Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hej jeg skal til at købe et nyt tv. jeg har altid hørt meget godt om samsung fjernsyn indtil jeg læste dette forum igennem hvor folk anbefaler sony som noget bedre.

Størrelsesmæssigt tænkte jeg på 37-40" og den skal helst have Mpeg-4 tuner således dne kan er fremtidssikret i nogle år.

I snakker meget om panasonics px80 fjernsyn, men hvor gode er de til at håndtere pc signaler i forhold til f.eks samsungs?.

Den skal bruges mest til film, men dog også til internet, evt windows apps og måske lidt spil (ikke på ret højt niveau).. hvad kan der anbefales her for jeg er ret lost lige pt?
Af J2NK
37" Plasmamodeller har et problem med computer-opkopling, og det er, at dens pixels egentlig egentelig ikke passer til skærmens dimensioner, dette kan give et udtværet billede specielt mht. tekst.

Bedst til formålet ville være et TV med en naturlig opløsning på 1920x1080 eller 1366x768 med 1:1 pixelmapping(et valg imellem bedre synlighed på længere afstand eller mere arbejdsplads - du kan dog gøre ting som at ændre på DPI og zoome ved den højere opløsning)

Plasma-Tv er svære at finde i højere opløsning i den størrelse, men har en langt bedre responstid.. desuden er det i øjeblikket svært at finde Plasma-TV med indbygget MPEG-4 tunere.

Du kan enten vælge at vente til nye Panasonic modeller med indbyggede MPEG-4 tunere kommer på markedet, men hvis du vælger dette vil jeg foreslå en 42" model, da de fra omkring denne størrelse begynder at have 1920x1080 opløsninger.

Skulle du vælge et LCD-TV skal du være forberedt på at responstiden kan være lidt høj, du kender nok til fenomænet med computerskærme.
Både Sony, Philips og Samsung har udgivet TV med indbyggede MPEG-4 tunere i et stykke tid, og af dem har Sonys 4500 TV fået meget gode anmeldelser, igen står valget imellem TV som 37V4500(1366x768, 1360x768 computeropløsning) og 37W4500(1920x1080).

Beslutter du dig for et plasma TV, så lad for alt i verden være med at lade TV'et stå med et statisk billede natten over, da det kan give burn-ins.
Af Subnex
Ja okay... Har plasma skærme ikke en pauseskærm eller noget lignende, når pcen lader skærmen gå i standby??
og bliver prisen på panasonics nye serie under de 8k?
fald lige over denne her: http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/T ... x?Key=6739 syns da den ser ganske attraktiv ud især med de svenske valutakurser lige pt.

Jr der forresten forskel i hvor gode de forskellige fjernsyn er til at håndtere pc signaler?? har hørt nogen sige (dog ikke eksperter ;) ) at sony ikke håndterer dem så godt som et samsung gør.

jeg faldt her over to modeller: http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/T ... x?Key=7097 (LE-37A676A1W/XXE) og http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/T ... x?Key=7090 (LE-40A567P2W/XXE) de har også sonys KDL-40W4500. men syns den er lige lovlig dyr.
er samsung 6 seriens billede meget bedre end 5 seriens, og kan det i så fald betale sig at gå ned i 37" når de ligger i samme pris?
Af Pokerild
Jeg lytter også lige med her, det ser da lækkert ud med de der panasonic modeller.
Det vil sige til ca 7k dkr?
Ild
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den nuværende generation af Panas plasma-TV kostede ca. 11.000 kr. for 42" ved introduktionen. Forvent ikke at den nye X-model bliver introduceret til en pris der kan konkurrere med de 6.000 kr. PX80 er nede i nu.

Der er ganske vist af og til forskel på hvordan skærmene håndterer tilslutninger fra en PC, men ikke noget du kan relatere til producenterne generelt. Der kan være en enkelt model, der ikke håndterer input fra en PC helt efter bogen, men de fleste nyere modeller klarer det udmærket - især hvis skærmen har 1920x1080 punkter.
Af Subnex
ja okay... jeg tror jeg alligevel tager et lcd.. nu bare et dilemma...
fyndborsen.se har en Le37A676 til samme pris som Le40A567. kan de svare sig billedmæssigt at købe 6 serien i mindre størrelse i forhold til 40 tommer??