Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Jeg har netop købt et Panasonic PX80 - 37" plasma.
Men hvordan får jeg mest ud af billedet? - altså hvad skal jeg indstille, for at få det bedste billede?

for det andet vil jeg lige høre, om en ting mht. hdmi-stik. Jeg har et haurtian hdmi-stik (kender nogen det), der fulgte med mit gamle NAD lcd. Jeg ved ikke, om det understøtter 1080p, men har sat xboxen til 1080p, og der er billede på skærmen. Er det rigtigt opfattet, at skærmen ville være sort eller noget i den dur, hvis hdmi-stikket ikke understøtter 1080p?

slutteligt undersøtter panasonic px80 100 hz, men når min xbox sættes til og der vælges 1080p siger den, at den kører med 50 hz. Hvad kan jeg gøre for at få 100hz? det kan xbox'en måske ikke?

mvh
Frederik.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Brug instillingerne fra vores test:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291

Da din skærm ikke har en opløsning på 1080p, så er det ikke specielt relevant om din Xbox sender 1080p eller 720p. Hvis den er sat op til at køre med 1080p, så kan PX80 dog sagtens modtage dette signal. Hvis kablet ikke kan vise 1080p, så vil du få et MEGET forkert billede på din skærm. Enten vil du slet ikke få billede, som du selv er inde på, eller også vil du få en masse fejl i billedet.

Hvad er det der siger "at den kører med 50 Hz"? Er det din skærm eller din Xbox? Skærmen skulle gerne køre ved en opdateringsfrekvens på 100 Hz, hvis du har bedt den om det. Din Xbox kan dog nok kun sende med 50 Hz frekvens, hvilket ikke har nogen betydning, da de 100 Hz på TVet kun bruges til at gøre billedet roligere - den kan ikke modtage data ved mere end 50 Hz, ligesom ved et TV-signal.
Af ferrebo
Jeg har fulgt jeres råd mht. billedeindstillingerne. Men da jeg spiller meget NHL (ishockey) har jeg lagt mærke til, at isen og banderne er en smule gullige, hvilket, efter hvad jeg har fundet frem til, skyldes, at jeg har valgt biograf-mode efter jeres anbefaling.

Er det bare noget jeg skal vænne mig til eller hvad?
For jeg synes, at billedet er skarpere ved at sætte billedindstilling til "normal"
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af kthomsen
Har selv 42PX80 og bruger flatpanels indstillinger. De giver efter min mening det mest naturlige billede på SD og HD TV-signal.

Jeg har ikke spillet NHL med helt hvid flade. Så det kan da sagtens være at du på den indgang du har din xbox sat til, skal bruge nogle andre indstillinger for at få det bedste billede der.