Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Flexo82
Hej!

Jeg har lige erhvervet mig et 42" pz80 fra Dustinhome.dk.
Det er ikke kommet endnu da det ikke var på lager, men jeg skal nok lige opdatere engang når det dukker op.

Jeg skal lige høre, da jeg ikke er den store tv nørd, hvordan jeg skal forholde mig til det der break-in og hvordan tv'et skal kalibreres?
Er det muligt at få en til at komme ud og gøre det for en da jeg altid fu**er sådan noget op? :P Jeg bor for resten i ålborg

På forhånd tak :)
Af benjaminhviid
Flexo82 skrev:Hej!

Jeg har lige erhvervet mig et 42" pz80 fra Dustinhome.dk.
Det er ikke kommet endnu da det ikke var på lager, men jeg skal nok lige opdatere engang når det dukker op.

Jeg skal lige høre, da jeg ikke er den store tv nørd, hvordan jeg skal forholde mig til det der break-in og hvordan tv'et skal kalibreres?
Er det muligt at få en til at komme ud og gøre det for en da jeg altid fu**er sådan noget op? :P Jeg bor for resten i ålborg

På forhånd tak :)
Jeg har netop bestilt selvsamme tv fra dustinhome i tirsdags, så jeg modtager det på mandag, købte det sidste eksemplar - sorry :D

Men jeg har søgt rundt på avsforum.com og kommet frem til følgende:

Under break-in:
De første 100-150 timer skal du være påpasselig med tv'et.. Kan anbefale dig at sætte indstillingerne således:
Picture Settings:

Cinema mode
Picture/Contrast: 50 or less
Brightness: 50 or less
Color: 35
Tint: -3 (Tint is also known as hue or color phase)
Sharpness: 50
Color Temp: Warm
Color MGT: OFF
X.V. Color: OFF

Advanced Picture:

Video NR: OFF
3D Y/C: OFF
Color Matrix: HD
MPEG NR: OFF
Black Level: Light
HD Size 2
Pixel Orbiter set to Auto or Force 1

Disse er taget den amerikanske model, så muligvis er indstillingerne lidt anderledes på den europæiske version.

Du kan her hente en break-in fil, som du brænder på en disc eller direkte på et SD memorycard. Så kan du køre når du ikke anvender tv'et. Den viser forskellige farver, som er anbefalet at køre i break-in perioden. I perioden skal du helst undgå for meget gaming og logoer på tv'et i for lang tid af gangen, for at undgå burn in. Men dette skulle ikke være noget stort problem efter de +100 timers break-in.
Filen kan findes her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=583089

Efter break-in:

Denne kaliberings er blevet rost på avsforum, og skulle give en meget præcis billedegengivelse:
Cinema
Picture: +62
Brightness: +55
Color: +35
Tint: -3
Sharpness: +50
Everything else: Off

Hvis du har mod på ændre Service Menu (SM) kan du også ændre indstillingerne til dette:

Contrast: 000
Color: 3D
TINT: 03
Sub-Brt: 800

R-Cut: 79
G-Cut: 79
B-Cut: 80

R-DRV: F6
G-DRV: F3
B-DRV: A3

Allcut 80
All drive F6

---

Eller du kan prøve disse og se hvilke der falder mest i din smag:

Contrast: 000
Sub-Brt: 7FC
Rcut: 7B
Gcut: 7E
Bcut: 79

Rdrv:E4
Gdrv: FC
Bdrv: A0

Allcut: 80
Alldrv: FC

Color:3D
TNT: 0

Method: 3

Jeg vil dog sige, at man skal være påpasselig med at ændre SM, da forkert håndtering i menuen kan skade tv'ets performance.

Du kan også få en professionel til at ændre dine settings, for at få den optimale billedgengivelse. Dette er dog dyrt og kan koste op til 3000 kr. Det er dog den bedste løsning, hvis man har pengepungen i orden. De kan findes her: http://www.av-precision.dk/

Hvis du vil gøre et forsøg selv, kan du købe en kaliberingsdvd for 2-300 kr, så du selv kan kalibrere dit tv: http://www.axelmusic.dk/productDetails/0647715600424

Skriv endelig hvis du har yderligere spørgsmål.

Benjamin
Senest rettet af benjaminhviid 03 jan 2009, 12:23, rettet i alt 1 gang.
Af benjaminhviid
Hvis du ønsker at se hvor langt inde i break-in processen du er, kan du via SM menuen findes en time counter. Således finder du frem til den:

Access time counter:
1. Enter Service Menu (Hold Vol. - down on the TV while pressing the INFO button on the remote 3 times).
2. Press the {1} button on the remote 6 times until you see SRV-TOOL.
3. Press the {OK} button. A blue grid will appear with the following information.
TD2Mictocode: 81c00011
Flash ROM: 1-227E
PTCT :00.00.00.00.00
4. Cursor down to the PTCT :00.00.00.00.00 line and then cursor over to the right to highlight the empty box.
5. Press and hold the {MUTE} button on the remote for 3 seconds.
The TIME / COUNT info will be displayed in Hours and Minutes of Operation.
6. To exit, press and hold the {POWER} button on the TV for 2 seconds.
The display will re-start by itself.

