Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holm86
Nu har man jo set lidt fra CES09 og lagde mærke til at det nye åbenbart er LED-LCD skærme hvor LED'erne sidder ude i kanten af tv'et og lyser baggrynden op vi fiberoptik og derfor kan skærmene blive helt ned til et par mm tynde.

Mit spørgsmål er så om denne teknologi kun er tykkelsen af tv'et til gode?? Eller er local dimming osv stadig muligt med denne type LED skærme? For syntes stadig at skærmene bliver opgivet til over 1.000.000:1 i kontrast....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan jo godt opnå et højt kontrastforhold uden local dimming. Det er jo bare at måle på en sort og en hvid baggrund skiftevis. Det kræver ikke at belysningen kan skrues ned lokalt.

At man skriver 1.000.000:1 er desuden noget bras. LED tillader at der slukkes helt for lyset, hvilket jo reelt er et uendeligt kontrastniveau, så man kunne ligeså godt have valgt 1.200.000:1, 200.000:1 eller udendeligt:1. Det er et fuldstændigt ligegyldigt tal.
Af Holm86
ja okay ... men tillader denne type LED local dimming?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke selv set disse nye LED belysninger, men hvis de virker via lysledere, der fører lyset ind bag panelet, så vil du ikke få local dimming. Du kan få dimming i en linie af gangen, men det er vist noget biks...
Af Holm86
det er da ihvertfald sådan jeg har forstået at det virker.

men nej kunne heller ikke forstille mig at der giver mulighed for local dimming og derfor tror jeg kun at fordelen ved denne type er at men kan få skærmen ned i de tykkelser ....

http://www.youtube.com/watch?v=g_tVxQjImZo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder lidt som om ham gutten i den sidste video ikke helt har fattet hvordan dynamisk kontrast fungerer på en traditionel baggrundsbelysning. Eller også fyrer han en salgssnak af og undlader at fortælle, at halo-effekten er erstattet af den samme type op- og ned-skruning af belysningen afhængigt af hele skærmfladens indhold.