Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej :)

Jeg er kommet i den gunstige situation at vi skal udskifte vores gamle 28” billedrørs TV med en fladskærm. Det skal enten være en 32 ” eller 37” – da 40” og opefter har for meget negativ WAF (Wife Acceptance Factor). Jeg har inden jeg besøgte dette forum dannet mig nogle meninger, men er efterhånden blevet lidt usikker på hvilke ting der er vigtige. Så jeg vil gerne høre jeres mening om disse to udsagn:

Mening 1 : Det skal være et Full HD dvs. 1920x1080
Mening 2: Det dynamiske kontrastforhold skal være ”højt” – her slår min viden så ikke til mht. Hvad der er højt.

Jeg havde kig på dette LCD TV - Samsung LE-37A686 – men efter at have kigget på dette forum, er jeg kommet i tvivl om jeg ikke er bedre hjulpet med et Panasonic TH 37PX806. Det er så ikke Full HD, vil jeg på sigt skyde mig selv i foden ved at købe det.

TV’er skal bruges til alm. stuebrug, vi har ikke Blueray. Lige nu ser vi TV via parabol (Viasat), men kommer nok til at flytte inden for det nærmeste halve år, hvor det enten bliver parabol eller kabel.
Opsummering: Holder de to mineinger jeg nævner tidligere vand, eller er det det rene pjat?
Hvilket af de to TV jeg nævner vil bedst modsvare mit behov?
Er der et andet TV i samme prisklasse (max. 7500.-) der vil være bedre?
Hvor vigtig er Full HD med det behov jeg nævner længere oppe.
Jeg har kigget ligende tråde, men ikke helt fundet de svar jeg søgte.

Mvh. Dennis
Af Ponduus
Mening 1: Du får ikke noget ud af at have full-hd når skærmen ikke er større. Det er først når man snakker 46" og opefter, at en synlig forskel er der. Vel og mærket i en normal sidde afstand. Og dine nævnte brugsvaner vil slet ikke komme til at udnytte full-hd.

Mening 2: Se dig aldrig, og jeg mener aldrig, blind på specifikationer. De vildleder ofte mere end det vejleder.

Jeg vil mene, at du vil være bedst tjent med PX80. Et tv som er blevet rost meget rundt omkring på nettet, og som, ifølge mig selv, har et bedre billede end det nævnte Samsung.

Jeg går ud fra, at du har en modtager boks til dit Viasat og hvis det ikke er noget problem, så overlever du nok den manglende DVB-C tuner til dit eventuelle kabel-tv.
Af Romulus
yakken skrev:Vi har en ret grundig gennemgang af dette emne i vores artikel her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
1000 tak, kan se at jeg skal sidde ret tæt på for få udbytte af den større opløsning. Så det er i hvert fald ikke HD ready vs. Full HD der skal afgøre om jeg skal købe det ene eller andet TV.
Af Romulus
Ponduus skrev:Mening 1: Du får ikke noget ud af at have full-hd når skærmen ikke er større. Det er først når man snakker 46" og opefter, at en synlig forskel er der. Vel og mærket i en normal sidde afstand. Og dine nævnte brugsvaner vil slet ikke komme til at udnytte full-hd.

Mening 2: Se dig aldrig, og jeg mener aldrig, blind på specifikationer. De vildleder ofte mere end det vejleder.

Jeg vil mene, at du vil være bedst tjent med PX80. Et tv som er blevet rost meget rundt omkring på nettet, og som, ifølge mig selv, har et bedre billede end det nævnte Samsung.

Jeg går ud fra, at du har en modtager boks til dit Viasat og hvis det ikke er noget problem, så overlever du nok den manglende DVB-C tuner til dit eventuelle kabel-tv.
Også tak til dig. :)

Ang. den del af din post som jeg har highlightet, vil det sige at jeg skal købe en Digital TV box, hvis jeg skal på kabel? (ikke et det er det der skal gøre forskellen).

Vi skal nok også købe en HD optager, lige nu har vi som før nævnt Viasat, og kan derfor kun optage på den kanal reciveren står på - da vi måske skal flytte vil vi ikke købe deres (Viasats) HD optager - er der noget særligt jeg ska være opmærksom på for ikke at ende i en samme situation, dvs. at vi ikke kan se en kanal op optage på den anden?
Af Romulus
Endnu en gang tak.. :)

Nyttig læsning du linker til:
I samme dur vil vi smide en advarsel til de der påtænker, at supplere deres TV med en HDD-recorder. Recorderen skal, ligesom dit TV, have et antennesignal for at kunne optage noget, så du skal sørge for at recorderen har en passende tuner (og MPEG dekoder) indbygget. En recorder kan typisk ikke suppleres med en ekstern boks efterfølgende og kan kun optage hvad der kommer gennem antennestikket bagpå maskinen. Du kan altså ikke bruge dit TVs dekoderboks eller indbyggede DVB-tuner til at føre antennesignalet over i en HDD-recorder.
Tror jeg vil vente med at købe en HD optager, til vi ved om vi skal have kavel eller parabol. Bliver ved ved med at benytte parabol er dette nok den bedste løsning. Hvis ikke, er det en anden løsning - det dur i hvert fald ikke at give 2-3000 for en HD optager, som man så ikke kan udnytte fuldt ud fordi den skal stå på samme kanal som man ser... O-O
Af Jabx
Hej.

Har selv lige købt 37PX80. Igen som dig, med konens accept af størrelsen.. sjovt som hun mest er til 37" i stuen, mens det er noget helt andet i det andet rum... nå lige meget...

Første indtryk med analog kabel fra stofa er rigtig gode... Det er et fantastisk billede, som med denne sides anbefalinger står helt skarpt. (Se http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291 under billede)

Konens indtryk er også gode, hvilket jo er vigtigt.. har en lille lejlighedsstue, men fra døren ser tv'et ikke "for stort ud", modsat når man sidder foran det ca. 2-3 meter fra har det en rigtig fin størrelse.

Kan kun anbefale det ligesom andre her fra siden!
Af Romulus
Dejligt med en guide til at få indstillingerne rigtigt, har faktisk besluttet mig til at det bliver 37PX80'en jeg køber. Vi venter med at købe en HD optager, til vi ved om det bliver Yousee, Viasat eller noget helt 3.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:20, rettet i alt 2 gange.
Af Ponduus
Turbo skrev:
Ponduus skrev:Mening 1: Du får ikke noget ud af at have full-hd når skærmen ikke er større. Det er først når man snakker 46" og opefter, at en synlig forskel er der. Vel og mærket i en normal sidde afstand. Og dine nævnte brugsvaner vil slet ikke komme til at udnytte full-hd.
Hey :)

Der er altså ikke rigtigt - Tage et PX80 og et PZ80, stil dem op ved siden af hinanden og kalibrere dem begge så de er så ens som de kan blive. Find noget HD materiale som er lavet i 1920x1080 (begge TV understøtter 1080p via HDMI) - Afspil det på begge skærme samtidige og vær i 2,5-3 meters afstand som vel er "normal" afstand til en 42".

Jeg kan se forskel, så burde andre også kunne eller man er måske ligeglade med billede kvaliteten (detaljer, skarpheden).

Jeg synes personligt at forskellen er minimal. Den forskel der er der, kommer ikke udelukkende fra de ekstra pixles, men også fra det bedre panel der sidder i det. Imo ;)
Af Romulus
Lige et lidt trivielt spørgsmål, den stand man ser på billederne. Følger den med, eller skal den købes sepperat?
Af Romulus
yakken skrev:Den følger med.

Ok, tak. I 1. omgang skal det nemlig stå på vores gamle TV-bord. ;)