Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle :)

Situationen er den, at jeg skal have skiftet mit gamle CRT fjernsyn ud med en ny fladskærm :D

Jeg har gjort mig nogle overvejelser og fjernsynet skal helst overholde disse krav:

* 32"-37"
* Prisen må højest være 7.000 kr.
* Der skal spilles meget på den med Xbox 360'eren, så der vil være mange stillestående billeder osv.

Nogle skærme jeg har kigget på er:
Sony kdl-32w4000

Link:
http://www.sony.dk/product/t32-w-series/kdl-32w4000

- w4000 virker som et godt fjernsyn, men jeg er ikke sikker på om jeg vil få nytte af det fulde HD når det er 32 tommer, selvom jeg skal sidde ret tæt på.

Sony kdl-32v4500

Link:
http://www.sony.dk/product/t32-v-series/kdl-32v4500

-For mig ser det ud som om dette fjernsyn er ret identisk med w4000, bortset fra at w4000 har fuld HD og designet. Er der nogle fordele ved w4000? eller omvendt? Desuden har jeg set, at på cinemagic.dk er w4000 billigere, hvordan kan det være, det virker da lidt underligt?

Panasonic TH-37PX80

Link:
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/1767078/index.html

-Så er der PX80'eren som jo er blevet rost til skyerne her på forummet. Men en ting jeg er ret bange for er f.eks. burn-in, da jeg jo skal bruge den meget til gaming på min Xbox 360, hvor der jo vil være en masse stillestående billeder.

Hvis i gad at hjælpe mig lidt på vej i fladskærms-junglen ville jeg være meget taknemmelig :p

På forhånd tak
Drifte

RETTELSE:
Grunden til at v4500'eren var dyrere på cinemag.dk var nok at det var fordi det var en 37" version af den og ikke en 32.
Af sketchpad
Hvis valget absolut skal være mellem de ting du har
der, så ville jeg uden at tænke to gange vælge Panasonic's
PX80

Burn-in er kun et problem hvis du mishandler dit plasma
på det groveste, som f.eks

1) Indstille dit TV til fuld lysstyrke (som det kommer fra
butikken)
2) Undgå strømspare mode.
3) Glemme at slukke for din pauseskærm på Xboxen i de næste
24 timer eller tage på ferie bagefter :D

Så kan du rolig regne med burn-in, men for dælen..hvem
gør det?

Burn-in problemerne er noget folk der ikke selv har
plasma har opfundet, de er reelle nok, men kun hvis du
med VILJE ødelægger din skærm.

Du kommer nok til at se noget de kalder Image-Retention,
det er en slags "memory effekt" hvor det sidste billede
du havde tændt kan såvidt skimtes i gråt-sort lige når
du tænder apparatet (og så er det pist væk efter sekunder)
Det samme med LOGOER....har du set en TV kanal i 3-4 timer
i stræk...får du logoen med på den næste kanal i ca 1-4
sekunder (og tro mig, det er ikke noget du lægger mærke
til medmindre du helt fanatisk kigger efter det)

De mange fordele Plasma giver dig mht. farver, opdaterings
hastiged (godt for dine online-spil oplevelser) og farve-
ægte gengivelse af film m.m, er nok til at alle dem der
kommer på besøg til dig...og som selv har LCD vil misunde
dig din flotte skærm (seriøst! Jeg får kommentarer på
farvene og sortheden i mit LG50pg6000 plasma) hele tiden
og det bliver ved) Samme med Panasonic og andre moderne
plasmaskærme!
Af Drifte
Tak for overbevisningen! Men det gav mig lige to spørgsmål: Med f.eks. logerne på en TV kanal, hvor længe kan man så blive på en bestemt kanal før det ville være en god idé at skifte, og i hvor lang tid? Og det lyder måske lidt som om du har nogle forslag til andre modeller?
Af sketchpad
Jeg er sikker på at andre kan komme med forslag til andre modeller, jeg kan kun give mit besyv med dem jeg har erfaring med.

Der er så mange "reklamer" imellem så du kan som regel
ha kanalen kørende så længe du vil, du skal bare sørge
for at følge rådene ovenfor (altså, smid tv'et i strøm-
spare mode, lavere kontrast etc. de første 200-300 timer)

Der er åbenbare ting du måske skal være opmærksom på såsom
"black-bars"...dvs. når en film er i et andet format
end dit tv (med sorte bjælker)...er det bedst for dit
tv at udfylde hele skærmen (16/9) da alt bliver "brugt"
jævnt og samtidig...men det er et totalt overdrevet
problem og hører stort set fortiden til...jeg har næsten
kørt 200 timer med mit apparat nu (og er blevet rigtig doven
til at skifte kanaler, slukke for apparatet etc...)

