Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dixondk
Jeg har netop fået mit nye Panasonic TH-42pz85 idag og er indtil videre rigtig glad for det.

Sagen er at jeg har en Sony Harddisc-Recorder (RDR-HX710)som jeg også bruger som DVD-afspiller. indtil nu har jeg bare brugt scart imellem recorderen og tv'et. vil jeg få mere ud af at bruge component-kabler istedet??

håber nogen kan hjælpe mig lidt :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ikke nødvendigvis. Komponent understøtter højere opløsninger end scart, men din recorder sender kun i SD kvalitet alligevel.
Af dixondk
ok..

gælder sd-kvaliteten både for DVD og harddisk-afspilning? er der forskel på de to?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er det samme. Din harddisk-optager kan kun optage hvad der kommer ind i den og det er SD TV via dit antennekabel. Din DVD-afspiller har samme opløsning om end signalet her er digitalt (jeg har naivt antaget at din recorder ikke har DVB tuner).

SD opløsning er 720x576 punkter.
Af timjohnsen
ville det hjælpe væsentligt, at invisterer de 350-400 kroner i en dvd afspiller med HDMI, eller har det ingen virking??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart vil det ikke give dig andet end et tabsfrit signal. Opløsningen kan der ikke trylles med, da DVD-formatet kun er på 720x576 punkter. Har du problemer med kvaliteten på dit billede?

Hvis dit scart-kabel er på en meter eller deromkring, så vil jeg ikke spå at du kan se nogen forskel på dette og en HDMI tilslutning. Især ikke hvis du kun bruger 400 kr. på en ny afspiller (givet at din nuværende ikke er en tilsvarende billig model fra Bilka anno år 2002).
Af timjohnsen
nej, den jeg har nu sidder i mit panasonic anlæg til mange mange penge, dog halv gammelt, men sys det giver et super billede på mit billederørs.. Har ikke fået mit pz 80 i 46 endnu.. men forventer jeg kan hente det inden 14 dage.. Da jeg så på tvet i forretningen, kunne jeg dog kun se en 42, og en 50 tommer, sys der var virkelig stor forskel på de to, 42 stod langt mere skarp end 50 tommeren.. er det noget med indstillingen at gøre, eller er det simpelthen fordi 50 tommer er sværer at lave supåer billede på end 42??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De to TV kan indstilles ens, så der skulle ikke være forskel på dem hvis de begge har samme indstillinger - ud over størrelsen.

Det kan ikke betale sig at skifte DVD-afspilleren ud til fordel for noget til 3-400 kr. med HDMI. Du kan ligesåvel risikere at billedet bliver ringere pga. en dårligere afspiller.