på glimrende plasmaskærm,
men det har jeg på fornemmelsen at andre brugere vil
fortælle dig mere om ;) (Cue Thomsen & Yakken...)

Og har du gysserne til det - er der ingen over og ved
siden af Pioneer 5090 modellen...meeeeen den koster kassen,
selv med svenske priser da du også skal have extra
højtaler til den, men så får du også creme de la creme i
plasma.
Senest rettet af sketchpad 03 feb 2009, 22:13, rettet i alt 1 gang.
Af Tom Anton
overhovedet ingen der ved noget som helst om de scarlet modeller? De er nok ca et halvt år gamle, tror jeg, men er ikke sikker. ;;)
Af Tom Anton
hov... ^^ tak for svaret... men er lcd bare noget lort eller hva?
Okay så, hvis det skal være plasma, kan den sammenlignes med pans. pz85 modellen, eller er det underklassen.

Til personlige brug, så ville skærmen mest bruges til HD film og gaming på xbox 360'eren, måske også ps3 + engang. Ang. gaming, så har jeg forstået at en lcd er bedst... Men så er der selvfølgelig film, hvor plasma er bedst, og man kan ikke rigtigt få det hele et et medmindre man vil ud og give 26k for Pioneer modellen, kunne jeg forestille mig.
En anden grund til at jeg evt kunne vælge plasma, er fordi solen aldrig er forbi min stue, dog på den anden side af min lejlighed, dvs. stuen er mere mørk og det skulle en plasma også være god nok for... Men ang. størrelsen, så er 50" lidt for stort for mig, der kun sidder 3,5 m fra sofaen...

Men kan en 6100 model også fås i 42" plasma? for jeg er godt nok slået ud af designet af den. 7000 modellen passer også godt nok, men 6100 er altså den pæneste ^^
Brugeravatar
Af kthomsen
Angående hvordan du får digitalt:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676

Kender ikke selv meget til LG6100 men der var een her i forum for nogle uger siden der havde et LG7000 der efter kort tid havde fået burn-in.
Jeg vil som Sketch skriver altid sige god for et Panasonic PZ til de priser de fås til. :)
Brugeravatar
Af kthomsen
Aaah størrelsen. Tro mig, med 3.5m fra TV og med et godt signal, så vil du ønske du købte en 50", 3uger efter du har haft dit 42". :D
Mht. gaming og plasma, så har det noget hurtigere responstid på spil med huritige bevægelser og online spil.

Har set LG7000 selv, dog ikke 6100 LCD modellen, men jeg tør vove at påstå, at ingen af dem kan leve op til PZ modellen hvad billede, sortnuancer, og for hvad plasmaen angår IR og Burn-in.
Af sketchpad
LCD er absolut ikke noget lort...

...det hele kommer an på hvad du foretrækker, LCD har den
fordel at den er mere flydende i det og "flimrer" mindre
mens Plasma er hurtigere til SPIL og flottere og mere
realistiske farver til FILM.

Og 50" er absolut ikke for stort til 3.5 meters afstand,
jeg har det til 2 meters afstand, og over 2 meter ser
du slet ikke forskellen på FULL HD og Standard HD, men igen
det er jo personlig.

Igen...7000 og 6000 har et langt pænere design da de har
en stort jævn glasplade uden "ramme".

Du kan ovenikøbet få den med en "rød streg" så den
måske passer din røde sofa... Så bliver det 50pg6010 modellen

Mht. Tuner så er der desværre kun DVB-T og mpeg2 i dem,
men hvis du får en kabel-tv boks er det jo ligemeget, og
så får du fordeler som harddisk optagelse i HD-kvalitet
m.m, som er langt foran hvad din tv-apparats digital-tuner kan tilbyde.

Jeg har selv YouSee Samsung boksen, og med YUV-HDMI (istedet for RGB HDMI) får du farver du tror er løgn (I promise!) ;)

Desuden er der hele 4 HDMI indgange, 1 Komposite (der også
kan tage HD signaler), 1 svhs, 2 scart-stik, 1 composite
indgang, 1 PC-vga indgang - så der er ikke just mangel
på tilslutningsmuligheder (og tro mig - dem får du brug for)
Af Tom Anton
Ja tak igen får mig virkelig til at overveje ^^
Hvis jeg bare kan få modellen med at magen til design som LCD 6100 slim udgaven så må det da også godt blive en plasma, men har dog ikke fundet den.

