Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har et par hurtige spg - håber nogen har svarene :)

1. Jeg har et Samsung A656, når jeg sætter min Xbox til med HDMI kommer der kun stereo ud fra den digitale lydudgang på TVet. Har søgt på nettet om dette, og det lader til at det er meget standard. Ikke muligt at få digital lyd ind i TVet med HDMI og ud i 5.1?

2. Hvis jeg bruger DVB-C på TVet og en kanal bliver sendt med 5.1 lyd, vil der komme 5.1 eller 2.0 ud fra den digitale udgang?

Takker :)
Af Corax
For at få 5.1 ud af den optiske udgang skal du ændre audio formatet fra PCM til Dolby Digital på TV'et.

Jeg ved ikke om TV'et kan overfører lyden fra HDMI til den optiske udgang. Men et alternativ kan være at tilslutte din Xbox med component kabel hvor lyd og billede er opdelt eller købe en reciever med HDMI.
Af cederstrom
Tak for dit svar.

Kan ikke umidbart finde nogen indstilling til at ændre lyden fra PCM til Dolby Digital på TVet. Nogen der har et A656 der ved hvor denne indstilling er, eller om den ikke findes?

En anden løsning er også at det kabel i med DigitalOut i Xboxen, men ville helst have HDMI fra TVet korrekt over i anlæget for de andre boxe jeg evt får i fremtiden :)

Mvh Lasse
Af Corax
Det må du undskylde. Jeg gik udfra at det var det samme på A656 som på Samsungs ældrer modeller. Men jeg kan se i manualen at de har ændret det.

I manualen står der dette om den optiske udgang:
"Når HDMI IN-stikkene er tilsluttet, udsender DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)-stikket på tv’et kun 2-kanals lyd. Hvis du vil høre 5.1 kanals lyd, skal du tilslutte det optiske stik på dvd-afspilleren eller kabel/satellitboksen direkte til en forstærker eller hjemmebiograf; ikke til tv’et."
Af cederstrom
Corax skrev:Det må du undskylde. Jeg gik udfra at det var det samme på A656 som på Samsungs ældrer modeller. Men jeg kan se i manualen at de har ændret det.

I manualen står der dette om den optiske udgang:
"Når HDMI IN-stikkene er tilsluttet, udsender DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)-stikket på tv’et kun 2-kanals lyd. Hvis du vil høre 5.1 kanals lyd, skal du tilslutte det optiske stik på dvd-afspilleren eller kabel/satellitboksen direkte til en forstærker eller hjemmebiograf; ikke til tv’et."
Mange tak for din hjælp. Det var dog et utroligt sted at spare for Samsung. Jeg må finde en løsning på at få Digital lyd ud fra Xboxen, skifte kanal på AVR'eren når jeg går fra TV til XBox *argh* :)

Tak