Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Er ude efter en ny skærm som så mange andre og jeg læser og læser.

Jeg kommer til at sidde meget tæt på skærmen (under 50cm) og jeg vil have en 1920x1200 skærm så det skal jo være en 24".

Netop fordi jeg skal sidde så tæt på skærmen vil jeg gerne have en ikke-TN skærm fordi betragtningsvinkel bliver vigtig jo tættere man sidder på (når jeg kigger op i højre hjørne må det gerne vise mig andet end en mørk spot).

Nuvel

Jeg er meget positiv over HP L2475W anmeldelserne, men har lagt mærke til folks brok over rødt slør når sort tekst står på hvid baggrund. Jeg har også læst det i anmeldelser af andre skærme på det sidste og at folk decideret får ondt i hovedet og bliver svimmel og derfor har returneret skærmene. Detter er på VA paneler og nu også denne IPS skærm fra HP. Folk sammenligner med screenshots af TN skærme hvor alt står super skarpt.

Jeg kommer til at arbejde mange timer på skærmen og også med tekst på hvid baggrund så det er ret vigtigt for mig.

Hvor slemt er dette? Er skærmen komplet ubrugelig pga dette slør? Eller er det noget man vænner sig til og ikke tænker over efter et par timer?

Jeg er ikke grafiker men kan selvfølgelig godt lide gode farver og betragtningsvinkler. Den bruges mest til office, pdf læsning og spil.

Håber nogen kan uddybe dette da jeg er ved at blive ret skræmt over det...
Af Kleitus
Ja jeg har læst den igennem et par gange og det virker meget positivt men han kommer ikke så meget mere ind på problemet end at han skal teste det noget mere.

Jeg har også læst om det på andre skærme. Er det et problem der er ved at opstå generelt på skærme? Hvad skyldes det og hvad kan man gøre for at omgå det?
Af sketchpad
Når du skal bruge den til SPIL - så er TN skærmene faktisk
noget af det hurtigste (og billigste) du kan få mht. opdatering.

Jeg har selv en 24" TN skærm og synes slet ikke betragtningsvinkelen er så slem som man påpæger - det er jo ikke tale om en 10 år gammel skærm og teknologien ER kommet videre.

Jeg har også haft en Apple Cinema skærm (14 ms!), den
havde nogle ganske formidable farver, men var knapt så
hurtig til opdatering i spil, og egnede sig best til
grafisk arbejde, den koster også kassen iøvrig...Apple's
garanti sucks - den gik i stykker efter 1.5 år, og Apple
lagde bevisbyrden på os og mente at den ikke kom under
fabrikationsfejls-kategorien - selv om den havde stået
stille på samme sted hele sit korte liv, så de 7000 var
den bestemt ikke værd, så nul mere Apple skærme hos os :(

Nå, jeg løb ud og købte en Samsung 24" 245B til 2000,-
i en butik på falkoner alle - det har jeg slet ikke
fortrudt. Den er lækker og solid, godt nok kun et TN
panel, men til gengæld lynende hurtig i spil, har en
flot "ergonomisk" stand der kan løftes ret højt op og
drejes 360 grader m.m. Den er ultra-solid og lidt "STOR"
i det. Når den er indstillet er farverne
ret flotte og kraftige, men kan ikke sammenlignes
med de dyrere paneler.

Der er derimod masser af "juice" i baggrundsbelysningen
så den skal ned på halv styrke hvis man ikke vil bruge
solbriller under brugen 8)
Af MartinJohansen
Er der overhovedet andre skærme til under 4500?

Ud fra tests og anmeldelser (og Jacob's begejstring) at dømme så er det jo bare _skærmen_ til den glade amatørgrafiker.

Hvor slemt er sortniveau i forhold til TN - bedre eller ringere?
Af sketchpad
Sortniveauet på "nyere" TN skærmer er slet ikke så slemt som det engang var.

MEN - det er hellere ikke optimalt, TN paneler har en tendens til at blive "blåfarvet" i det når du kigger 30-40 grader til siden af den eller ovenfor skærmen, men hey - sidder du og gamer 30-40 grader ved siden af skærmen??? Pointet er - det betyder intet.

