Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JacobH
Hej,

Jeg har købt en LG plasma skærm 42PG6000, og da jeg samtidig har en Sony harddiskrecorder HX720, vil jeg gerne høre, hvad jeg skal bruge af kabel.

1) er der nogen fordel i at vælge component fremfor scart? Har dog ikke noget godt scart-stik, så jeg skal købe noget nyt uanset hvad.

2) tillægsspørgsmål angående antennestik: jeg får DVB-T gennem min lokale antenneforening, men er der noget problem i, at jeg kører antennestikket ind i recorderen og så med et nyt stik videre til tv? Jeg tænker, om jeg stadig kan se digitalt tv på min plasma?

På forhånd tak for hjælpen!

//Jacob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Komponent er scart overlegen i kvalitet, så det vil være at foretrække. Der er dog ikke lyd med i dette kabel, så det skal trækkes ved siden af.

Du vil godt kunne bruge din recorder som tuner og så se TV via komponent-indgangen. Du skal da skifte kanal via din fjernbetjening til recorderen.
Der skulle dog også være et pass-through på recorderen, hvor du kan køre antennestikket videre over i dit TV og derved bruge TVets egen tuner samtidigt - det vil især være smart hvis du vil se én kanal men optage en anden (forudsat at din recorder ikke allerede tilbyder denne feature).
Af JacobH
Der blev jeg en del klogere... Mange tak!

Troede faktisk, at der var lyd med i et komponentkabel. Men jeg har i forvejen et scartstik fra tv'et til min forstærker, så når jeg ser dvd, så ryger lyden ud i højttalerne. Det har jeg altid foretrukke til film og den slags, men til optagelser af fx nyhederne, så bruger jeg normalt bare tv'et højttalere. Det vil jeg så ikke kunne med komponent, men det må jeg jo bare leve med.

Jeg vil foretrække at køre et antennestik fra recorderen til tv'et, så jeg netop kan se en anden kanal, end den jeg optager på. Desuden vil jeg jo gerne kunne udnytte det digitale netværk med DVB-T tuneren i tv'et.

Men mange tak for svaret - jeg leder efter et komponent-kabel!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan nu godt få en "alt i en"-løsning til komponent også, hvor du så fører et L/R kabel med over i dit TV via et separat kabel. Det er slet ikke noget problem. Komponent er bare, pr. default, kun billede, men din recorder har nok også en phono-udgang, som vil virke sammen med komponent-udgangen. Se evt. på www.av-cables.dk - de har ret meget at vælge imellem.

Mht. pass-through, så må du ikke hænge mig 100% op på om DVB-T signalet føres med igennem recorderen. I princippet skulle det virke, men et opkald til Sony vil nok afklare det helt.
Af JacobH
Tak for link. Jeg forsøger at finde et kabel, som tager lyden med over også.