Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Håber på lidt kompetente svar her på forummet, da jeg ikke har set min vinkel dækket i de mange gode guides og forumtråde på site't.

Baggrund
Jeg bor i en lejlighed med YouSee-kabel-TV på Vesterbro. Jeg synes signalet er dårligt og sært varierende i kvaliteten. Kanaler som TV2's nyere Sport og News kan stå meget forskelligt fra dag til dag eller uge til uge.

En del af forklaringen ligger muligvis i mit 20 m lange antennekabel! Jeg har ikke forsøgt i lang tid, men jeg mener dog, at det ikke bliver meget bedre med et kortere kabel.

Spørgsmål
Jeg har et CRT-tv og skal købe fladskærm for første ang. Jeg er på et tidligt tidspunkt blevet skræmt langt væk fra LCD pga. nogle grelle eksempler på "slør"/de-interlacing på analoge inputs. LCD-teknologien er sikkert forbedret meget, men jeg har sjældent haft mulighed for at følge udviklingen fordi butikkerne er fyldt med digitale signalkilder ...!

Jeg bilder mig ind at et plasma-TV egner sig godt til de dårlige signalforhold hos mig, mens et LCD med de-interlacing-issues vil forstærke signalproblemerne.

1) Men har jeg overhovedet ret i den antagelse, eller er det fuldstændig ligemeget med valget af teknologi ift. mit signal?

2) Selv hvis min logik er korrekt, hvor meget vægt bør jeg lægge på det? Jeg bruger mit kabel-tv betydeligt mere end fx DVD - men sker der noget når jeg skal have DVB-C-tuner, der gør at jeg ikke skal spekulere så meget på det?

På forhånd tak for svar!

xmkv
Af lennon
Jeg tror helt klart,at der er en tendens til at plasma er mere tilgivende overfor et dårligt signal end LCD. Især HD-ready plasma fra Panasonic har fået meget ros for deres analoge performance.

Men hvorfor i alverden lejer du ikke en af Yousees digitalbokse ? ? Du vil løfte din billedkvalitet flere klasser ! !
Af cannavaro
Jeg vil mene de givne Plasma-skærme generelt set er bedre end tilsvarende Lcd-skærme, når det kommer til perfomance via Tv, og det uanset om det er analogt eller digitalt. Dog har jeg ikke set ét eneste Plasma-tv slå mine forældres gamle B&O, hvad angår analogt signal, men det betyder intet, for som Lennon siger, må du altså skaffe dig noget digitalt Tv. Men dog, skal man være opmærksom på, at nogle digitale kanaler, evt programmer er komprimeret i sådan en grad, at billedet egentlig ikke står så godt, som det burde og kan, og her er et Plasma-tv også bedre til at håndtere denne problemstilling, ud fra hvad jeg har set. Men med et godt digitalt Tv-signal, så er forskellen på Lcd og Plasma mindre. Flere af de bedre Lcd-skærme står fantastisk flot på et digitalt signal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk også at de digitale kanaler jo skal hives ud af samme antennestik som det dårlige analoge signal kommer fra, så hvis det er selve kabelføringen der resulterer i det dårlige signal, så vil man med stor sandsynlighed også opleve at der kommer udfald i det digitale signal.

Men ja - plasma er den teknologi der kommer tættest på CRT i øjeblikket.
Af xmkv
Tusind tak for svarene! Det er virkelig et af de mest hjælpsomme fora jeg kender ...

Hvis jeg lige skal opsummere:

1) Jeg køber mig en Panasonic PX80. Det kan jeg lige så godt begynde med, da jeg (efter at have læst kommentarerne om LCD vs Plasma til mit behov) ikke er i tvivl om at det er det rigtige entry-level-TV for mig.

2) Selvfølgelig kan jeg tjekke om billedsignal/-kvalitet allerede er bedre bare med det nye TV ift. mit gamle CRT. Men det er det nok ikke ...

3) Så derfor kan jeg gå videre til at finde ud af, om der kan opnås forbedring ved kortere kabel (vil kræve omarrangering af stuen! :(( ).

4) Alt afhængig af ovenstående, ud efter en digitalboks.

Sidste spørgsmål:
Hvis billedkvaliteten er fin og tilfredsstillende UDEN digitalboks, er der så nogen grund til at leje én? Der er en vis sandsynlighed for at jeg er flyttet fra "DVB-C-land" og i hus inden DVB-C bliver en forudsætning for at modtage ... men tror I virkelig jeg kan opnå forbedringer her og nu?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På visse kanaler er der en del at hente, såsom DR1 og DR2, men hvis du vil teste forskellen, så kan du jo prøve at sætte en stueantenne på (se om du ikke kan låne en eventuelt) og nappe kanalerne gratis dér. Hvis du ikke kan se noget du vil betale ekstra for, så er der ingen af de andre digitale kanaler der leverer bedre kvalitet end dét.

Du kan få visse HD kanaler, såsom Kanal5 HD, Eurosport HD og TV2Film, men ofte så sender de ikke engang HD, men blot "bedre kvalitets digital SD" hvilket er noget rigtigt hø hvis ikke billedet er i 16:9 format. Med den digitale boks tilsluttet kan du nemlig ikke zoome på TVet og boksen kan ikke selv finde ud af at ændre formatet på de kanaler der sender i HD.
Af lennon
Man kan leje en digital HD-box for 39 kr pr måned. Jeg vil klart anbefale at du gør det, i den resterende tid, hvor du har muligheden. Hvis du har mellempakken får du også mulighed for at snuse lidt til HDTV på "kanal 5".
Af xmkv
Tak for svarene igen!

xmkv
Af lennon
yakken skrev:59 kr...
Mener det er 59kr for den m hard disc, og 39 for den uden ? ? - men det ved Yousee garanteret O_O
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:28, rettet i alt 1 gang.
Af sketchpad
Turbo skrev:
Jeg synes det lyder helt tosset det samme ikke kan lade sig gøre på PX80 og YouSee boxén, det er jo en simpel funktion fra CRT tiden.

Det er ikke TV'ets fejl, men snarere programmering i YouSEE boksen.

Boksen sender nemlig blot ud det signal via HDMI du har
sat den op til - som om det var en PC's grafik-skærm, så
hvis den f.eks er sat til 720p vil du få et "fixed"
1366x768 pixels signal til din skærm, og opløsningen varierer
derfor ikke selv om det DU ser er af forskellig format,
desværre.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var måske lidt forkert formuleret - det var ikke Panasonic jeg specifikt skød efter. På nogle TV har man ikke samme zoom-funktionalitet når man bruger HDMI inputs. Jeg undskylder hvis det har skabt forvirring.

Mine forældres Samsung-TV har eksempelvis ikke mulighed for at lave andet end alm. zoom, dvs. på et 4:3 format, sendt på en HD kanal, som ikke kan ændres til 16:9 i boksen, kan man ikke gøre andet end at zoome direkte indad, hvorved top og bund klippes af. På SD kanalerne kan boksen selv lave auto-bred, hvilket giver det ønskede resulatat uden at zoome på TVet.

Hvilken zoom-funktion kan I benytte på Pana'en, som giver en korrekt visning af et "4:3 SD signal" vist på HD kanalerne?