Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kim
Er blevet træt af mit nuværrende TV, så søger hjælp til at finde et nyt og denne gang er kravene højere.
Har læst "Undgå fladskærmsfiduser i udsalgsjunglen" på PCworld, men særligt "Tjek om dit tv er parat til fremtiden" fandt jeg interessant.

Jeg modtager tv-signal via min fiber forbindelse og har derfor en settop boks (som de kalder det). Har ingen HD pakke eller planer herom.
Har et stort lager af video filer på en NAS med DLNA muligheder og dem vil jeg gerne kunne tilgå fra TVet så det ikke er nødvendigt at købe en mellemenhed. Fx EVA8000 eller Popcorn Hour A-110.

Krav:
  • 37" - 46"
  • God billedkvalitet fra tv-signal
  • DLNA understøttelse
  • Full HD
  • 1:1 pixelmapping (til tilslutning af PC/konsol. VGA er fint)
  • MPEG4 godkendt
Er det dumt at kigge efter MPEG4 TV i dag ?
Altså, vil det være bedre at vente til 2011/2012 for der kan jo ske meget.

Har kigget på købsguiden og Samsung 40A866 (serie8) så fin ud, så jeg læste testen og blev ikke skuffet. Det lader til at kunne alt det jeg ønsker.
Undersøgte hvad samsung selv siger, hvad I siger efter testen og et hurtigt pristjek. Ved køb i sverige kan ca. 3000 dkr spares og det er uden at forringe garanti eller service.
Proshop skriver at maksimal computer opløsning er 1440x900, men det må være en fejl da Full HD betyder jo 1920x1080 og 1:1 pixelmapping betyder at alle pixels kan bruges. Eller er jeg forkert på den ?

Men serie9 bruger LED hvilket lader til at give en meget høj konstrast (2.000.000:1. 40A866 har 70.000:1 (dynamisk)). Det drejligt bordstativ er fjernet fra serie9, men det betyder intet.
Er serie9 bedre ?
Er heller ikke så begejsteret for at den starter ved 46". 46A966 koster 8400 sek mere end 40A866 og lader ikke til at findes i danmark.

Jeg syntes både serie8 og serie9 virker meget tynde - måske enda for tynde?

Forslag til andre TV er velkommen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MPEG4 er kun relevant hvis du vil have dit TV-signal via enten kabel-TV, over egen antenne eller via satellit. Fiber-TV hører ikke ind under en af disse kategorier og da du i forvejen har en ekstern boks stående til at sortere TV-signalet fra dit internet-signal, så har du altså intet at bruge de indbyggede tunere (og dertil knyttede MPEG-dekodere) til.

Hvis du står fast på kravet om DLNA, så er der ikke så mange modeller at vælge imellem og 866 er et udmærket valg i den sammenhæng.

LED teknologien giver godt nok højere kontrast på papiret, men det sker kun hvis du aktiverer dynamisk kontrast. LED belysningen er desuden ikke fin nok til, at der kan være én lampe bag hver enkelt pixel, så der vil opstå artefakter når lyset skrues ned - det ses eksempelvis som halos omkring lyse objekter på mørk baggrund.

Som Rasmus også skriver i vores test, så er PC-tilslutning ikke noget problem ved 1920x1080 opløsningen.
Af Kim
Grunden til jeg også kigger efter MPEG4 er i tilfælde af at jeg flytter et sted hen hvor bredbånd-tv ikke er muligt. Det har dog kun en middel prioritering.

LED er åbenbart stadig for nyt, så det er ikke længere en mulighed.

DLNA har højste prioritering. www.dlna.org lader ikke til at være opdateret for LE40A866 findes ikke, men LE40A856S1 gør (DLNA bevis tildelt 16-12-08). Er der et andet sted med en liste over DLNA-godkente tv ?

Sony har også nogle 40" med DLNA, men en anden bruger har frarådet X, Y og W versionerne uden nærmere begrundelse.

Andre steder siges der at Sony har problemer med video på deres DLNA tv og råder derfor folk til at købe Samsung i stedet.
For Philips lader det til at deres nye 9xxx serie understøtter DLNA.

Ideer til andre tv eller ting at kigge efter er velkommende.

