Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Så fik jeg købt et 37PX80 og en DMR-EX77 i den lokale panasonic forretning.
Henter det på fredag og ville lige høre hvad han skal smide med til mig:)
Skal vel have et HDMI ledning til at forbinde de to.
Men er der andet at tage stilling til på nuværende tidspunkt?
Har kabeltv fra stofa.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu ved jeg ikke om du vil fortsætte med at have analogt kabel-TV, men overvej lige det med optageren en gang til. Du får ikke nogen digital kabel-TV tuner med i den optager du har købt, så du kan reelt set ikke optage digitalt kabel-TV på den - overhovedet. Recorderen har en DVB-T tuner, som kan bruges til optagelse af dette format givet at du ser TV via en stueantenne eller at du bor i en ejendom hvor antenneforeningen sender TV i DVB-T formatet.
Af Jabx
yakken skrev:Nu ved jeg ikke om du vil fortsætte med at have analogt kabel-TV, men overvej lige det med optageren en gang til. Du får ikke nogen digital kabel-TV tuner med i den optager du har købt, så du kan reelt set ikke optage digitalt kabel-TV på den - overhovedet. Recorderen har en DVB-T tuner, som kan bruges til optagelse af dette format givet at du ser TV via en stueantenne eller at du bor i en ejendom hvor antenneforeningen sender TV i DVB-T formatet.
Kan godt se hvad du mener.

Hvad er alternativet ellers? Vil i hvertfald gerne kunne afspille mine dvd i opskalering og så vidt jeg ved kan man endnu ikke få en HHD med DVB-C kan man?

Blueray - tror ikke rigtig jeg vil få det brugt, også selvom det så ville være det som man lejede når man engang imellem skulle leje film.

Under alle omstændigheder skal jeg have skaffet mig en DVB-C tuner boks så længe jeg vil bruge mit kabeltv ikke? Kan denne evt bruges både til TV og Optager?
Men jeg er godtnok i tvivl om hvad jeg skal købe, eller om jeg kun skal tage tv'et indtil videre... ville bare gerne kunne udnytte den gode kvalitet til mine dvd'er også.. har pt en skod afspiller fra brugsen.
Af Jabx
Har lige gennemtænkt det en gang til og har efter et opkald til butikken fået lagt en BD35 til side istedet.... Når alt kommer til alt får jeg ikke brug for harddisken..
Når vi snakker HDMI--kabel.. er der noget man skal være opmærksom på?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tager det lige en ting af gangen :)

DVB-C tuneren kan du få eksternt fra Stofa. Deres boks tillader også brug af MPEG4 materiale, dvs. HD TV, men desværre har de ikke fået en model med indbygget harddiskoptager ligesom Yousee har det. Det vil nok komme med tiden, hvis de ønsker at være med i front. På dét tidspunkt ville du også kunne optage ligesom med recorderen. I den forbindelse kunne det måske være en idé at overveje et skift, hvis du er opsat på at få en optager oven i hatten? Boksen fra Stofa skal købes uden udsigt til at få penge igen hvis noget nyt kommer på banen - ikke specielt venligt overfor kunderne i min mening. Yousee's boks kan lejes og har optager indbygget. Blot en tanke.

Mht. HDMI kablet, så kommer det lidt an på længden. Hvis BD35 kommer til at stå tæt på dit TV (dvs. ca. en meters penge) så vil de fleste kabler nok kunne klare mosten - også selvom det er fuld HD materiale du afspiller. Et kabel der er HDMI version 1.3 certificeret og kan bære et 1080p signal i 1 m længde kan fås til under 100 kr. eks her:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 90_da.html
hvis du kommer op i større længder, så kan der opstå problemer med at båndbredden i kablet ikke er høj nok, men disse problemer opstår typisk først ved længder på over 10 m.

Husk på at BD35 ikke har indbygget dekodning af HD-lyd. Hvis du planlægger at tilslutte afspilleren til et anlæg uden en HD-dekoder, så er det måske BD55 du skal se på i stedet.
Af Jabx
yakken skrev:Jeg tager det lige en ting af gangen :)

DVB-C tuneren kan du få eksternt fra Stofa. Deres boks tillader også brug af MPEG4 materiale, dvs. HD TV, men desværre har de ikke fået en model med indbygget harddiskoptager ligesom Yousee har det. Det vil nok komme med tiden, hvis de ønsker at være med i front. På dét tidspunkt ville du også kunne optage ligesom med recorderen. I den forbindelse kunne det måske være en idé at overveje et skift, hvis du er opsat på at få en optager oven i hatten? Boksen fra Stofa skal købes uden udsigt til at få penge igen hvis noget nyt kommer på banen - ikke specielt venligt overfor kunderne i min mening. Yousee's boks kan lejes og har optager indbygget. Blot en tanke.

Mht. HDMI kablet, så kommer det lidt an på længden. Hvis BD35 kommer til at stå tæt på dit TV (dvs. ca. en meters penge) så vil de fleste kabler nok kunne klare mosten - også selvom det er fuld HD materiale du afspiller. Et kabel der er HDMI version 1.3 certificeret og kan bære et 1080p signal i 1 m længde kan fås til under 100 kr. eks her:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 90_da.html
hvis du kommer op i større længder, så kan der opstå problemer med at båndbredden i kablet ikke er høj nok, men disse problemer opstår typisk først ved længder på over 10 m.

Husk på at BD35 ikke har indbygget dekodning af HD-lyd. Hvis du planlægger at tilslutte afspilleren til et anlæg uden en HD-dekoder, så er det måske BD55 du skal se på i stedet.
Må jeg først lige sige hvor fedt det er med et forum hvor der kommer et kvalificeret svar inden for få timer og hvor man kan se at I ligger noget i det, istedet for bare at lire et hurtigt ét af. Mange tak.

Lyder godt med forklaringen på kabler, har også kigget lidt rundt herinde, så tror jeg har styr på dette nu.

Har pt. ikke et godt surroundsystem, men det skal komme i nærmeste fremtid, derfor vælger jeg 35 modellen. Så kan de ekstra hundrede ryge i anlægget senere..

Det var sq dejligt med hjælp. Mange tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil ikke gøre mig til ekspert i Panasonics BluRay afspillere, men forhør dig lige om hvordan BD35 klarer HD-lyd når du blot sætter den til et TV via HDMI.

På DVD-afspillere uden eks. DTS dekodning, kan man slet ikke høre lyden hvis lydsporet er kodet i DTS, så hvis det er samme historie med BD35 kan du jo risikere ikke at have lyd på BluRays med HD lydspor indtil du får et anlæg der kan dekode det.