Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære forum,
først; rigtig godt site til at finde bedre rundt i junglen af skærm teknologier og udbud, tak for det.
Efter at have læst forum og anmeldelser grundidt endte jeg på Eizo S2231W som jeg lige har fået ind af døren.

Jeg bruger skærmen til grafisk arbejde (Photoshop, CAD, 3d etc) men jeg vil også gerne kunne se film;
og hvor skærmen virker super solid til det grafiske, så falder meget mere end ventet igennem i de bevægelige filmscener panoreringer osv med voldsom 'slør' - meget mere end jeg havde troet...

Øv er min umiddelbare tanke - derfor spørger jeg nu eksperterne derude, om der findes der et alternativ med vægt på grafisk arbejde (derved S-PVA foretrukket) og ikke mindst i samme prisklasse (ca 3200kr).

På forhånd tak for inputs.
Af carllynebo
Er der ingen som har bud på alternativer?...

findes der gode TN-baseret skærme der kan klare grafisk arbejde godt, hvilke?... hvilke andre teknologier kan anbefales i forhold til at skulle se film samt lave grafisk arbejde.?

håber på noget input, da jeg stadig har returneringsret, og synes det er ærgeligt med responstiden på s2231W - med mindre i kan afkræfte at der ikke findes gode alternativer i samme prisklasse (3-4000) for 22".

Håber at høre fra jer eksperter
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hmm, er det decideret slør eller er det denne slags glorie effekt, hvor der kommer - typisk en hvid - aura omkring bevægende objekter?
Jeg husker nu ikke, at den S2231W jeg lånte havde udbredt slør, men igen; jeg spiller også sjældent de helt hurtige og krævende spil.

S-IPS baserede skærme er et godt alternativ til S-PVA baserede skærme. NEC har lavet en skærm baseret på S-IPS, som også sigter mod film og spil. Det er i min erfaring den hurtigste 8-bit skærm på markedet.
Den hedder NEC 20GX2 Pro og kan findes på vores liste med anbefalinger hre: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

TN skærme går ikke til grafisk arbejde. Det vil pine mig at skulle sidde foran en selv, hvis jeg arbejdede med f.eks. Photoshop.
Af carllynebo
tak for svaret. (ok jeg holder mig fra TN-paneler)
jeg oplever sløret som opdateringsfrekvensen, hvor det er i de bevægelige film-scener at skærmen ikke følger med - dvs der går sådan nogle Z-striber ned igennem skærmen og forsinkelser i dele af skærmen -
kører alle skærme 60Hz eller er det muligt at buste denne frekvens?

jeg kan se at HP's LP2475 har responstid på 6ms - er dette en væsentlig forskel fra 8ms (hos Eizo S2231W)?

tak,
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du oplever problemet i spil, så har du muligvis deaktiveret den vertikale synkronisering (V-sync). Dette vil give det fænomen du omtaler.

Alle fladskærme kører med 60 Hz inputfrekvens, som du ikke kan gøre noget ved. Du kan godt tvinge skærmen til at tage imod eks. 75 Hz, men de enkelte pixels kan stadig kun adresseres med 60 Hz frekvens, så derfor skal skærmen da omdanne de 75 Hz til 60 Hz, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

6 ms vs. 8 ms er i sig selv ikke synligt, men da de to skærme har forskellige typer paneler, der opfører sig forskelligt mht. drejningen af krystallerne, så vil du nok opleve 2475 som hurtigere.
Af carllynebo
tak for tippet -
jeg er ikke klar over om jeg har deaktiveret V-sync - umiddelbart ikke. Men det skal tjekkes senere...
(det må vel stå i manualerne hvordan V-sync aktiveres?!)
Håber det kunne være problemet, da det er iøjenfaldende meget lag i horisontale Z-striber i igennem skærmen ved DVD film visning (ps: jeg spiller ikke krævende 3d spil).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
V-sync kan aktiveres og deaktiveres i indstillinger for dit grafikkort. Hvis du har haft en billedrørs skærm tilsluttet før, er det meget muligt at Vsync er deaktiveret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke en feature på skærmen, men i din grafikkortsdriver. Hvis det forekommer i film, så skulle denne feature dog ikke kunne give denne effekt. Det lyder dog stadig som noget grafikkortrelateret og ikke noget skærmen skulle gøre.

Husk på at hele skærmbilledet gentegnes 60 gange i sekundet, så hvis du skulle kunne se et gentegningsmønster der løber hen af skærmen, så må dine øjne være ekstraordinære :)
Af carllynebo
det syntes at have løst problemet:
først at mine driver ikke var opdateret (ATI firegl T2),
dernæst at aktivere Smoothvision 2.1 og jeg har bare valgt 2X
- det har emliminerer lagget totalt..
er der nogen som kan fortælle hvordan Smoothvision fungerer?, og om man skal vælge 2X istedet for 4X, 6X, er der nogen ulemper ved denne funktion?

mange tak, for at guide mig til det var et grafikkort problem, software.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Første hit i Google ;)
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=1562

Det er vist bare deres version af Anti Aliasing. Umiddelbart så skulle det ikke være denne funktion der fjerner slør. Den er slet ikke beregnet til at kompensere for sådanne ting - er du sikker på at det er dét der gør udfaldet? AA er typisk kun aktivt når directX kører i 3D.
Af carllynebo
okay, ja det er nok ikke noget at gøre.
Men ikke desto mindre står billedet nu rigtig flot, selv i de film scener hvor der var kraftig slør.
Jeg tror det var aktivering af vertical sync som gjorde det, men først efter en genstart, hvorfor jeg ikke havde forbundet direkte til denne funktion da jeg afprøvede det.
Anyways, jeg er svært tilfreds med S2231W, og takker for venlighed, god information og råd.