Men er bare så bange for det burn in gøgl... At man hele tiden skal holde øje med ikke at se samme kanal for lang tid eller være bange for at falde i søvn ved den og sådan noget... Nogle siger at der skal ikke ret meget til, mens andre siger at de bare kan køre i timevis uden problemer ^^. Har læst at det kan brænde ind på så mange måder, bl.a. de sorte bjælker under film, kanallogoet osv. Jeg har ikke rigtigt forstand på hvordan man holder det ved lige, da jeg aldrig har ejet et plasma tv... Kører selv på et billigt 26" INO3 LCD tv fra kvicly ^^ og ja 3,5 m er langt fra hinanden, mellem sofa og sådan lille tv ^^

Men smadrer man ikke sine øjn af at sidde så tæt på sådan stor skærm? Og alligevel vil det være lidt af en mirakkel hvis man kan finde 50" til under 10k, som er det eneste jeg har råd til^^
Af sketchpad
Der er mange 50" modeller til under 10K i butikkerne,
jeg har set en til 8500 i Expert (LG, lidt ringere model)
og en samsung til 8000, og en samsung til 9999,- alle 50".

(og vi taler butikkerne nu! København vel at mærke...)

Men du får IKKE burn in problemet med en 50pg6000, jeg har
brugt min i over 200 timer nu - der er NADA IR og BURN IN.

Desuden går alle (som aldrig har ejet et plasma) med
gammeldagse fordommer om at det er et kæmpe problem...

...du ville grine af det!

Det hele handler om nogle enkle regler såsom:

- Lad være med at tage på ferie mens dit TV står tændt.
- Smid dit TV i strømspare mode de første 200-300 timer
og glem alt om burn in!
- IR, var skrækkelig for 5 år siden og, det er forbi, vi
har bedre teknologi idag, dog er der LIDT forskel på
modellerne, f.eks har en 50PG3000 mere IR end en 50pg6000,
(jeg ser det ikke på min ...seriøst!) Og skulle det komme
pga. at man har spillet TV-SPIL og sat den på pause...

...eller brugt windows - hvor menuerne har stået der etpar
timer, vil man kunne "skimte" bare LIIIIIIILLLE smule af
task-bar'en på det sorte - HVIS - du ikke ser film eller
noget de næste sekunder, 2-4 sekunder med film og det er
PIST væk.

Så ja...det er overdrevet ud af proportioner.
Af Tom Anton
Okay det lyder også meget mere beroligne...^^

Men alligevel, nu hvis jeg så skulle vælge 50" modellen, så kan jeg igen ikke vælge om jeg vil have pz85 modellen eller den her ^^
For pz85 har 1080p24hz, og det gør at blue ray film kører mere flydende (har jeg læst fra et svar fra yakken), det har jeg hørt at pg6000 ikke har... Men derimod kan jeg bedst lide designet på lg'en... Den er nemlig så grim den der sølvfarvet lignende tingest der sidder under skærmen på pz modellerne.
Af sketchpad
Det er fuldstændig korrekt at 42PG6000 ikke har 24 film mode,
det har 50PG6000 derimod.

42" er et forskellig apparat fra 50" modellen - mærkelig nok,
selv om de har det samme design og omtrent de samme menuer.

Men PZ85 fra Panasonic er også et fortræffelig valg, du
kan rolig vælge det apparat.
Af inotic
ved ikke om det er mig der er forkert på den, MEN LG7000 er da ikke en plasma skærm?

Sidder selv og kigger på den, og på LG's hjemmeside ligger den inde under LCD skærme.
Af sketchpad
Modellerne skulle være LG50PG6000 og LG50PG7000 - disse er
begge to Plasmaskærme.
Af inotic
ja når de hedder PG7000 er de velsagtens plasma, men ikke LG7000 modellerne. og de fås da fra 32-52", hvis det er LCD han er ude efter.