Nada problem!
Af Drifte
Ud fra, at så mange for har anbefalet PX80'eren, og at du har fået mig ned på jorden ang. burn-in, så tror jeg, at mit tv bliver et PX80 :D

Tak for hjælpen! :)
Brugeravatar
Af kthomsen
Jeg har så tit haft stillestående billede eller skrivebord fra min pc stående i en time uden at have lagt mærke til image retention bagefter, at jeg godt tør spå at du ikke lægger mærke til det hvis du bruger indstillingerne fra PX80 testen her på flatpanels.dk
Det stiller dit fjernsyn så perfekt det kan lade sig gøre uden en professionel kalibrering. Læs testen og følg anbefalingerne hvis du køber et PX80, som er et knaldgodt billigt plasma.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291
Af Drifte
Tak for tippet Kthomsen, men udover at have indstillingerne fra testen, skal jeg vel også huske at skrue lysstyrken ned på en 50-70 % i de første 200-300 timer, som sketchpad siger?
Af MacDuster
Jeg låner lige tråden lidt - men det handler egentlig om det samme.

Jeg har længe været fast besluttet på at investere i 32W4000 når jeg lige får løn til marts :)

Men adskillige gange læser man at man får billedkvalitet med PX80 - men der mangler nogle specifikationer...

1. jeg tror at 32" vil være bedst, men er forskellen så kæmpe op til 37"?
2. DVB-C tuner mangler... og hvad med MPEG-4?
3. kun 720p - hvor stor er forskellen herfra og til 1080p?

Jeg har, som trådstarter, et gammelt CRT-tv stående og har dermed ingen erfaring med fladskærms-tv... af nyere standarden i hvert fald.

Jeg tror jeg med svar på mine 3 spørgsmål, vil kunne revurdere mit valg, hvilket altid er en fornuftig ting :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MacDuster skrev:1. jeg tror at 32" vil være bedst, men er forskellen så kæmpe op til 37"?
Prøv den her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1195184951
MacDuster skrev:2. DVB-C tuner mangler... og hvad med MPEG-4?
Nej, ingen MPEG4 eller DVB-C. Læs den her for at se hvad du kan gøre ved det:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676
MacDuster skrev:3. kun 720p - hvor stor er forskellen herfra og til 1080p?
Læs den her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Alt i alt - du kunne have fået svar ved at kigge her i første omgang:
http://www.flatpanels.dk/artikler.php

Der er nok flere af vores artikler der vil kunne hjælpe. Ikke mindst den her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
Brugeravatar
Af kthomsen
Drifte skrev:Tak for tippet Kthomsen, men udover at have indstillingerne fra testen, skal jeg vel også huske at skrue lysstyrken ned på en 50-70 % i de første 200-300 timer, som sketchpad siger?
Hvis du bruger indstillingerne fra testen skal du ikke tænke over at sætte noget yderligere ned. Du skal bare se noget tv!
Ofte når du ser en skærm i en butik er alt skruet op for at fange din opmærksomhed. Det er også ofte den indstilling der er når du modtager dit tv og som skal stilles ned. Når du bruger indstillingerne herfra, bliver der faktisk skruet en del ned. Det gode er, at det faktisk er det mest naturlige og bedste billede du kan få, uden en professionel kalibrering. Det vil se lidt mørkt/mat ud de første par dage. Men når dine øjne og din hjerne har "glemt" det overdrevet lyse overfarvede billede som mange har sat deres alm. CRT og LCD til, så vil du se hvor dejligt et billede du har på din plasma, især når der er HD materiale at se. Du vil også lægge mærke til det når du er ude hos familie og venner og kan se hvordan deres tv er helt forkert indstillet, så ansigter er lidt røde eller grønsværen er unaturlig grøn osv.

Så sæt indstillingerne herfra på PX80 selvom du måske synes de ser lidt mørke ud (din hjerne/øjne kan huske de lyse billeder og det tager et par dage at "glemme" det igen), se noget blandet tv, film osv. uden for mange stillestående billieder i flere timer i de første par uger.
Når du så har set TV et par uger, kan du selv begynde at kommentere her i forumet, at du aldrig vil skifte indstillinger igen!! :D
Af Drifte
Det lyder lovende :) Her er så lige et andet spørgsmål: Hvis jeg køber fjernsynet over Cinemagic.dk, ville i så mene det var en god ide også at smide deres "udvidet garanti og service" med i købet?
Brugeravatar
Af kthomsen
Jeg har selv købt fra cinemagic.dk, men valgte ikke ekstra forsikring.
Tjek først om du har en indbosforsikring eller noget der dækker i forvejen. Er der pixelfejl ved levering kan du altid sende det tilbage inden for de 14 dages returret. Som sagt mener jeg ikke du behøver være bange for burn-in, hvad er der så tilbage at forsikre?
Men selvfølgelig kan man altid være uheldig at det ikke er noget indenfor garantien.
Jeg har det bare sådan, at 2år efter jeg har købt tv'et og reklamationsretten er udløbtet, skulle jeg være så uheldig at der sker noget og jeg har en sådan forsikring, så er det sikkert et tilsvarende produkt jeg skal have (som så vil være et basisprodukt, da der udvikles hele tiden), og så er der sikkert noget nyt jeg hellere vil have.
Er 1000kr så godt spenderet?
Ikke for mig. Men folk er heldigvis forskellige! :)
Af Drifte
Interessant vending, du har nok ret i hvad du siger der. Så længe man passer på "hende" skal det vel nok gå O_O