Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
Jeg er blevet den glade jer af et Panasonic 42PX80, men jeg har problemer med at få vist et analog signal på skærmen af acceptabel kvalitet. Billedet på skærmen er ikke decideret grynet og farverne er gode, men jeg synes det står meget uskarpt - faktisk så galt at mit 10 år gamle 28” Philips CRT tv var meget bedre.

Jeg ved godt at intet billede er bedre end det signal det bliver fodret med, derfor har jeg også kontrolleret at samlingerne i begge ender på antennestikket er perfekte (de er af den type som kan skrues fra hinanden med 3 små skruer og har en grå hætte på bagsiden). Jeg er også klar over at billedet bliver strukket meget fra 28” jeg er vant til og op til 42” som med analog signal vel derfor vil blive lidt ringere.

Vil jeg vinde meget på skarpheden på billedet ved at købe en digital boks, eller er der andet jeg bør gøre?
Af J2NK
Den eksterne boks vil ikke nødvendigvis hjælpe.

Prøve at slå Noise Reduction op i TV'ets indstillinger.

Der kan være problemer med at få analogt TV til at se bedre ud på en fladskærm, CRT'en har jo opløsningen til det og er direkte en analog maskine, plasma-TV'et skal først oversætte signalet først.
Senest rettet af J2NK 01 feb 2009, 18:56, rettet i alt 1 gang.
Af red_martians
Du er muligvis udsat for opskallering. Dit gamle CRT-fjernsyn er SD. dvs. 576liniers, og dit PX80 er 768-liniers. Det betyder at PX80'eren kan vise op til dobbelt så mange detlajer som dit gamle fjernsyn. Denne høje detaljeringsgrad er dog ikke uden bekostning, da hvis vi skulle vise de 576linier ligeså godt som på et CRT-fjernsyn ville du have et lille firkantet billede på midten. Derfor må den strække i billedet.
Effekten kendes også fra LCD-computerskærme der bliver fodret med forkert opløsning, eller digital zoom på digital kameraer.
PX80 er absolut nogle af de bedste fjernsyn til dette, så du er absolut ikke gået galt i byen. Mange og dyere fjernsyn er langt dårligere til det og billedet bliver så mere grynet og uskarpt end det du ser. Til gengæld vil du med HD-signaler få langt bedre fjernsyn end tidligere.
Der er massere af muligheder for HD-fjernsyn, og det er til at skaffe, men koster som regel knaster.

du kan også forsøge dig med digital-TV men det er ikke altid at det gør den helt store forskel, andet end at fjerne støj.
Af red_martians
kan love dig at du bliver fascineret hvis du prøver en blu-ray.. så finder du ud af at det faktisk har været pengene værd.
Af make
Uha, det lyder ikke godt. Jeg er lige ellers på nippet til at bestille et PX80 men har fået kolde fødder af denne tråd. Jeg har også analogt signal. Hvis analogt signal ser dårliger ud på et PX80 end på et godt CRT så overvejer jeg at købe det B&O CRT TV der er i Køb og salg tråden, istedet for PX80.
Af Fing
Jeg tror ikke der er tvivl om at et CRT-TV generelt er bedre til analog-signal end et LCD, eller plasma-TV.
Medmindre man har adgang til et digitalt signal er der altså ingen grund til at skifte den gamle kasse ud - udover at et fladskærms-tv kan hænge på væggen.
Man kan også vende den rundt og sige, at hvis man har investeret i et lækkert fladskærms-TV, så skylder man også sig selv at fodre det med et digitalt signal hvis man har muligheden.
Af make
Der bliver også nævnt at et digitalt signal ikke nødvendigvis vil hjælpe, så det lyder lidt som en satsning at at købe en fladskærm.
Senest rettet af make 01 feb 2009, 19:29, rettet i alt 1 gang.
Af Fing
Digitalt signal er altid bedre end analogt signal på et plasma/LCD. Medmindre fjernsynet er defekt.
Af make
Hvad mener i har bedst billedkvalitet. Et godt CRT TV (f.eks. B&O MX7000) med digitalt signal, eller et PX80 med digitalt signal.
Senest rettet af make 01 feb 2009, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Af red_martians
uden tvivl B&O fjernsynet.
Det vil til gengæld sux big time hvis du giver det HD-signal.
digital-signal er stadig SD og vil svare til at du sættet en DVD på. Det fjerner støj men ikke uskarpheden.
Du vil ret sikkert også bemærke at dine analoge kanaler svinger i kvalitet, og gode analoge er ifølge mig næsten ligeså gode som de digitale. Jeg ville kunne i hvert fald ikke finde på at betale mig fra den lille forskel... HD-sinaler man kan få digitalt, vil dog til gengæld stå 100gange med på PX80 end på et B&O. men det kræver at du skaffer digital HD-TV
Af CPH2100
Helt klart B&O MX7000!

