Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Halborg
Hey folkens!

Da jeg modtog et nyhedsbrev fra Zepto for et par uger siden der sagde, at de nu havde et 42" Pantheon TV til 4999,- tænkte jeg: "Så skal det fandme være!" Jeg har længe villet investere i et TV, og var en af de mange som ikke kunne få bestilt deres 32" til 2500 dengang de kørte det.

Altså skyndte jeg mig ind og kigge på specs osv, og forsøgte at finde anmeldelser af det. Det er lykkedes mig at finde en eneste, og en af deres gamle Zview model.

Men alt imens jeg kiggede rundt på nettet efter info om fladskærme faldt jeg over Panasonics PX80, som jeg kan få til nøjagtig samme pris (da Zepto tager 700 for fragt):

http://zepto.dk/Shop/LCDTVDetails.aspx?lcdtvid=742

http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx ... =TH-42PX80

Nu er jeg selvfølgelig kommet i tvivl, for selvom jeg desperat har forsøgt at finde argumenter for og imod, så ender de op lige gode (i mit hovede).

De to store forskelle der er på dem er, at PX80'eren er plasma, mens Zepto er LCD. Til gengæld er Zepto'en FullHD.

Jeg aner ikke hvad der er at foretrække, Plasma eller FullHD? Eller er der andre forskelle jeg ikke kender til? Nogen recievere, decodere etc? Jeg har fundet disse to tråde:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9193

- Har forsøgt at forstå hvad han skriver i indlæg et, men aner ikke hvad han mener med "24p", og hvor mange Hz den skal kunne køre med? Og er responstiden virkelig så dårlig som ham der svarer siger? (i.e., er der andre der har samme erfaring, eller modsat?)

Jeg har også fundet denne tråd:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9368

Men jeg har heller ikke kunnet finde ud af, hvad MPEG-4 betød for et fjernsyn?

Og hvad med fremtiden? Er der forskel på, hvor længe LCD og plasma holder? Og da jeg har hørt om "burn-in", og måske engang kunne lade min skærm stå tændt på X360 dashboardet ville jeg høre, om det stadig er et problem i dag, eller om det er fortid?

Jeg skal bruge TV'et til:
1. X360
2. Computer spil (hvis det er behageligt at spille på så stor en skærm, og at ligge i sengen)
3. DVD film / film fra PC
4. En smule TV. Bruger det i reglen mest til at falde i søvn til, men lidt skal der da til :D Vi modtager via. antenne hvor jeg bor..

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt med min beslutning, da Zepto's tilbud udløber d 2/2.

Jeg vil gerne høre fra folk som har erfaringer med TV'ene, og især fra folk som ejer et Pantheon TV. (Ja, jeg ved godt at der er en officiel PX80 tråd, men ærligt talt magter jeg ikke at skulle læse den igennem efter alt det jeg allerede HAR pløjet mig igennem. Håber I forstår.. man kan få nok)

Jeg takker mange gange på forhånd til dem som faktisk læste denne lange tråd igennem :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kunne i stedet nøjes med at læse vores anmeldelse af PX80. Den har fået vores "top anbefaling" award. Det kan jeg garantere dig for at Zeptos model ikke får.
Af Halborg
Wow.. Tak for det hurtige svar, Yakken!

Har nu læst anmeldelsen igennem, men har ikke rigtig fundet noget definitivt bedre end i Zepto's anmeldelse? Jeg har endda fundet en "down-side" ved PX80'eren, i og med at dens kabler går udad, og ikke nedad som ved Zepto'ens, som jo er ideelt til væg-ophæng?

Fandt dog ud af hvad "24p" var, og hvis Zepto'en ikke har det, så var det da en væsentlig forskel!?

Og selvom det måske for er et trivielt spørgsmål, så vil jeg tillade mig at stille et ja/nej spørgsmål alligevel:
Passer TV'enes input med Logitech Z5500 højttalersættet?

Da begge anmeldelser havde samme tone (i.e. "Godt, men ikke perfekt), mangler jeg stadig et argument til at overbevise mig selv om det ene eller det andet?

Jeg må indrømme, at Zepto også trækker en smule i mig, da jeg kender til deres kunde/reperationsservice, men intet aner om getmore.dk ? Nogen som har erfaringer der?

Tak igen!
Af lennon
Halborg skrev:Wow.. Tak for det hurtige svar, Yakken!

Har nu læst anmeldelsen igennem, men har ikke rigtig fundet noget definitivt bedre end i Zepto's anmeldelse? Jeg har endda fundet en "down-side" ved PX80'eren, i og med at dens kabler går udad, og ikke nedad som ved Zepto'ens, som jo er ideelt til væg-ophæng?

Fandt dog ud af hvad "24p" var, og hvis Zepto'en ikke har det, så var det da en væsentlig forskel!?

Og selvom det måske for er et trivielt spørgsmål, så vil jeg tillade mig at stille et ja/nej spørgsmål alligevel:
Passer TV'enes input med Logitech Z5500 højttalersættet?

Da begge anmeldelser havde samme tone (i.e. "Godt, men ikke perfekt), mangler jeg stadig et argument til at overbevise mig selv om det ene eller det andet?

