Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kan det passe?

Da jeg kiggede på fladskærme i fona i fredags oplevede jeg at samtlige skærme i butikken har et mere kornet/sløret billede ved kanten af ting der vises på skærmen.
Der var dog et fjernsyn som klarede sig mærkbart bedre end de andre - det kørte med en mpeg4 eller full HD eller digital signal på det tidspunkt.
Men det var stadig mere uskarpt/kornet/grynet end mit fjernsyn der hjemme. Hvordan kan det være?

Jeg har været i butikken et halvt år tidligere og kigget på fladskærme, men oplevede det samme dengang.

Er mit fjernsyn et super fjernsyn(næppe) eller skal man bare acceptere at der generelt er en dårligere kvalitet på fladskærme? Eller kan det skyldes at jeg stod for tæt på skærmene da jeg kiggede på dem inde i butikken omtrent 1-1,5 meters afstand.

For god ordens skyld kan jeg lige nævne at jeg har et Philips 21" CRT tv købt i el-giganten for 5-7 år siden. ;;)
Af Goodwill
Den bedste måde jeg kan beskrive den visuelle forskel udover den måde hvorpå jeg allerede har gjort det, er ved at henvise til Rasmus Larsens TV købsguide på denne side.
Det svarer til det problem man ser under overskriften deinterlacing, hvor samtlige tv i butikken havde dårlig deinterlacing, hvorvidt det rent faktisk er det som gør sig gældende kan jeg ikke sige, men det var sådan billederne så ud.
Af Ponduus
Der er jo stor forskel på billedet når du kigger på en 21" og på en 42" fx. Det er jo samme opløsning på et større areal.
Af telum
Dit fjernsyn er næppe skarpere end et godt plasma/lcd med HD-materiale. I nogle tilfælde vil det godt kunne være bedre ved sd-materiale.

Du siger du har et 21" hvilket måske forklarer det lidt. Et 40-50" tv vil selvfølgelig have et mere uskart billede simpelthen fordi det er så meget større (hvis vi ser bort fra hd-materiale).

Prøv at gå tæt på dit 21" og se om det ikke også har en masse slør og bliver uskarpt.
Af sketchpad
Aaaarrhhh....og så tager vi den med et lille gran salt... ;)

Jeg har haft nogle af markedets bedste CRT fjernsyn (Sony Wega 100 hz serien), og det husker jeg som et rigtig godt
fjernsyn.

Men jeg har aldrig oplevet noget så godt som mit nye LG 50pg6000 (50 tommers plasma tv med hypermoderne panel)

Lige før det (i ca 1 år) havde jeg et 40" Full HD lcd tv
fra Sony som jeg var ret begejstret for, så måtte jeg
sælge det af div. uransagelige grunde...og havde et 28"
CRT tv i ca 1 måned.

FØJ siger jeg bare...sikke en flimre-kasse med hyletone
(en trafo i tv'et) og flimmer på skærmen, og tydelige
scan-lines som man kunne se. Yipes!

Ud at købe fladskærm igen - og så valgte jeg en 50" plasma
i denne omgang, og jeg kan lige LOVE for at der er ikke
den CRT jeg har set der kan komme i NÆRHEDEN af den.

Så jeg ved ikke hvad du har set, men hvis det er alm PAL
tv-signal (ikke digitalt) på LCD skærme...så kan jeg
et eller andet sted forstå dig...

..men du har ikke set PLASMA i HD...kan jeg høre ;)