Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pezker
Hey

Jeg skal have en ny fladskærm som skal have rigtig godt billed, ved sport og film samt alm tv.

Det skal være godt at spille xbox på, men er altså ikke uafbrudt jeg skal spille.

Skærmen kan godt nøjes med dvb-t tuner, da jeg har antenne forening.

Jeg er kommet frem til Sony KDL32V4500 og LG PG6000 i 32"

Hvad skal jeg vælge og hvorfor? Nogle der har nogle erfaringer med 32" versionen af PG6000'eren? Den er jo plasma og flere og flere siger der er masser af retentioner, passer dette?

På forhånd tak!
Af sketchpad
pezker skrev:
Hvad skal jeg vælge og hvorfor? Nogle der har nogle erfaringer med 32" versionen af PG6000'eren? Den er jo plasma og flere og flere siger der er masser af retentioner, passer dette?
Det mest irriterende med skærmer og produktioner er at man
aldrig med 100 % garanti kan vide hvor selve panelet er
produceret.

Det at en skærm er indenfor samme serie - MEN - med forskellig opløsning, garanterer desværre ikke samme paneltype.

Et godt eksempel på dette er 50pg6000 som har et langt bedre
panel produceret i polen imod 50pg6900 som har extra features
men et ringere panel pga. at de skal holde prisen nede
på serien etc...

Og jeg tror ikke 42pg6000 har det samme panel heller, den mangler også 24-frame film muligheden som 50" modellen har.

Så jeg tror faktisk du vil være bedre stillet med en Panasonic af de nyere modeller i 42" end en 42" LG, men 50" LG'en kan jeg stå inde for (50pg6000) den er bare top-of-the-pop mht. billede og design...men nu vil du jo godt
nok kun have 32"...så er det massivt overdrevet med en 50" skærm ;)

Men det var bare et eksempel for at gøre dig opmærksom
på at du ikke skal forelske dig i en "serie" og tro at
alle apparater er de samme - for det er de ikke.
Af pezker
Jeg er udemærket klar over de forskellige problem stillinger mht. 24p afspilningen, samt at 50" skulle være bedre.

Men som sagt 32" hverken størrer eller mindre, så en pana bliver det ikke.

Ni er det netop 32PG6000 Jeg kigger på, og har ellers set anmeldelsen af 42 versionen her på siden, og det ser jo ellers lovende ud, men er bange for retentioner på skærmen - at dette vil påvirke mig for meget.

Men mht. til dette, er det fordi det skal breakes in i 100-200 timer tv'et? Så er der måske ikke samme grad af retentioner og burn in risici?

Jeg skal jo også spille på det. Og det er nok her flaskehalsen kommer. Dog skal jeg nok ikke spille mere end maks en time ad gangen.

Ellers nogle med erfaringer med 32" modellen af lgs PG6000?
Af sketchpad
Det er IGEN afhængig af panelet du får, såvidt mig bekendt
er det først nylig at der er kommet 32" versioner på banen
så jeg vil tro chancen er at du får et rimelig godt og "næsten IR" frit panel. Jo nyere - jo bedre!

Jeg oplever NADA retention på mit 50 (der har et nyere panel)
men havde MASSER af retention på mit tidl. 50 (der havde over 1 års gammelt panel!)

Uanset hvad du gør - sørg for at sætte dit tv i Spare Niveau 2 (det halverer lysstyrken) de første 100-200 timer, jeg har
kørt det på Niveau 2 nu i over 100 timer...stadig ingen
lysforskel, så mon ikke om det er en god ting ;)
Af pezker
okay, ja det lyder da meget lækkert hvis panelet bare bliver bedre.

Hvad er ir? Og er der ikke en herinde som har en 32PG6000?

Men ellers lyder det stadig fristende at vælge plasma skærmen.

Bliver retentionen mindre, nu mere det bliver brugt? Og hvor meget snakker vi? Snakker vi bare ved kanal skift at der stadig står tv2 oppe i hjørnet selvom man har skiftet, eller skal man se 3-4 timers film før man kan ane det sorte fra underteksterne en lille smule tid efter?
Af sketchpad
Så slemt er det ikke, - ikke engang på dem hvor IR (image retention) ER kendt for at være slemt.

Hvis du nu (på en ringere plasmaskærm) har set film med
undertekster i 3-4 timer som i dit eksempel, så er det ikke
engang noget du bemærker, ikke engang på en dårlig skærm.

Der hvor du kan se det - er typisk hvis billedet er HELT
sort (dvs, nærmest uden tilslutning af signal...du ved...
totalt sort skærm). Men selv det forsvinder efter meget
kort tid, ganske få minutter med action på skærmen så er
det pist væk.

Der hvor det decideret kan resultere i et permanent burn-in
er hvis du:

1) Skruver op for lysstyrken-
2) Slukker for strømsparing (niveau 0)
3) Lader DVD-menuen stå på pause med HVID tekst - fuld
knald på.
4) Glemmer at slukke for det hele - i et helt døgn.

