Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lyngbo
Er der nogen der kan fortælle mig bredde og højde på en 20" skærm. Her tænker jeg på målene på selve panelet excl. kabinet.

Altså bredde gange højde i cm.

Hvis jeg var lidt skarpere, kunne jeg sikkert regne det ud ud fra pixeltal og tommer og den slags, men evnerne rækker desværre ikke :p

Jeg vil gerne sammenligne størrelsen på en bredformat 20" og en almindelig 20" skærm.

På forhånd tak.
Af Lyngbo
Har alligevel lige haft gang i matematikken.
Når frem til at den må være
ca. 41,5 cm x 31 cm.

Er det helt forkert?
Af tjens
Min 19" Samsung 930BF er 37,5x30 cm (ifølge en gammel nedslidt lineal), så din udregning af 20" er vist ikke helt skævt :)
Af Lyngbo
tjens skrev:Min 19" Samsung 930BF er 37,5x30 cm (ifølge en gammel nedslidt lineal), så din udregning af 20" er vist ikke helt skævt :)
Det lyder godt :)
Kunne dog stadig godt tænke mig målene på en 20" - men tak alligevel.
Af andersmf
20" alm (dvs 4:3 ratio) eller wide screen (8:5)?

De 20" tommer er længden er diagonalen. Brug Pythagoras sammen med aspect ratio (forholdet ml højde og bredde)

a: bredde
b: højde
c:længde af diagonal (her = 20")

c^2 = a^2 + b^2

Indsæt hhv a=4*b/3 og a=8*b/5 hvis det er alm eller widescreen og isolér b
Af Lyngbo
andersmf skrev:
Indsæt hhv a=4*b/3 og a=8*b/5 hvis det er alm eller widescreen og isolér b
Nu er matematik ikke lige min stærke side.
Kan du uddybe den sidste del lidt mere ; :o
Af Rasmus Jagd
Jeg tog opfordringen op, da jeg også selv var nysgerrig, og brugte også selv den trigonometriske fremgangsmåde som anders foreslog. Jeg kom frem til følgende:

20" Widescreen, aspect ratio: 16:10
Bredde: 43,08 centimeter
Højde: 26,92 centimeter

20" Normal, aspect ratio: 4:3
Bredde: 40,64 centimeter
Højde: 30,48 centimeter

There we have it.

Deraf kan man faktisk se at man får knap 7% mere skærmareal med en non-widescreen skærm. Men på den anden side udnytter man ved film skærmarealet meget bedre med en widescreen skærm. Jeg har ihvertfald stadigvæk tænkt mig at købe en 20" widescreen .
Af Lyngbo
Super.
Godt det ikke er os alle der er matematik-tumper.
Nu vil jeg skære et stykke pap ud i 40,64 x 30.48 og knalde op foran min 20" wide,
og så skal der vurderes :p

Tak for hjælpen! :)
Af Rasmus Jagd
He he, det har jeg allerede gjort, dog med 4 stykker A4 papir. Det var så lidt.
Men jeg tror nu, at det er lidt svært at sammenligne et stykke pap med en skærm. Jeg har selv sammenlignet med min 17" LCD, og er ikke synderligt imponeret.
På den anden side virker en 17" vildt lille, når man ser den sammenlignet med en 19" i brug nede i TDC butikken. Tror ikke helt man vil værdsætte det ekstra skærmareal, før man faktisk sidder foran skærmen, eventuelt med sin gamle skærm ved siden af.