Jeg må indrømme, at Zepto også trækker en smule i mig, da jeg kender til deres kunde/reperationsservice, men intet aner om getmore.dk ? Nogen som har erfaringer der?

Tak igen!
Du kan være ganske sikker på,at billedkvaliteten i Panasonic er en klasse over Zeptos.
Getmore anbefales sjældent ! Prøv feks Dustinhome.dk
Af Halborg
Tak for svaret, lennon!

Jeg har efter videre læsen ladet mig overtale til, at Panasonic'en er the way to go.

Men også, mange, MANGE tak for det heads-up mod getmore.dk ... En hurtig søgning på google kan hurtigt cementere, at det ikke er et godt sted at handle. Og en lignende søgning om dustinhome bekræfter dennes validitet
:D

Så FullHD er i virkeligheden bare et marketingsstunt? (under 50" i hvert fald?)
Af lennon
Halborg skrev:Tak for svaret, lennon!

Så FullHD er i virkeligheden bare et marketingsstunt? (under 50" i hvert fald?)
Både ja og nej. .
Panasonics full-hd skærme PZ80/85 er feks lidt bedre end PX80. Ikke pga opløsningen, men fordi der er brugt lidt bedre panel og komponenter .
Jeg vil også påstå at full-hd har en berettigelse i mindre skærmstørrelser,hvis man anvender skærmen rigtigt meget til jpeg-fotos . Men til film og almen tv brug vil du kun se forskellen på strømregningen ! !
Af Halborg
"panel og komponenter"?
;;)

Jeg kan nu se, at der findes både PX80, PX80E, og PX80EA

Hvad er forskellen? (Formegentlig sidste spørgsmål)
Af Halborg
Taget fra hdtvtest.co.uk (http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH4 ... onclusion/) :

-Native resolution only 1024 x 768 (not true HD)
-Does not deinterlace film-based material properly (failed 3:2/ 2:2 cadence tests)

Hvad betyder de tests? At den er dårlig at se film på?
Og hvilken betydning har det, at dets "Native resoluten" "kun" er 1024x768?

Og han nævner også noget om, at der stadig er en nævnværdig fare for burn-in (er omtalt under sektionen hvor han tester skærmen med DMC4 på konsol)
Er det en reel fare? Hvis ja er det et stort minus,eftersom jeg hovedsageligt skal bruge skærmen til at spille på?
Mener også at jeg har set dig, Yakken, skrive i en anden tråd, at hvis brugeren "bare skiftede frem og tilbage mellem sider, så gjorde han ikke noget forkert" mht. burn-in.. Er det en reel fare?
Af lennon
Halborg skrev:Taget fra hdtvtest.co.uk (http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH4 ... onclusion/) :

-Native resolution only 1024 x 768 (not true HD)
-Does not deinterlace film-based material properly (failed 3:2/ 2:2 cadence tests)

Hvad betyder de tests? At den er dårlig at se film på?
Og hvilken betydning har det, at dets "Native resoluten" "kun" er 1024x768?

Og han nævner også noget om, at der stadig er en nævnværdig fare for burn-in (er omtalt under sektionen hvor han tester skærmen med DMC4 på konsol)
Er det en reel fare? Hvis ja er det et stort minus,eftersom jeg hovedsageligt skal bruge skærmen til at spille på?
Mener også at jeg har set dig, Yakken, skrive i en anden tråd, at hvis brugeren "bare skiftede frem og tilbage mellem sider, så gjorde han ikke noget forkert" mht. burn-in.. Er det en reel fare?
De forskellige "efterfølgende bogstaver" har ingen betydning .

1024X768 er skærmens opløsning, hvilket som bekendt ikke er full hd opløsning.

PX80 er forrygende at se film på, - så jeg ved ikke lige hvad kritikken reelt sigter efter .

Der er solgt ekstremt mange PX80, - også til gamere. Og jeg mindes ikke at have læst om burn-in tilfælde. Men det er altid klogt at køre med lidt dæmpede indstillinger på lys og kontrast de første ca 200 timer .
Af JKay
Med hensyn til vægmontering:
Plasma TV bliver ret varme og PX80 skal monteres min. 7cm fra væggen så varmen kan komme væk. Så at stik vender bagud og ikke nedad betyder ikke noget.
Af teamet
Du kunne måske overveje et pz80? Så er du ude over alle de sammenligningbekymringer..

http://www.ppradio.dk/235-147-211-plasma_2008.htm

Demo-model til 8000 som har kørt i 460 timer (så du skal ikke selv indkøre tv'et). Bor lige ved siden af forretningen, og indehaveren er en meget ærlig og reel mand (jeg køber vaskekort ved ham primært..). Panelet har en meget lang levetid (100.000 timer = -50% kontrast), så 460 timer er en dråbe i havet..
Af FlatpanelRookie
Nu vi snakker PX80, dustinhome og ophæng :)

Er gerne med på en lytter her, jeg stiller samme spørgsmål i denne tråd.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9486

Men herligt info med de 7cm. Var tæt på at bestille det beslag jeg linker til i tråden. Det giver vel næppe 7 cm.

Edit:
Hvad med denne. Den giver vel hvad man har brug for 5 til 5 cm - 37 cm fra vægen. Vel også vældigt praktisk når man skal tilslutte kabler.

http://www.dustinhome.dk/pd_5010097844.aspx