Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Christian73
Hej alle

Blandt andet på grund af alle de rosende ord herinde, har jeg tænkt mig at købe et Panasonic TH-37PX8. Men som alle andre, er jeg topforvirret i forhold til de nye digitale standarder. Jeg kan dog godt se, at Pana´en ikke har MPEG4, så jeg skal altså have noget box-værk eller lignende oveni. Så de forkromede spørgsmål er:

Er det stadig en god ide at købe Pana´en?

Og i så fald: Hvilket ekstra gear skal jeg regne med at investere i, for at få det optimale ud af tv´et? Og er det noget med ekstra fjernbetjening, store bokse osv. eller hvordan?

På forhånd tak

christian
Af Kratz
Hej Christian

Der er bestemt mange gode grunde til at købe et Panasonic plasma TV selv om de ikke har MPEG4 dekoder (med PZ800 som eneste undtagelse). Væsentligste grunde er et rigtigt godt billede til en rigtigt lav pris!
Jeg vil blot anbefale dig at betale lidt ektra og købe en PX80 i stedet. PX8 kører med en ældre billedmotor. Du får en markant forbedring med PX80.

Om du får brug for en boks afhænger af hvad du vil med TV'et og hvordan du modtager signalet. Du kan læse noget mere om de forskellige muligheder her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872
Af Christian73
Årh pis! Der er to fejl i mit indlæg opdager jeg nu. Dels ER det 80´eren, jeg vil købe. Og dels glemte jeg at skrive, at jeg modtager via kabeltv.
Jeg har tjekket den artikel du henviser til, men den blev jeg desværre ikke meget klogere af. Entydige svar er der meget få af, i elektronikkens verden.

Kan du evt. hjælpe mig lidt bedre nu?

chr
Af J2NK
Det kommer an på hvordan du ser på det, du vil altid kunne leje/købe en ekstern dekoderboks fra din udbyder, til en pris, selvfølgelig..

Afhængigt af hvilken boks, vil du ofte kunne få en boks med nogle ekstra egneskaber som at leje film og optagelsesfunktioner..

Men det betyder også en fast udgift ovenpå (ca 50 kroner fra hvad jeg har set på udbydernes hjemmesider for den "komplette" optager) eller en pepret pris for at købe den(ofte mere end hvad dekoderboksen ligger i et TV's pris)

Desuden vil du være nødt til at bruge en ekstra fjernbetjening til dekoderboksen.

Alternativet er at vente til et Plasma TV med MPEG-4 tuner kommer til danmark, og Panasonic skulle komme med nogle her tidligt i 2009, og der skal vist allerede være en model du kan importere udenlands fra dog ikke noget jeg ville foreslå(Et plasma tv får nemt problemer med dårlig transport, dårlige forhold med at sende det tilbage..)
Af Christian73
Hm - ja jeg er jo klart mest til at vente til en model med MPEG4. Men lur mig om ikke jeg så kommer til at betale over 10K for den nye model i stedet for 6K for den gamle. Og det er jo en ok bonus at kunne optage.

Vil du vurdere, at den gamle Pana med en boks giver lige så godt billede som et tv med indbygget MPEG4? Eller findes der allerede fladskærme med indbygget MPEG4?

chr
Af Kratz
Der findes flere TV med indbygget MPEG4 dekoder. Som tidligere nævnt har Panasonics topmodel PZ800 MPEG4. Pioneer LX5090H har det også (her er du oppe i den rigtigt dyre ende, men uden tvivl bedste også).
Mener også Samsungs nye plasma TV har MPEG4. Her får du samtidig en DVB-C tuner. Til gengæld er billedet ikke helt på højde med Panasonic.
Ellers skal du over i LCD genren hvor både Sony og Phillips har TV med MPEG4.

Spørgsmålet er hvad du vil med MPEG4 hvis du ikke har DVB-C tuner når du modtager TV over kabelnettet? Så vil du alligevel få brug for en boks for at kunne modtage digital TV. Samtidig kan der være andre fordele ved en at have en boks, f.eks. kan du få en med indbygget harddisk.
Personligt ville jeg vælge at kigge mere efter billedkvalitet end hvilke tekniske specifikationer TV'et har.
Af Christian73
OK - point taken. Det irriterer mig bare ad Helvede til, at jeg ikke bare kan købe et tv, og så er det overstået. Jeg har eddermame brugt meget tid på det her :s

Tak for input.

chr