Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle px80 kyndige

Jeg er vanvittigt tilfreds med dette tv, og kan næsten ikke få armene ned igen. Men jeg har to problemer med px80'eren som jeg håber i kan hjælpe mig med.

1. Når jeg skruer op og ned for lyden, hænger volumen indikatoren for lang tid på skærmen, så både mig og kæresten bliver vildt irriterede hver gang vi skruer op eller ned. Er der nogen måde at få den til at være en tand mere brugervenlig og eventuel forsvinde straks man slipper knappen? (jeg har gennemsøgt menuer og ikke fundet noget, men måske kan man opdatere software, eller måske er der noget i service menuen?)

2. kan man ikke få mere end 60 hz med tv-out via vga>vga fra min computer?? - Syntes det er brand ærgeligt at min comp som jeg gerne vil bruge som mediecenter, og dermed se mange film med, ikke giver samme kvalitet som alm. fjernsyn og dvd materiale. Det er lige før jeg ikke gider at bruge min pc til at vise film med pga. flimmeret. Ærgeligt når jeg nu ved at px80 er et 100hz tv.

Håber nogle af jer kan hjælpe mig med disse to ting.

Hondo
Senest rettet af hondo 10 jan 2009, 18:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af kthomsen
Min PX80 har volumebaren stående i 3 sek efter jeg har skruet op/ned.
Jeg kører også 60Hz men har ingen "flimmer" når jeg ser film fra min PC.
Af hondo
hvis du også kører 60 hz, må du have flimmer. Altså den flimmerforskel som der nu engang er på henholdsvis 60 og 100hz, og den er væsentlig syntes jeg. Husk på jeg måler dette op imod at jeg har et lækkert 100 hz fjernsyn, og en topmoderne pc, og så kan jeg ikke vise den moderne tv standard som 100 hz jo er. Måske kan et hdmi grafikkort med tilhørende hdmi kabel løse det? - det ved jeg ikke.

Irriterer det dig ikke med den volumen grafik som bare bliver hængende i for lang tid?
Brugeravatar
Af kthomsen
hondo skrev:hvis du også kører 60 hz, må du have flimmer. Altså den flimmerforskel som der nu engang er på henholdsvis 60 og 100hz, og den er væsentlig syntes jeg. Husk på jeg måler dette op imod at jeg har et lækkert 100 hz fjernsyn, og en topmoderne pc, og så kan jeg ikke vise den moderne tv standard som 100 hz jo er. Måske kan et hdmi grafikkort med tilhørende hdmi kabel løse det? - det ved jeg ikke.

Irriterer det dig ikke med den volumen grafik som bare bliver hængende i for lang tid?
Jeg kører alt fra normal DVD til HD materiale fra min PC til PX80 og jeg ser altså ingen flimmer, ej heller min kone og andre der har været hos os og se ting fra PCen.

Hvad angår volumen, så bruger jeg slet ikke TVets højtalere. Det hele kører via digital over min surround forstærker, så lyden bliver skruet op og ned på den istedet.
Men jeg synes ikke det er evig lang tid den bliver hængene på skærmen. Jeg tvivler på det er noget der ville irritere mig. Men alle er jo forskellige. Jeg har på fornemmelsen at det måske er pga. undertekster det irriterer dig. Selv har jeg aldrig undertekster på, når det f.eks er en engelsk film. Jeg hader oversættelser(og ovesættere endnu mere), da mange er elendige og man mister noget af "meningen" som en forfatter/producer prøver at viderebringe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Indgangen i TVet kan ikke klare data ved mere end 60 Hz. Skærmen benytter jo en fordobling af frekvensen for at nå 100 Hz når du ser TV, men da er signalet jo også kun sendt i 50 Hz, så det går fint. Med et 60 Hz input-signal kan skærmen ikke frekvensfordoble. Prøv at sende 50 Hz til skærmen i stedet og se om den vil vise 100 Hz i det tilfælde.

Du kan også gå ned i frekvens og sende i 24 Hz i stedet. Dette kan skærmen også benytte, men så skal du nok have fat i en HDMI tilslutning i stedet.
Af Per Ole
Jeg har et Sony TV og er også enormt irriteret over så længe volumen indikationen står på skærmen. Den står også i 3 sek., hvilket er ca. 2 sek. mere end nødvendigt, medmindre altså man er meget langsomt opfattende. Jeg har også en Brainwave DVB-T modtager, og på den kan man i menyen gå ind og ændre bl.a. varigheden og gennemsigtigheden af info banneret. Dette er en rigtig smart detalje, men så vidt jeg har fået oplyst, er der ingen TV som har denne enkle, men efter min mening meget gavnlige funktion.
Af hondo
@Per Ole

der må da findes firmware til et tv også, eller måske kan man gøre noget i den mystiske servicemenu vi hører om?

Men ja det er underligt man ikke kan gøre noget ved hjælp af den alm. brugermenu
Af hondo
@Yakken

Jeg prøvede lige at lege med nogle opløsninger på mit nvidia kort, og vupti så sagde px80'eren at jeg kørte 75 hz ;;) - så der er åbenbart muligheder for andet end 60....når jeg får mere tid vil jeg prøve en masse indstillinger af...måske kan jeg komme op på 85 hvilket er ganske fint syntes jeg.

edit: ville selvfølgelig helst køre 100 hz
Af hondo
Var der nogle af de mere tekniske proffer her på siden som kunne tænkes at hjælpe lidt her? - der må da være et par "hajer" herinde, som ved das ganze molevitten :)

Eller måske skal jeg ud i den store verden og finde et godt panasonic forum? - tænkte bare at der sikkert var nogle her som havde stor erfaring med px80'eren, da den konstant bliver fremhævet.
Brugeravatar
Af kthomsen
Jamen jeg tror ikke det er mulig at ændre den volumebaropsætning.
Men jeg vil da foreslå du skriver til Panasonic. Hvis nogen bør vide det er det vel dem! ;)
Og så kan du jo opdatere tråden med resultatet.
Af Per Ole
Vedrørende irriterende volumen indikation som dækker evt. tekster, så har jeg researched mig frem til, at sådan er det tilsyneladende på de fleste fabrikater.
Kun Philips har løst problemet på den måde, at deres indikator er løftet op til at stå midt på skærmen, ude i venstre side. Og da den tilmed er rimelig diskret, virker det rigtigt smart.
Når deres Essence kommer i 37", er det sådan et jeg vil have. Den blanke, billigt udseende plasticramme har de også skrottet. Flot fjernsyn.