Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af herbstmeister
Har lige fået mit Sony 37v4500 hjem. Synes farverne virker noget blege og udvaskede. Især når man sammenligner det med crt'et i soveværeldset. I jeres guide om forkert billede beskrives det nærmest som "for lav gamma".

Kan dette ændres, eller er det bare billedet på mit nye LCD? Overvejer om det skal byttes til det roste PX80 (som desværre så ikk har DVB-C); ville det være bedre herpå?
Af J2NK
Hvad er dine billedindstillinger?

v4500 skal gerne have arbejde ud fra cinemaindstillingen, kontrasten skruet op på godt 75 og temperaturen på "warm 1" eller "warm 2"
Brugeravatar
Af herbstmeister
Er afprøvet, dog stadig uden at være helt tilfreds med farverne. Resten er ellers OK. Spørgsålet er så, om det er noget man bliver vant til, om jeg er bedre tjent med et PX80 eller det er lige fedt...
Af J2NK
Hvis du hellere vil have en px80, så køb et, jeg havde det fint med 32v4500, men jeg tilslutter computeren meget og var meget glad for billedkvaliteten - hvis jeg ikke var havde jeg fundet noget andet.

Det er trods alt et TV du gerne skulle have i mange år endnu.
Af lennon
herbstmeister skrev:Er afprøvet, dog stadig uden at være helt tilfreds med farverne. Resten er ellers OK. Spørgsålet er så, om det er noget man bliver vant til, om jeg er bedre tjent med et PX80 eller det er lige fedt...
LCD TV er skal som regel tweakes en hel del, inden man har et fornuftigt billede. Der er ingen tvivl om,at Pana80 er meget nemmere,at gå til - samt har et mere farverigtigt billede. Hvis du har returret,synes jeg du skal bruge energien på det. Starter man med at være forbeholden overfor et TV, så er det sgu svært at ændre mening. Har selv returneret et Samsung til fordel for et Panasonic, og det har i hvert fald været den rigtige beslutning for mig . . .
Af klynkeper
nu er det godt nok 14 dage siden, men her er min opsætning på V4500

Billedfunktion: biograf
Baggrundslys: 3
Kontrast: 80
Lys: 50
Farvemætning: 50
Farvetemperatur: varm 1
Skarphed: 2
Støjreduktion: auto
MEG-støjredultion: fra
begge avancerede: fra

dermed ikke sagt at billedet ikke kan blive bedre ;)
Af bantam
herbstmeister skrev:Har lige fået mit Sony 37v4500 hjem. Synes farverne virker noget blege og udvaskede. Især når man sammenligner det med crt'et i soveværeldset. I jeres guide om forkert billede beskrives det nærmest som "for lav gamma".
For lav gamma vil give den effekt - men prøv at skrue op for farve-indstillingen: Der er en direkte, matematisk sammenhæng mellem gamma og farvemætningen - og man kan kompensere for den lave gamma, ved at give farvene lidt mere godav...

Jeg har kalibreret både W4000 og W4500 fra Sony - og begge skulle have ca. 55 i farve-indstilling. Det er dog ikke givet, at V4500 opfører sig helt på samme måde - det er svært at sige, uden at måle på skærmen.

Panasonic's plasma-TV er i øvrigt udfordret på samme måde i bigraf-indstillingen.

(det kan i øvrigt osse være dit CRT, der er indstillet forkert)
Af lennon
Gir Bantam ret. Det kan sagtens være,at dit CRT står med for boostede "pang" farver ( - ligesom i Fona). Og så har dine øjne altså vænnet sig til et forkert billede. . . ?
Af J2NK
Belysningen er lidt høj, passer med et lyst rum på en solskinsdag?
Brugeravatar
Af herbstmeister
Fik indstillet Sonyen efter de foreslåede indstillinger og alverdens andre muligheder fundet på nettet. Dog uden at blive rigtig tilfreds !:(

Farverne forblev kedelige (efter min smag) i forhold til mine 2 crt eller venners plasma. Men alt afhænger jo af øjnene der ser, så Sonyen røg retur og nu venter jeg med spænding på 23. feb, hvor der kommer nyt om pana 09. Ret sikker på det bliver et X1.
Af Kratz
Der burde også blive tale om et væsentligt step-up i forhold til V4500!
Nu har vi jo godt nok ikke set disse TV endnu, men alene 2008 modellerne fra Panasonic står bedre end V4500 efter min mening, så det er da min klare forventning, at 2009 modellerne også gør det.