Jeg har pudsigt nok et til salg her på siden til 2400,- med kvittering, fjernbetjening og dvd hylde - alt originalt og i rigtig god stand (fra 2002) :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når vi snakker om TV i SD kvalitet, så er det ret svært at få noget godt ud af det på en fladskærm - både analogt og digitalt. Med en DVD (som jo også er i SD kvalitet) så er historien en lidt anden, idet materialet på en DVD-skive ikke er voldkomprimeret ligesom TV-signalerne er.

Når programpakkerne skal fyldes, så vægtes antallet af kanaler desværre højere end billedkvaliteten af samme, så ofte får du en billedkvalitet der er MEGET ringere end hvad man reelt kan hive ud af et SD signal. Sammenlign eksempelvis DR1 med TV3+, så vil du se hvad jeg mener.

Hvis det primære brugsmønster vil være SD TV-kiggeri, så mener jeg at man bør overveje sit valg meget nøje først. Der vil næsten med 100% garanti være en nedgang i billedkvalitet forbundet med valget af fladskærmen i dette tilfælde - med mindre man er villig til at betale dét det koster at få noget udstyr, der klarer opgaven ordenligt (og det er ikke priser i 10.000 kr. klassen vi snakker om så...). Nævnte MX7000 er et godt tilbud i min mening - nu har jeg ét i forvejen, så to er for mange, men ellers havde jeg nok slået til ;)

Får man fat i HD materiale, så er historien dog en helt helt anden 8)
Highflyer skrev:Hej,
Jeg er blevet den glade jer af et Panasonic 42PX80, men jeg har problemer med at få vist et analog signal på skærmen af acceptabel kvalitet. Billedet på skærmen er ikke decideret grynet og farverne er gode, men jeg synes det står meget uskarpt - faktisk så galt at mit 10 år gamle 28” Philips CRT tv var meget bedre.
Jeg ved præsis hvad du mener, jeg er lige blevet ejer af Panasonic TH 37PX80EA. Men hvor er jeg dog skuffet over billed kvalitetten.
Jeg har hybrid fra Yousee, men det leverer slet ikke godt nok signal, det hjælper dog lidt. Hvis jeg kører over min Selector, altså sætter TV´t på AV og så skifter kanaler på Selector´n.
Sviger mekanikken har TH42PX80EA, deres billed er langt bedre end mit. Ved ikke om det kan skyldes, at de får deres signal fra Energimidt (El-selskab)
Af lennon
Et digitalt signal via feks YouSees boks vil under normale omstændigheder give et fremragende resultat på et Panasonic 42" skærm ! En studieudsendelse i almindelig SD opløsning fra feks TV2 eller DR1 kan og bør have en kvalitet meget lig med DVD kvalitet !
Analoge kabel-TV signaler er derimod MEGET spredt fægtning . Købte i sin tid mit eget 42" plasma fordi jeg havde set noget VM fodbold på min kammerats - i fremragende kvalitet, - via analog kabel TV.
Men ak og ve ! - via min egen udbyders analoge kvalitet var det en helt anden historie - samme fjersyn Pana600 . Der var ganske enkelt ingen vej uden om en digital boks, - men det spiller til gengæld ! !