Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej skærmgenier :)

Jeg skal til at bestille min nye gamercomputer, og dertil skal bruges en ny skærm. Den skal være 22" (eller 24") og egnet til gaming, mapping, programmering og HTX samt efter sommerferien datalogistudiet (dvs. skærmlæsning og mere skrivning/programmering).
Prisen skal helst være omkring de 1500 kr. og meget gerne under 2k.
Tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Måske er jeg ikke helt med på beatet, men hvad er "mapping"?

Du kunne se på følgende skærme:
Asus VW222U
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=

BenQ E2200HD (pas på! Opsløsningen er ret høj for en 22" at være)

HP W2228h

LG L227WPT-PF

Samsugn T220
Af OVRKLL
yakken skrev:Måske er jeg ikke helt med på beatet, men hvad er "mapping"?
Du kunne se på følgende skærme:
[...]
Mange tak for svaret og de gode links :)
Mapping er internt slang for level designing - altså kreation af miljøer til videospil. Jeg arbejder meget med Half-Life 2 mapping, hvorfor det er vigtigt, at skærmen har en rimelig kvalitet, så jeg kan se, hvad jeg laver :) Jeg skal helst have et godt indtryk af det optimale resultat, når jeg tester.

Anyway, jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige til forslagene... Det hele ser godt ud. Dog kan jeg da dele mit indtryk af producenterne:

1) Jeg har gode erfaringer med Asus og hørt godt om Samsung
2) Jeg har (MEGET) dårlige erfaringer med BenQ
3) HP og LG ved jeg ikke meget om, men førstnævnte plejer at få ros blandt mine kammerater

Videre forslag? Jeg kan vist godt sige nu, at jeg nægter at købe en BenQ ;)

EDIT:

En ven sagde forresten, at jeg skulle købe en skærm med digital indgang... Jeg har ingen anelse om, hvad han snakker om, men han plejer at vide et og andet om hardware.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Digital indgang er et must. Alle de nævnte skærme har naturligvis DVI indgang, som er det du skal bruge.

Vores officielle anbefaling herinde er T220 eller L227WPT - de er testet her på siden - men ellers vil jeg pege på HPs model, som et alternativ, hvor du dog skal være meget OBS på at skærmen har en glossy overflade, som du nok har set det på mange bærbare skærme også. Der findes et brugerreview af den forrige model, w2207h, i vores sektion for brugeranmeldelser. Tag et kig på alle 3 anmeldelser.
Af OVRKLL
Beklager det forsinkede svar - jeg formatterede denne maskine (min laptop) i går eftermiddags, og det tog lige lidt længere end forventet.

Glossy skærme synes jeg generelt er irriterende, så det bliver ikke HP. Jeg har derfor kun læst Flatpanels' reviews af T220 og L227WT (jeg kunne ikke finde L227WPT...?). Jeg må sige, at jeg hælder mest til Samsung, men der kan jo være så meget, der ændrer på det. Hvilken skærm har den hurtigste reelle opdateringshastighed i praksis, og hvor stor er forskellen? Det er altafgørende for mig, at skærmene er bedst muligt til spil.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har desværre ikke testudstyr til at måle responstiden, så alle vore tests er subjektive vurderinger af hvor hurtigt de reagerer i spil. Det er korrekt at det er L227WT og ikke WPT vi har anmeldt. De to skærme vil være nogenlunde lige hurtige i spil.

Hvis du spiller meget bør du måske også tage et kig på denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1147176677
Af OVRKLL
yakken skrev:Vi har desværre ikke testudstyr til at måle responstiden, så alle vore tests er subjektive vurderinger af hvor hurtigt de reagerer i spil. Det er korrekt at det er L227WT og ikke WPT vi har anmeldt. De to skærme vil være nogenlunde lige hurtige i spil.
Hvis du spiller meget bør du måske også tage et kig på denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1147176677
Okay, ja, så er det jo en vurderingssag.

Mht. de 60 Hz ved jeg godt, at man ikke får noget ud af at have mere end 60 billeder i sekundet - din pointe er vel, at opdateringshastigheden ikke spiller nogen rolle, når først 60 FPS kan vises?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jah, min pointe var nok mere, at gamere ofte bruger en højere opdateringshastighed end 60 Hz for at få mest mulig præcision i deres spil. Med en fladskærm lader dette sig bare ikke gøre, som tingene er nu.
Af OVRKLL
yakken skrev:Jah, min pointe var nok mere, at gamere ofte bruger en højere opdateringshastighed end 60 Hz for at få mest mulig præcision i deres spil. Med en fladskærm lader dette sig bare ikke gøre, som tingene er nu.
Godt så :)
Jeg tager skærmen fra Samsung. Tak for hjælpen!
Af OVRKLL
Nu har jeg fået skærmen!
Generelt er jeg godt tilfreds, men der slipper en del lys ud i bunden og toppen... I jeres review skrev I, at det ikke var tilfældet for modellen, men kan det variere fra skærm til skærm, eller er der noget "galt" med min? Jeg uploader et billede i eftermiddag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det såkaldet backlight bleeding er desværre en af de parametre, som kan variere mest. Ét eksemplar kan være fri for "fejl", hvor den næste sending ikke er. Desværre så er det ikke noget der er dækket af nogen garanti, idet det ikke opfattes som en egentlig fejl.
Af OVRKLL
yakken skrev:Det såkaldet backlight bleeding er desværre en af de parametre, som kan variere mest. Ét eksemplar kan være fri for "fejl", hvor den næste sending ikke er. Desværre så er det ikke noget der er dækket af nogen garanti, idet det ikke opfattes som en egentlig fejl.
Tja, der er altid de 14 dages returret. Jeg uploader som sagt et billede, når jeg kommer hjem i eftermiddag... Så kan du/I måske vurdere, om det bliver et irritationsmoment.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil nødigt spå om hvorvidt du vil blive træt af backlight bleeding - det bliver du nødt til at vurdere ud fra de arbejdssituationer du kan risikere at havne i. Du bør nok iscenesætte nogle typiske situationer og tage bestik af hvor meget/lidt du lægger mærke til. Det vil især være på sorte eller generelt mørke baggrunde du vil være mest irriteret over det, hvilket kunne være ved filmafspilning i letterbox-format. Jeg har selv en 17" skærm stående med kraftig bleeding i top og bund, og var det ikke fordi jeg blot brugte den som soveværelses-TV, så var den blevet returneret.
Af OVRKLL
yakken skrev:Jeg vil nødigt spå om hvorvidt du vil blive træt af backlight bleeding - det bliver du nødt til at vurdere ud fra de arbejdssituationer du kan risikere at havne i. Du bør nok iscenesætte nogle typiske situationer og tage bestik af hvor meget/lidt du lægger mærke til. Det vil især være på sorte eller generelt mørke baggrunde du vil være mest irriteret over det, hvilket kunne være ved filmafspilning i letterbox-format. Jeg har selv en 17" skærm stående med kraftig bleeding i top og bund, og var det ikke fordi jeg blot brugte den som soveværelses-TV, så var den blevet returneret.
Godt så. Jeg sender skærmen retur til ombytning, og da jeg snakkede med Dustin Home, viste det sig faktisk, at de (foruden at have udvidet de 14 dages fortrydelsesret til 30) ville lade "klagesagen" gå under regler for fortrydelse - hvorfor jeg er sikker på, at anmodningen om ombytning går igennem.
Tak for hjælpen - nu skulle der gerne være styr på skidtet!