Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af herbstmeister
Endelig røg det gamle billedrørstv og jeg skal invistere i en ny fladskærm, men hvad skal jeg vælge....

Budgettet hedder max 7.500 spir og har følgende behov:

- Alm. TV kiggeri via fællesantenne
- Film via JVC DVD eller Pana HD DVD
- Fodbold
- 3m afstand til TV

I mange tråde herinde bliver der rådet til PX80 som et godt køb. Har også overvejet Sony KDL-37V4500 (anbefalet af tænk, hvis det ellers er et kvalitetsstempel...). PX80 har ikke DVB-C tuner, hvilket jeg vel skal bruge til at se digitalt over fællesantennen, eller hvad?

Det med levetid, strømforbrug og burn-in, gør mig kølig over for Pana'en, men udfra forumtrådende fornemmer jeg den har et bedre billede, er det korrekt?

Er fodbold en skidt ting på et LCD som Sonyen?

Svar udbedes...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal kontakte din antenneforening for at få afklaret hvilket digitalt format de benytter. Fællesantenner er ikke pr. automatik det samme som kabel-TV direkte fra udbyderen.

Der er 2 scenarier:
- Du får signalet som Yousee sender det ud, dvs. du kan bruge en DVB-C tuner
- Din antenneforening laver signalet om til DVB-T, hvilket betyder at du ikke kan bruge en DVB-C tuner.

I det første tilfælde kan du enten købe en ekstern boks fra Yousee, eller du kan købe et TV med indbygget DVB-C tuner. I det andet tilfælde skal dit TV blot have DVB-T tuner, hvilket stort set alle TV har i dag.

Uanset hvilken af de to ovenstående modeller, der er gældende, så ville jeg personligt vælge PX80 frem for V4500 og så tage boksen ved siden af hvis det er aktuelt.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Tak for svaret. Ifølge antenneforeningen skal der bruges DVB-C til de 3 obligatoriske kanaler og med et kort til 375 årligt ved Stofa bliver alle kanaler digitale. Ville jo gerne undgå den eksterne box, men selvfølgelig ikke for enhver pris...

Ellers andre tv jeg skal tage med i mine overvejelser eller er Pana'en svaret...?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du vil undvære boksen, så er det ikke Pana'en du skal se på. Da er V4500 et udmærket bud på et billigt LCD TV.

Jeg antog, i mit forrige indlæg, naivt at du fik kabel-TV via Yousee, så det er naturligvis ikke deres boks du skal have hvis du vil have digitalt TV fra Stofa. De har deres egen boks, som også kan sluttes til PX80, hvis valget falder på denne.

Jeg kan ikke udtale mig om kvaliteten af Stofa's boks, da jeg ikke selv har haft den mellem hænderne.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Kan man tilslutte flere tv'er til samme boks, da jeg også har et billedrørs i soveværelset og en hd optager uden tuner? For så kunne det være jeg skulle have en boks anyways...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Ét TV pr. boks. Dit billedrørs-TV vil dog ikke vinde noget ved at få et digitalt signal - der kan du ligeså godt bruge det analoge, da CRT TV jo er bygget til at vise analoge signaler alligevel.

Din HDD optager vil dog nok blive et problem. Jeg kan ikke se hvordan du skulle få signalet ud af hverken TV eller boks i digital kvalitet og ned i din HDD optager (det hedder strengt taget HDD hvis du hentyder til en harddisk - ellers betyder det High Definition, hvilket den nok ikke er).
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Turbo skrev: På den box jeg har fra CD kan jeg godt sætte f.eks. TVét i stuen til via HDMI kabel og CRT TVét i soveværelset til via Scart og så få billed begge steder på samme tid. Men det vil være samme kanal der vises begge steder (den kanal boxén sættes på). 
I det tilfælde, så vil HDD optageren kunne tilsluttes scart-stikket og muligvis optage den vej.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Takker for svar.

Ender nok ud med Sony'en så pga DVB-C tuneren. Gider så ikk have en ekstra boks stående. Går ud fra at Sony'en med digitalt signal er bedre end Pana'en med analogt, trods alt. Skal så lige have fundet en fysisk butik og se det i aktion.

Til Yakken, mente selvfølgelig en hdd optager ;) har en Pana DMR-EH57.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Kommet lidt i tvivl igen efter at have set KDL37V4500 i aktion. Mange herinde sværger til 42PX80.

Har PX80 et lige så godt/bedre billed analogt som V4500?

Kommer til at bruge TVet 75% TV og 20% HDD DVD og 5%DVD. Min HDD har ikke digital tuner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
herbstmeister skrev:Har PX80 et lige så godt/bedre billed analogt som V4500?
Ja, det er bedre.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Undskyld, omformulerer lige spørgsmålet:

Har PX80 et lige så godt/bedre billed analogt som V4500 har digitalt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer an på kvaliteten af dit analoge signal. På et rigtig godt analogt signal kan det være svært at se forskellen på dét og et digitalt signal. Dog er der visse undtagelser - DR sender eksempelvis i en ret god kvalitet, så ofte vil man tydeligt kunne se forskellen på digi DR1 og analog DR1.

Hvis du har et dårligt analogt signal, så vil du nok have noget nemmere ved at se forskellen, men husk samtidigt på, at det digitale signal også skal hentes fra samme antennestik, så hvis signalet ER dårligt, så kan du i stedet risikere udfald på de digitale kanaler.

En ekstra fordel ved de digitale signaler er, at du kan få native 16:9 format uden at skulle kompensere ved at zoome (på de kanaler der har omlagt til 16:9 formatet). Dvs. opløsningen på et digitalt signal på en 16:9 skærm reelt set er højere end med et analogt signal - det i sig selv er jo en forbedring.