Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen

Har læst en del på forumet her, og har købt mig en Philips 200W6CS (ny model).
Jeg har et Point of View FX5200 256mb og kører med DVI til skærmen.
Jeg har WinXP MCE men jeg kan slet ikke få den til at køre nogen widescreen opløsninger. max er 1600x1200, springet under er 1280x1024.
Jeg har selvf. prøvet Nvidia XP nyeste driver og Nvidia XP MCE nyeste driver. Ingen forskel

Hilfe :)

Mvh Thomas
Af kumse
Virkelig ingen der har haft de samme problemer som jeg?

Mvh Thomas
Af kumse
Hej Rasmus

Mange tak.
Det var jeg ikke lige klar over da jeg købte skærmen. Men hva skal man så gå efter af grafikkort, jeg bruger udelukkende min pc til surfing, programmer og billedredigering. Jeg har for nogle år tilbage haft 3 matrox kort, og efter min opfattelse har de leveret bedre 2D billede end mange andre kort gør i dag. Spiller det stadig en rolle når nu billedoverførslen er digital via DVI og hvad for et grafikkort skal man gå efter i den prisbillige klasse? ATI?
Hva for et stempel skal kortet ha for man kan se det understøtter disse widescreenopløsninger?

Mvh Thomas
Brugeravatar
Af azrael
Hvis det skal være til AGP og ikke koste en arm og et ben, så ville jeg anbefale et kig på ATI Radeon X1600 Pro. De kan fås til omkring 1000 kroner og leverer en ydelse der svarer et Radeon 9800 Pro eller et nVidia 6600GT. Alternativt er der nVidia 7800GS, som nok også er det sidste (hurtige) grafikkort til AGP. Her snakker vi priser fra ca. 2000 kroner og opefter.

De fleste drivers burde for øvrigt give dig mulighed for selv at oprette nye opløsningsprofiler, sålænge du holder dig inden for de grænser hhv. grafikkort og skærm har. En anden mulighed ville være at benytte sig af programmet PowerStrip. Det koster $30, men kan prøves som trial først.

Håber det hjælper... :)

Hilsen,
az
Af kumse
Hej AZ

Tak for det fine svar. Jeg har skam også prøvet i Nvidia driveren at oprette 1680x1050, men når jeg vælger opløsningen kommer der en masse farveflimmer, og linier over skærmen. I skærmens menu siger den at 1680x1050 ikke er valgt.

Mvh Thomas
Brugeravatar
Af azrael
Øv da! Men det med en masse linjer og flimmer lyder *næsten* som om du tvinger skærmen ud i et frekvensområde den ikke kan håndtere. Desværre har jeg kun erfaringer desangående med normale CRT-skærme og ikke med LCDs, så jeg ved faktisk ikke om man skal holde øje med de samme parametre (f.eks. horisontal/vertikal frekvens, pixelclock, båndbredde, horisontal/vertikal polaritet). Hvis det er de samme ting ved en LCD, så burde maksimalværdierne for ovenstående stå i manualen til skærmen.

Hilsen,
az
Af kumse
for lige at følge op på det, så var PowerStrip løsningen :)

Mvh Thomas
Brugeravatar
Af azrael
Kewl nok! Glæder mig, at du har fået løst dit problem! :D

Hilsen,
az