Edit: Findes der en liste af hvilke formater og codecs Samsung DLNA-tv understøtter ?
Af Kim
Supporten på www.samsung.dk kan ikke oplyse om nye fil formater og codec understøttelse på de nye B-modeller, så derfor må jeg mig nødsaget til at benytte en PCH A110, hvilket understøtter langt det meste.
Der lader heller ikke til at komme en B-model i 8-serien og sammen med den ukendte forventet udgivelse af B-modellerne så kunne ventetiden blive lang.
Så intet billigt svensk-købt TV til mig denne gang.

Derfor kigger jeg efter et andet billigt TV (evt. købe et DLNA-tv i 2011/2012) og her er jeg faldt over Zepto Pantheon 42" til 5.000kr. Jeg brugte den svenske prissammenligningsside for AV udstyr da deres filteringsmuligheder er på supermand-niveau hvis man sammenligner med de få der er muligt på www.hifipriser.dk.
Zepto'en skulle understøtte 1080p24 samt pixelmapping både via VGA og HDMI. MPEG4 tuner har den ikke, men det bliver kun et problem hvis jeg ikke længere vil modtage tv via min fiber forbindelse.

Hardware-test har en test af Zepto Pantheon A42.

Mit spørgsmål er så om dette er et godt valg eller findes der noget bedre ?
Senest rettet af Kim 23 jan 2009, 12:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du kan leve med en lavere opløsning (hvilket IMO ikke er nogen katastrofe), så er Pana PX80 det oplagte valg i denne priskategori. Den vil levere et billeder der er Pantheon langt overlegen.
Af Kim
yakken skrev:Hvis du kan leve med en lavere opløsning (hvilket IMO ikke er nogen katastrofe), så er Pana PX80 det oplagte valg i denne priskategori. Den vil levere et billeder der er Pantheon langt overlegen.
Efter som jeg vil tilslutte PC-signal, så er en lavere opløsning en katastrofe.

Zepto'en understøtter 1368x768, hvilket er acceptabelt selvom 1920x1080 var helst set.
Af kaja69
Er der nogen (super)bruger af 8-seriens DLNA klient? Jeg mener, fungerer det upåklageligt mod en DLNA server (jeg har en TwonkyVision NAS server)? Hvordan er navigationen når man ser billeder? Hvordan fungerer musik delen (når man kører lyden ud igennem den optiske udgang til sin forstærker/receiver)?

Min reference er PS3'erens DLNA klient som er ok men ikke prangende. Det ville være en fordel at kunne nøjes med at tænde sit TV når man vil høre musik, se billeder eller film.

Håber der er nogen der har testet DLNA delen af 8-serien, som efter min mening lige slår Sony's tilsvarende LCD modeller OG er langt bedre designet.
Af Kim
kaja69 skrev:Håber der er nogen der har testet DLNA delen af 8-serien, som efter min mening lige slår Sony's tilsvarende LCD modeller OG er langt bedre designet.
Sonys DLNA modeller kan slet ikke afspille video filer og nogen melder at de også kun vil afspille musik (mp3) op til 7.8mb hvorefter den fejler/stopper.

De TV der har DLNA til billeder, musik og video er få og fil formater samt video codec understøttelse er ikke særlig stor.
Samsungs nye B-modeller understøtter flere af begge, men listen er stadig uofficiel. Det er uvist om mkv filer med flere lyd-spor og undertekster er understøttet. Jeg så også at ogg stod på listen. Video codecet x264 mangler også.
Af Kim
Billedet de viser er taget fra manuallen.

Pga usikkerheden med Samsungs B-modeller (både levering og understøttelse via DLNA) har jeg opgivet Samsung.
Har i stedet bestilt en Popcorn Hour A-110 + Zepto Pantheon A42. Cirka 7750dkk totalt.
Af Kim
Kan oplyse at 195 personer venter på mindst 1 stk Zepto Pantheon A42 og udsigten hedder, pt uge 7.

Hvordan ved jeg så at der er 195 ?
Fordi Zepto er så usmarte at sende meddelsen om forsinkelsen af denne model ud til alle i "Til"/"To" feltet !!
BCC er ikke opfundet for ingen ting!

Så den mængde mere SPAM jeg nu får, kan jeg "takke" Zepto for.