Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af velsing
Hmmm. Jeg har også et PX80 TH37EA, og jeg må altså indrømme at jeg er ovenud tilfreds med billedkvaliteten. Jeg kører dog på en DVB-t stue antenne (129,-. i Silvan) som indfanger Dr1, Dr2, TV2, Kanal Kbh og Gamez TV eller hvad det nu hedder.
Og jeg synes billedkvaliteten er glimrende.

Det skal endog siges at jeg lige indtil fornylig har gået og fnyset over at folk dog kunne finde på at købe fladskærmstv, når nu at billedet var så arge elendigt, hvilket en rundtur i Fona 2000's LCD-park sådan set stadig bekræfter mig i.

Indtil jeg så, og så købte PX80...

Nuvel, billedet er ikke det samme som på et CRT men ikke dårligere vil jeg sige.. Jeg har som bekendt heller ikke kanaler som 3+ der skulle have dårlig kvalitet men fx dr1 og dr2, der sender mange af deres programmer i en rigtig god kvalitet, herunder -efter min mening- Tv avisen og fx Deadline...

Flere film fra de tre store kanaler, især nyere film, tager sig også ganske fortrineligt ud...

Farverne er jeg stadig meget imponerede over..

Det er ihvertfald noget helt helt andet end på lcd -efter min mening ;-)

Jeg vil sige det er lidt en vanesag at skifte, men stod i lørdags og kiggede på et gammelt 21" Sony trinitron, og blev kun bekræftiget i hvor godt et tv jeg har købt. :-)

Os se så noget HD på det og man taber kæben :-)

Mvh Velsing
Brugeravatar
Af CrazyA
Fandt ud af at min Sagem 60 box ikke var god nok til digital TV, da den kun kører over scart. Så igår tog jeg ind i den lokale TDC pusher, og fik mig en HD-box istedet. Og sikke en foreskel, nu står billederne knivskarpt (HDMI) Især HD kanalerne er da helt fantastiske wow :p
Men der er et MEN, det er forhåbentligt en indstillings fejl. Når jeg kører over HDMI, er næsten alle kanalerne 4:3 eller et andet for mig ukendt format, således at billedet ikke bliver ret stort (Sorte bjælker hele vejen rundt) Har sat aspect på "Automatisk" og har på boxen prøvet både 576,720 & 1080 uden succes. Det skal siges at ved 576 fylder billedet skærmen ud, men til gengæld fylder det for meget.
Hvis jeg der imod kører gennem scart, så er der ingen problemer med sorte bjælker. Men så mister jeg jo til gengæld digital kvalitetten.
Håber meget der er en der kan hjælpe mig
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Boksen kan desværre ikke selv detektere hvilket format en udsendelse har, hvilket er en softwarefejl. Denne fejl har dog været der lige siden lanceringen af boksen, så det er lidt tvivlsomt om det overhovedet bliver rettet. Mange af kanalerne sender i 16:9 formatet, hvilket vil give dig det rette billede og ellers så er der en zoom-knap på fjernbetjeningen der kan strække billedet til det rette format. De eneste kanaler hvor dette trick ikke virker på, er HD kanalerne. Når der vises ægte HD, så vil formatet også være 16:9, men meget af tiden, så sendes der blot "forbedret SD" hvilket godt kan være i 4:3 format - og disse udsendelser kan ikke zoomes korrekt via boksen.
Af thg
Jeg har en digitalboks fra YouSee (Sagem 60) som kører via scart.

Jeg er rimelig tilfreds med det, men det kunne godt være bedre.

Jeg har overvejet deres HD-boks, men da det kun er få kanaler der tilbydes i HD, har jeg egentlig udsat det lidt, men hvis du siger at også de alm. kanaler bliver bedre med denne HD boks, kunne det være jeg skulle købe den aligevel?

Specielt fodbold på TV3 og 3+ og Kanal 5 syntes jeg er i rigtig dårlig kvalitet, hvordan står det på din YouSee HD boks?
Brugeravatar
Af CrazyA
Hej yakken.

Tak for dit svar. Havde dog i mellem tiden selv fundet de sørgelige fact´s. Hvor er det ringe, at man skal se et lille 28" billed på sit ny indkøbte 37" :(
Brugeravatar
Af CrazyA
thg skrev:Jeg har en digitalboks fra YouSee (Sagem 60) som kører via scart.

Jeg er rimelig tilfreds med det, men det kunne godt være bedre.

Jeg har overvejet deres HD-boks, men da det kun er få kanaler der tilbydes i HD, har jeg egentlig udsat det lidt, men hvis du siger at også de alm. kanaler bliver bedre med denne HD boks, kunne det være jeg skulle købe den aligevel?