Igen vil jeg påpege at hvis du ikke føler dig tryg ved at rode rundt i Service Menuen, så lad være med at gøre det, da du seriøst kan skade tv'ets performance ved at trykke på den forkerte knap.

Benjamin
Af Flexo82
Tusind tak for svarene. Jeg skal nok lige holde jer opdateret på hvornår jeg får mit TV og hvordan det går :)
benjaminhviid skrev:Jeg har netop bestilt selvsamme tv fra dustinhome i tirsdags, så jeg modtager det på mandag, købte det sidste eksemplar
Skam dig! :P
Af Flexo82
benjaminhviid skrev:Under break-in:
De første 100-150 timer skal du være påpasselig med tv'et.. Kan anbefale dig at sætte indstillingerne således:
Picture Settings:

Cinema mode

Advanced Picture:

HD Size 2
Hvad er det Cinema og Advanced Picture du nævner her? Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg ved vitterligt intet om det her :) Men så igen en gang skal være den første. Med hensyn til at rode i SM, er der ikke en "Reset Mode" eller "Gendan til Fabriksinstillinger" som det så fint hedder på dansk?
Af benjaminhviid
Flexo82 skrev:
benjaminhviid skrev:Under break-in:
Picture Settings:

Cinema mode

Advanced Picture:

HD Size 2
Hvad er det Cinema og Advanced Picture du nævner her? Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg ved vitterligt intet om det her :) Men så igen en gang skal være den første. Med hensyn til at rode i SM, er der ikke en "Reset Mode" eller "Gendan til Fabriksinstillinger" som det så fint hedder på dansk?
Cinema er en profil, ligesom der findes Vivid og Custom osv. De forskellige profiler har forskellig gamma, brightness osv.
Det er anbefalet at man anvender cinema, da den generelt giver den bedste farvegengivelse.

Advanced Picture er en sektion under picture settings, med de lidt mere avancerede indstillinger - dem er der ingen risici i at indstille.

Da jeg endnu ikke har modtaget mit endnu, ved jeg det endnu ikke med sikkerhed - men tror dog kun du kan resette de almindelige indstillinger som kontrast, brightness osv. Her må en anden nok træde til - indtil på mandag :P

Benjamin
Af bantam
Ovenstående settings kan ikke umiddelbart anvendes på den europæiske version af PZ80: Der er indtil flere indstillinger, der ikke findes på de europæiske modeller (f.eks. "Black Level", "HD Size", "Pixel Orbiter" og "Color Matrix").

De europæiske versioner har ikke talværdier for indstillingerne - kun en grafisk "bar", der indikerer indstillingens værdi.

Derudover er det uklogt at lægge de listede indstillinger ind i servicemenuen: Prøv at se på dem - de er meget forskellige - de kunne være fra to forskellige TV. TV'ets hvidbalance er særdeles følsom overfor små ændringer i servicemenuen - så uden måleudstyr skal man ikke begynde at indstille der.

Hvis man laver fejl i servicemenuen, kan man ikke genkalde fabriksindstillingerne for servicemenuens indstillinger - det ER fabriksindstillingerne, man stiller på derinde.

Prøv at søge på danske fora mht. indstilinger for den europæiske PZ80 - jeg har dem desværre ikke selv.
Af Flexo82
Så kom mit TV endelig. Jeg fik dog lige opgraderet det til et 42PZ85 i stedet for :D.

Det er den danske model, så de indstillinger der er blevet postet kan jeg ikke rigtigt bruge da der ikke er nogen tal indikation, men kun en bar der viser hvor meget men skruer op og ned for ting!

Jeg har også lige et andet spørgsmål. Jeg har en xbox som jeg har sat til med component stik fordi den er lidt gammel og så er der ikke HDMI udgang fra boxen. Men jeg kan ikke køre med 1080p. Den viser bare sort skærm når jeg sætter boxen til 1080p, så jeg bliver nød til at køre med 1080i. Hvad kan jeg gøre for at få det i 1080p?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Flexo82 skrev:Det er den danske model, så de indstillinger der er blevet postet kan jeg ikke rigtigt bruge da der ikke er nogen tal indikation, men kun en bar der viser hvor meget men skruer op og ned for ting!
Du kan i stedet bruge de indstillinger vi har fundet frem til i vores test af PZ85.
Flexo82 skrev: Jeg har en xbox som jeg har sat til med component stik fordi den er lidt gammel og så er der ikke HDMI udgang fra boxen. Men jeg kan ikke køre med 1080p.
Du mangler nok en opdatering til boksen. Læs mere her:
http://www.engadget.com/2006/11/30/xbox ... p-vga-fix/
Hvis du allerede har den nyeste opgradering, så lader det til at MS ikke har fået fikset 1080p understøttelsen via komponent alligevel - så kan den kun køre 1080i. Husk dog på at der ikke er så mange spil der rent faktisk kører 1920x1080 på Xbox, så skaden er nok ikke så stor hvis du må gå ned i 720p.