Hvis du derimod arbejder med grafisk design OG det er din arbejdsplads du skal bruge skærmen hos...så ville jeg styre langt udenom TN skærmen lige p.t. Men så skal du op i 5000-9000 kr klassen for en rigtig god farvestabil LCD skærm.
Og så ville du nok også investere i en "SPYDER" du kan
benytte til kalibrering af din skærm, der ville koste dig yderlige 2000-3000 kroner.

Jeg er ikke ked af min 245b, mht. prisen ...24 tommer og super dejlige farver + kraftig baggrundsbelysning til 2000,-...hvor meget kan man brokke sig til den pris?
Af MartinJohansen
Men det lader jo netop til, at denne HP er ufatteligt farvekorrekt?

TN vil jeg ikke have - jeg har TN nu og bliver mere og mere træt af den jo mere jeg arbejder med mine billeder.
Af sketchpad
Så har du jo svaret på dit eget spørgsmål,du skal så ha
en skærm der kan det hele - og så må du jo betale det
som det koster, de findes, men de er ikke billige.

Jeg ved af erfaring at de skærme med "gode farver" og
"godt sortniveau" er langsommere til spil, jeg har endel
skærme der hjemme der bevidner de typiske forskelle.

Jeg ved ikke om det skyldes at opdateringshastigheden
kræver hurtigere polarisering og derfor bliver knapt så
"sort"...men noget kan tyde på det, du kan læse lidt
mere om de forskellige panel teknologier her:

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Den skærm du vil have (HP LP2475w) har en LG skærm
af typen H-IPS.

Du kan også søge efter andre paneler og hvad de kan mht. opdateringshastighed og panel-type her:

http://www.tftcentral.co.uk/search.php? ... lect=model

Håber du finder den helt rigtige for dig.
Af MartinJohansen
Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit indlæg.

Først skriver du at den skærm jeg søger ikke er billig og senere snakker du om HP'en som jo netop er billig med tanke på den er med IPS panel og har god farvekorrekthed.

Den skal ikke bruges til gaming andet end Diablo-typer af spil.

Måske du har misforstået mit oprindelige indlæg.

Jeg er af den opfattelse, ud fra anmeldelser, at denne HP skærm med IPS panel bare er the skærm, altså ingen over med mindre prisen ryger noget i vejret. Vi taler en skærm med rigtig god sort, perfekte farver efter kalibrering, ingen buzzing osv osv osv. Umiddelbart et supergodt køb når man tænker på at mange ringere skærme koster et par tusinde mere.

Det jeg fisker lidt efter er om der er andre til samme pris der kan det samme og/eller om der er en hage ved den her skærm siden er så "billig".
Af blangstrup
Jeg synes det er en stor misforståelse når det hævdes at man ikke kan/eller skal bruge en S-IPS skærm til andet end diablo-agtige spil.

Min forrige skærm var en DELL 2001FP, og min nuværende er HP LP2475w, begge er S-IPS og begge er IMO absolut udemærkede til ALLE spil. Jeg har ihvertfald ingen problemer med at spille call of duty, crysis, fall out og andre first person shooters på den. Men jeg har heller aldrig spillet spil på andet end S-IPS skærme så det kan da godt være jeg er miljø-skadet :p

Mht til den originale post spørgsmål omkring rødt slør på L2475W'eren, så er det ikke noget jeg har bemærket. Jeg sidder selv ret tæt på den og er ret glad for den. Mit eneste ankepunkt er at jeg synes måske at 1920x1200 opløsningen er lige lovligt høj. 1680x1050 på en 22" er nok mere kompatibelt med mine øjne som ikke længere ser helt så skarpt som de engang gjorde :)
Brugeravatar
Af azrael
Hvad med en LG W2600HP? Den har S-IPS panel (HP LP2475W har H-IPS), er på 26" og får ret gode anmeldelser på tyske prad.de. Nå ja, og så kan den fås til ca. 3800. Bemærk, at der findes to næsten ens betegnede modeller, W2600H (anmeldt her på sitet og med TN panel) og W2600HP (med S-IPS panel).