Specielt fodbold på TV3 og 3+ og Kanal 5 syntes jeg er i rigtig dårlig kvalitet, hvordan står det på din YouSee HD boks?
Der er efter min mening kæmpe forskel på de 2 boxe. Kanal 5 som du nævner får du med som HD kanal på HD boxen. Så jeg kan klart anbefale den. Selv om det er surt med de sorte bjælker på mange af kanalerne. Men der kan du jo så skifte til scart eller zoome som yakken nævner.
Du kan leje boksen hos TDC for 39,- md hvilket jeg mener er en god deal, da den koster 2195,- Så det vil rundt regnet sige, at du kan leje den i 4½ år til samme pris. Og mon der ikke er kommet noget nyt inden den tid ? Og så kan du jo bare gå ned og bytte den.
Brugeravatar
Af CrazyA
Er der forresten en der kan fortælle mig hvilken opløsning jeg skal sætte boksen til i forhold til mit TV (Panasonic TH 37PX80EA) 576,720 eller 1080 ?
Af lennon
Glædeligt,at nogle af jer får set lidt af fladskærmenes potentiale,når de ellers fodres med et anstændigt antenne signal.

Faktik burde folk i stedet sige :

" Har netop fået et nyt 42" Pana80, og er dybt skuffet over hvor elendigt mit analoge antennesignal i virkeligheden er "

Faktum er nemligt,at Pana80 er et af de mest tilgivende fladskærme mht analogt antennesignal. Og i kan og skal ikke sammenligne med et 28" krympet CRT, som har nogle helt andre fejl og begrænsninger.
Brugeravatar
Af CrazyA
CrazyA skrev:Er der forresten en der kan fortælle mig hvilken opløsning jeg skal sætte boksen til i forhold til mit TV (Panasonic TH 37PX80EA) 576,720 eller 1080 ?
Er der ingen der kan fortælle mig det ?
Hvad er i øvrigt forskel på i & p eks. 1080i eller 1080p ?

På forhånd tak, og ha en god dag :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
"i" og "p" refererer til interlace og progressiv. I interlaced sender man kun hver anden linie af billedet, dvs. der skal to opdateringer af skærmbilledet til før du har fået tegnet hele skærmfladen, hvor progressivt betyder at hele billedet opdateres på én gang. Man sparer således halvdelen af båndbredden ved kun at sende i interlaced, hvilket er nødvendigt hvis man vil sende HD ud i dag - der er simpelthen ikke nok båndbredde i sendenettet til at køre progressivt.

Jeg vil anbefale dig at benytte 720p fra din boks til PX80. Skærmen har denne opløsning.
Brugeravatar
Af CrazyA
yakken skrev:"i" og "p" refererer til interlace og progressiv. I interlaced sender man kun hver anden linie af billedet, dvs. der skal to opdateringer af skærmbilledet til før du har fået tegnet hele skærmfladen, hvor progressivt betyder at hele billedet opdateres på én gang. Man sparer således halvdelen af båndbredden ved kun at sende i interlaced, hvilket er nødvendigt hvis man vil sende HD ud i dag - der er simpelthen ikke nok båndbredde i sendenettet til at køre progressivt.

Jeg vil anbefale dig at benytte 720p fra din boks til PX80. Skærmen har denne opløsning.
2000 tak for dit udførlige svar yakken. Ha en rigtig god dag
Brugeravatar
Af CrazyA
yakken skrev:Man sparer således halvdelen af båndbredden ved kun at sende i interlaced, hvilket er nødvendigt hvis man vil sende HD ud i dag - der er simpelthen ikke nok båndbredde i sendenettet til at køre progressivt.

Vil det så sige, at jeg ikke får det optimale ud af de HD kanaler jeg har, når jeg kun har en opløsning på 720p ?
En ting mere hvorfor er der ikke 720i

Beklager alle mine spørgsmål, men jeg er blank som et spejl på TV området, så jeg håber i vil bære over med mig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, du får det maksimale ud af hvad din skærm kan levere - men måske ikke af den opløsning signalet har. Fuld HD vs alm. HD har været tæsket godt og grundigt igennem herinde mange gange før og vi har også en artikel, der forklarer hvorfor fuld HD ikke er så super vigtigt:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Du skal ikke ligge vågen om natten og bekymre dig om det. 720p er rigeligt med mindre din skærm er stor som et hus.

Jeg ved ikke hvad motivationen for ikke at lave 720p præcis er, men jeg kunne forstille mig, at man på forhånd vidste at sendenettet kunne holde til 720 liniers opløsning i progressivt format, så der derfor ikke var nogen grund til at begrænse sig. Samtidigt så kunne man se at 1080 linier ville blive et problem, så det blev opdelt i to.