Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MST
Hej
Jeg har spurgt på ovenstående tidligere, men med en lidt misvisende overskrift.
Situationen er at jeg har fået et nyt fjernsyn, Philips 5403 H, og var af den opfattelse at dette fjernsyn kunne modtage de digitale signaler der sendes i øjeblikket.
Jeg kan pt. kun modtage analoge signaler for DR1, DR2 og TV2. Det er OK nu men vil ikke være det efter 1.okt.

Jeg bor i Sønderborg hvor vi er 5-6 lejligheder der deler en tag-antenne.
Har antallet af modtagere på den samme antenne indflydelse på kvaliteten af signalet.
Altså, vil jeg opnå bedre modtagelse/signal hvis jeg sætter en dedikeret antenne på taget som kun er er tilsluttet mit TV.

Jeg ved at der generelt er dårligt signal i Sønderborg, senderen står vest for Åbenrå og der er en del bakker mellem Åbenrå og Sønderborg.
Jeg kan eksempelvis ikke høre nationale radio programmer på en ghetto blaster.

Kan man forstærke det digitale signal med en eller anden lille boks, vil det naturligvis være en mulighed at overveje.

Alle kommentarer er velkomne.

Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Flere forgreninger på kablet vil give dårligere signal, men en antenneforstærker kan jo rette op på det. En dedikeret antenne til din lejlighed ville dog være #1, hvis det lader sig gøre. Du bør nok samtidigt se på en decideret DVB-antenne, som fås i mange afskygninger - også til installation i stuen, hvis det var en mulighed. Du kan se et par eksempler på digitale antenner her:
http://www.sat-com.dk/digitale-antenner ... tAodcEdonw

eller her:
http://billig-sat.dk/dvb-t-dtt-36/dvb-t-antenner-41/
Af MST
Hej Yakken
Tak skal du have.
Jeg vil undersøge mulighederne for en ny antenne.

Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige en tilføjelse: Nogle af de antenner jeg linker til er aktive, dvs. de skal have strøm. Ikke at det er kritisk, men man skal blot lige huske det når man sætter den op :)

Du kan også undersøge hvordan jeres nuværende antenne er sat op. Normalt vil man trække kabler mv. på denne måde:
Antenne -> kort kabel -> evt. antenneforstærker -> kabel -> splitter -> kabler til stikkene i væggen ->kabel til TV.

Du kan få splittere med indbyggede forstærkere, hvilket måske også var en ide hvis det ikke allerede benyttes.

Alle antenner skulle dog, i teorien, være i stand til at fange DVB-signalerne, så det er bestemt ikke en garanti at en aktiv DVB-antenne vil gøre udslaget. Generelt er en retningsbestemt antenne, rettet imod sendemasten, det bedste udgangspunkt, hvor man sørger for at antennen er frekvensafstemt til det du forsøger at fange. Det vil desværre nok også betyde at der skal sidde mere end én antenne for at fange alle kanalerne (med mindre de alle sammen står langt væk i samme retning ;) ).
Af MST
Hej igen
Jeg har valgt at købe en antenne med signal forstærkning fra et af de steder anbefalet af yakken.
Mit problem er at min lejlighed vender væk fra senderen i Åbenrå så jeg skal nok ud og kravle på taget :)

I får en rapport om resultatet senere på ugen.

Morten
Af MST
Jeg har nu fået antennen (Maximum DA 6000) og har prøvet den indedørs. Jeg har nu adgang til ca. 20 tyske digitale kanaler, men de danske er stadig ikke i orden. Så det er tilbage til analoge kanaler ind til videre.
Jeg besøgte en bekendt der bor lidt højere oppe i byen (500 m herfra) og han har fint dansk digitalt signal på en almindelig tagantenne.

Tak for hjælpen
Morten