Så skal du se løjer, selv da - tror jeg ikke der bliver
helt permanent burn-in, men jeg vil tro det ville tage
nogle dage før det forsvant helt.

Og selv med det ovenforstående skræk-scenario (absolut NO NO
for Plasma), ville du kunne se film som normalt og
højst sandsynlig ikke engang bemærke det medmindre det
var en eller anden nattefilm hvor alle scenene var mørke
hele tiden. Og er de ikke det - er de også med på at
"Whitewash"'e IR'en....så det forsvinder hurtigere.

Det er SERIØS ikke så stort et problem
Af pezker
Det svar blev jeg meget glad for. For jeg troede at problemet var større end som så, og nu anser du vel ikke de nye PG6000 paneler som værende en "ringere skærm" når du skriver dette går jeg udfra.

Jeg var næsten overbevist om at bare man skiftede kanal ville man have kanal logoet hængende i nogen tid efter..

Men så vil jeg tage ud og kigge på det i morgen, og se selve billedet på det om det virkelig er så godt. Er det godt og behagligt til mig så får den da også lov at komme med hjem.

Er der typisk mere retention ved brug af spille konsol/computer i forhold til almindelig tv kiggeri?

Men dvs. at ingen af disse retentioner som sådan bemærkes (Self mm. det er under ekstreme forhold som konstante mørke scener som du selv skriver) ved normalt tv kiggeri i et par timer, eller en smule spil på en xbox?
Af sketchpad
pezker skrev:Det svar blev jeg meget glad for. For jeg troede at problemet var større end som så, og nu anser du vel ikke de nye PG6000 paneler som værende en "ringere skærm" når du skriver dette går jeg udfra.

Jeg var næsten overbevist om at bare man skiftede kanal ville man have kanal logoet hængende i nogen tid efter..

Er der typisk mere retention ved brug af spille konsol/computer i forhold til almindelig tv kiggeri?
Jeg kan jo selvsagt ikke garantere at 32" har samme paneltype som 50pg6000 vel? Men min generelle opfattelse er at problemer bliver løst (i stilhed) af producenterne selv om de ikke indrømmer ret meget, og ja - nyere = bedre...lige minus hvor der er sparet penge...så man ved aldrig 100%

Men mht. spil, tja...der kan du naturligvis se retention
lidt tydeligere, dog ikke så meget ved FPS spil, men spiller du gamle "Arkade-spil" som Pac-man / space invaders...etc...over flere timer, så vil du nok se noget i det sorte...men ikke ret længe.

Jeg testede med et Pac-man spil som jeg blot lod stå stille
på skærmen i en hel time, det var væk efter 2-3 minutter
med tv-kiggeri bagefter. (og det skal lige siges at
jeg slet ikke SÅ det MENS jeg kiggede på tv)

Personlig ser jeg slet ikke logoene på tv når jeg skifter
kanal efter en 2 timers film...seriøst! Men jeg sidder
ikke og "kigger intenst" efter dem.

Problemet er vildt overdrevet - tro mig!
Af pezker
Okay, jeg er glad for endnu engang at høre at problemet er stærkt overdrevet.

Jeg skal IKKE side og spille pacman flere timer i træk, og hvis jeg skulle, så kan jeg heller ikke se problemet i det hvis man ikke ser retentionen alligevel.

Tak for svar, det har været til storhjælp, og er nu sikker på at det bliver en 32PG6000 kontra v4500 skærmen fra sony..

Btw. nej selvfølgelig kan du ikke vide det med panelet, tænkte nok bare mere på om det generelt set var sådan. Men eftersom det er kommet her i efteråret fjernsynet, så er det nok nogle forholdsvis nye paneler der sidder i går jeg udfra.
Af Broffen
Pezker kan du ikke skrive noget feedback når du har fået tvet, for er selv meget i tvivl om hvad jeg skal vælge :(
Af pezker
Jo selvfølgelig kan jeg det.

Skal som sagt ud og kigge på det om lidt.
Andre er stadig meget velkommen til at skrive da jeg ligeledes stadig er i tvivl..
Af pezker
Hey.

Så har jeg været ude at kigge på Lg'en og nøøj hvor ser plasma bare bedre ud ! :)

Så jeg er ved at bestille LG 32PG6000 lige i dette øjeblik. Så hvis du skal bruge den til det samme som mig, tror jeg ikke du vil fortryde at købe den :p
Af pezker
Så har jeg fået tv'et.

Lever umiddelbart op til alle forventninger, men døjer lidt med lidt indstillings problemer (Der er meget der skal justeres på..)

Er der nogle der kan hjælpe med kalibrering/indstilling?

Og det her med halv styrke, har det også nogt med farver, kontrast osv at gøre? Da jeg faktisk også syntes at "spare niveu 0 + 1" er alt for lyse, så jeg er faktisk nede på 3'eren..

Anyone?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Prøv at se på de indstillinger vi har brugt i testen af 42" modellen.