Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af make
Hej TV eksperter.

Jeg er meget tæt på at købe det meget omtalte PX80 TV. Jeg har fulgt meget med i forum'et her og læst artiklerne her på sitet. Der er dog stadig et par ting jeg er lidt i tvivl om.

1.
Jeg kan ikke helt finde ud af om det er dumt at købe en fladskærm når jeg ikke har digitalt TV eller ser noget i HD? Vil PX80 give et dårligere billede end et CRT TV på et analogt TV signal? Jeg modtager et kabel TV signal (TDC) gennem fællesantenne i min boligforening. Jeg går ud fra at det er analogt da mit gl. 17" CTR TV kan modtage det uden nogen extra box.

2.
Den nye historiekanal som kommer sidst på året har jeg læst bliver sendt med MPEG4. Skal jeg, hvis jeg køber et PX80, ud at købe en extern box med MPEG4 decoder, for at kunne se historiekanalen når den kommer? Eller sendes det til mig via fællesantenneanlæget i MPEG2?
Af Kratz
Hej Make

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg er ingen ekspert. Men jeg har lidt input, som jeg håber vil være til hjælp alligevel ;)

1.
Om det analoge signal bliver værre eller bedre på en PX80 afhænger nok i høj grad af hvilket TV du har nu?
Efter min mening er det ikke dumt at købe en fladskærm, også selv om signalet er analogt. Nu vil flere sige, at fladskærme ikke er bygget til analoge signaler, og det er selvfølgelig rigtigt, men jeg synes nu stadig det er rart at få blæst billedet op i en mere komfortabel størrelse. Og så synes jeg Panasonic klarer analoge signaler ganske fornuftigt (har heller ikke selv fået anskaffet en boks fra YouSee med kabeltuner endnu).
Når det er sagt bør jeg nok tilføje, at det næsten er synd og dumt ikke at få et digital signal på sådan et TV. Så jeg vil da anbefale du overvejer at skaffe en boks fra YouSee. Så dyrt er det heller ikke (og jeg skal også selv have taget mig sammen efterhånden...)

2.
Jeg har ikke selv hørt om den kanal du nævner, men hvis den kommer i MPEG4 format tror jeg godt du kan regne med den ikke er analog, men kun digital. I givet fald bliver den før omtalte boks nødvendig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
make skrev:Jeg kan ikke helt finde ud af om det er dumt at købe en fladskærm når jeg ikke har digitalt TV eller ser noget i HD? Vil PX80 give et dårligere billede end et CRT TV på et analogt TV signal?
Det kommer an på hvor ringe dit CRT TV er. Hvis vi snakker et CRT TV i den gode ende ala B&Os sidste generationer, så vil du ikke få et bedre billede med en fladskærm. Som udgangspunkt, så er det ikke super smart at have en fladskærm, hvis du ikke har noget digtalt at vise på den (eller jo - det er vel netop "smart", men på den forkerte måde...). DVD vil dog se ganske udmærket ud på en fladskærm og dér vil du godt kunne drage nytte af den.
make skrev:Den nye historiekanal som kommer sidst på året har jeg læst bliver sendt med MPEG4. Skal jeg, hvis jeg køber et PX80, ud at købe en extern box med MPEG4 decoder, for at kunne se historiekanalen når den kommer? Eller sendes det til mig via fællesantenneanlæget i MPEG2?
Hvis du har Yousee, så er det kabel-TV du får. Disse kanaler hører ikke til under Boxers udvidelse og de sendes som DVB-C signaler - ikke DVB-T. Vi har en artikel om hvordan du får digitalt TV her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676