Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Vi har en kort periode haft et 37" fladskærmstv som dog måtte skrottes. Det var vi størrelsesmæssigt tilfredse med. Nu har vi så bestilt et Panasonic PX80 37". Det er dog i restordre og de steder hvor de har det til den gode pris er det også i restordre. Min kollega presser mig så lidt og har fundet flere steder hvor samme model er på lager til 400 kroner mere, blot i en 42" version. Han siger lidt for sjov at vi aldrig ser forskel på de 10cm i højden og 7 cm i bredden. Egentlig er jeg frisk noget på det. Men vores stue er ikke så stor i bredden og vi sidder nøjagtig 3,10 meter fra fjernsynet. Nu er mit spørgsmål så:
Bliver et 42" for stort at se på for os?
Vi er bange for at en 42" virker som hvis vi sat lidt tættere på og dermed bedre fornemmede "pixels" osv? Er den frygt ubegrundet eller hvad er jeres mening?

Jeg kan godt se fordelen når vi skal spille wii på den store skærm :)
Af Kristianc
så vidt jeg kan læse, kun for at se hvor stor en skærm man skal bruge hvis man skal have fordel af FULL HD. Jeg er ligeglad med FULL HD.

Vi er bange for at købe et 42" for så at opdage at vi sidder for tæt på til at billedet er pænt. Men på den anden side tænker jeg også at forskellen på 37" og 42" måske ikke er så stor?
Af Cosius
Well ifølge artiklen, og at det er et Panasonic TH 42PX80 og har 1024x768, så skal du sidde min. 3.1m fra skærmen for at skelne mellem pixels... så ja, det er lige på grænsen...
Af dk_akj
Vi sidder 4,5m fra et 50", det er voldsomt de første 10 min, derefter er det bare lækkert.

Anders
Senest rettet af dk_akj 09 jan 2009, 19:31, rettet i alt 1 gang.
Af Kristianc
Men det er jo maximal afstand for at kunne skelne FULL HD fra ikke FULL HD er det ikke?

Så det er vel ikke relevant? Vi er bange for at det analoge billedet fra vores fællesantenne bliver for ringe at se på når fjernsynet bliver større og vi ikke sidder længere væk. Er denne frygt reel eller ligegyldig når forskellen er 37" eller 42"
Af lennon
Kristianc skrev:Men det er jo maximal afstand for at kunne skelne FULL HD fra ikke FULL HD er det ikke?

Så det er vel ikke relevant? Vi er bange for at det analoge billedet fra vores fællesantenne bliver for ringe at se på når fjernsynet bliver større og vi ikke sidder længere væk. Er denne frygt reel eller ligegyldig når forskellen er 37" eller 42"
Det er klart,at signalkvaliteten spiller ind . Men med et digitalt signal er 42" og 3m overhovedet intet problem. Har selv ca samme afstand og er i den grad klar på at skifte mit 42" ud med 50" . . !
Af Kristianc
nervøse for det analoge signal. Så det er det vi skal vurdere udfra!
Brugeravatar
Af kthomsen
PX80 er rigtig god til det analoge signal.

OK, hvis du i forvejen har et dårligt signal ind, så gør en større skærm det bare værre. Men hvis det analoge signal er godt nok, så ser jeg ingen problem i at tage en 42" når i sidder mere end 3m væk fra den. Den bliver også endnu federe når du ser film på DVD/BR eller fra PC.

I værste fald har du 14 dages returret når du køber det på nettet. ;)
Af lennon
En hvilken som helst fladskærm bør fodres med et digitalt signal . Analog er fortid . Jeg synes i hvert fald det er at skyde sig selv i foden, hvis du afpasser dit nye TV efter et både dårligt og forældet antennesignal. Ved selvfølgeligt ikke hvordan din udbyder håndterer digitalsignalet? Men Boxer er jo også lige om hjørnet . . . !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kristianc skrev:så vidt jeg kan læse, kun for at se hvor stor en skærm man skal bruge hvis man skal have fordel af FULL HD. Jeg er ligeglad med FULL HD.
Nej, appletten fortæller dig hvornår du sidder for langt væk til, at dit syn ikke længere er tilstrækkeligt til at få glæde af den opløsning du vælger i menuen. Hvis du ser alm. TV og DVD, så er det dog 576p opløsningen der skal vælges og ikke 720p - da bliver afstanden noget længere.

Der er dog nogle "men"er i den forbindelse, for vores applet er, som det også er beskrevet i teksten, strengt taget kun gyldig for stillestående binære farver og ikke billeder farver og bevægelse. Så snart tingene bevæger sig, så skal du sætte dig noget tættere på end appletten fortæller.

På et dårligt TV signal vil du nok lægge lidt mærke til de artefakter, som er uundgåelige, men med de bedre signaler (såsom dem fra DR) vil afstanden ikke være noget problem.
Af sketchpad
Jeg ser hellere slet ikke på det "analoge" signal længere, det hører fortiden til.

Har haft Digital tv helt siden det var "halvt-digital tv" med D2-mac på satellit modtageren (old school) :)

At se HD kanalerne idag - er en ren nydelse, og specielt
at så mange af dem sender dejlige dokumentarprogrammer
(så føler man da at man ikke helt har spilt tiden) ;)
Af Kristianc
Men jeg er stadig i tvivl om jeg skal holde mig til 37" når jeg sidder 3,1 meter fra tv'et eller jeg godt kan tage et 42".
Vi bruger det til tv via ANALOG signal, et mediacenter og en wii.
Vil der være der store forskel på at se det analoge tvsignal på en 37/42" når vi sidder på 3 meters afstand?
Af lennon
Kristianc skrev:Men jeg er stadig i tvivl om jeg skal holde mig til 37" når jeg sidder 3,1 meter fra tv'et eller jeg godt kan tage et 42".
Vi bruger det til tv via ANALOG signal, et mediacenter og en wii.
Vil der være der store forskel på at se det analoge tvsignal på en 37/42" når vi sidder på 3 meters afstand?
Det er svært for os at sige,når vi ikke ka se kvaltaten på dit antennesignal, - men det skal altså være temmeligt dårligt hvis det ikke kan bære en 422 på dn afstand.

Men hvorfor får du ikke digitalt signal ?