Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg er blevet interesseret i denne skærm af to årsager:

1 - 5 års total SWAP garanti
2 - Et forbrug på 34 watt i forhold til andre gængse mærker som LG/SAMSUNG/ACER som bruger mellem 90-100 watt.

Prisen ligger på omkring 3600 kr. i Danmark som er noget højere end de andre gængse 24" skærm mærker.
Skærmen tilhører Eizo's FlexScan kategori som henvender sig til kontormiljø-bruger og ikke deres ColorEdge kategori som henvender sig til fagfolk indenfor den grafiske branche.

En skærm med umiddelbart lignende spec. fra de andre gængse mærker koster omkring 2600 kr. i DK.
Men tror I at man ved at investere de sidste ekstra 1000 kr. på denne skærm kan forvente at få en væsentlig bedre billedekvalitet eller betaler man bare ekstra for navnet? en strømbesparelse på ca. 1/3 i forhold til de andre skærm skal selvf. heller ikke glemmes.

Man kan købe denne 24" Eizo skærm i Norge til ca. 2800 kr. I Norge er man nemlig ikke underlagt den ekstra EU-afgift på alle 24" fladskærme og derover. Tag eksempelvis og sammenlign prisforskellen på komplett.no og komplett.dk

Hos Eizo's hovedkontoret i Sverige siger de at muligheden for swap garantien vil fastholdes selv hvis man køber og importere skærmen fra et andet nordisk land til Danmark.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Skærmen har et TN panel, så du får ikke lige så høj billedkvalitet som på Eizos skæme med S-PVA paneler, og ikke væsentlig bedre billedkvalitet end de skærme, som ligger lidt under prismæssigt. Du vil nok have væsentligt bedre indstillingsmuligheder og nok mere præcise farver fra standard af, men der er stadig et stort spring op til Eizos bedre skærme.

Umiddelbart vil jeg helere anbefale dig at satse på f.eks. 22" skærmen S2231W, hvis du vel og mærke kan tillade at gå lidt ned i skærmstørrelse og opløsning. Til gengæld vil skærmen have noget bedre billedkvalitet, og du skal således vælge denne på kriterier der hedder præcise billedparametre fremfor opløsning (som måske kan være en fordel ved videoredigering for dig?).

Alternativet i 24 tommer, som dog også tilføjer noget til prisen er S2431W. Den kan du se her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=
Af aghrab75
Ja, man må sige at her står jeg i en dilemma. Prismæssigt vil den 22" eizo med s-pva panel være ca. 600 kr. dyre end den eizo 24" med TN-panel. Det er sgu mærkeligt. Og på 22" skærme er der ikke noget besparelse at hente i Norge.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke så meget mærkeligt i at et 22" PVA panel er dyrere end et 24" TN panel. VA teknologien er dyrere at fremstille pga. den måde elektroderne i panelet er lavet.
Af mhca
Jeg er faldet over den grå model hos Komplet til 3000 kr. inkl. fragt.

Jeg overvejer om denne skærm skal være en mulighed, når jeg ikke har behov for et PVA panel, men blot vil have en skærm med fornuftige ergonomiske funktioner og god byggekvalitet.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=34 ... 3EEB25CF18

Jeg var jo ikke tilfreds med min samsung 2443BW, der summede fra strømforsyningen.
Kan man håbe at byggekvaliteten af strømforsyningen i denne skærm er højere end i Samsungs skærm? Eller er det mere kabinet osv der er bedre?

Ting der tiltaler mig ved denne skærm er umiddelbart:
Eizo byggekvalitet
Ergonomiske funktioner
Auto-adjusted brightness
To USB-porte
Pixelmapping 1:1
Indbyggede højttalere (til forskellige ting er det praktisk)
5 års garanti

Det der dog ikke tiltaler mig, er at den er grå, samt at den koster 500 kr. mere end alternativer. Dog synes jeg pludseligt prisen er overkommelig.

Vil det umiddelbart ikke være et interessant valg?
Jeg overvejer kraftigt at bestille en.
Desværre kan jeg ikke finde nogen gode billeder af skærmen i grå. Er lidt bekymret for hvor kedelig grå skærmen er.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med farven, men mht. summen fra strømforsyningen, så er der en god sandsynlighed for at det er anderledes på Eizos model. Eizo får ikke andet end panelet fra Samsung, så de skal selv have trampet i suppen for at ødelægge strømforsyningen.
Af mhca
Nej farven må jeg selv afgøre.
Er lidt i tvivl. Synes bare jeg er ret tiltrukket af skærmen.

Mit internet er nede pt så sidder på min mobil. Overvejede at ringe til Komplett kundeservice og spørge, men hører også lige her, når nu det allerede er nævnt:
Er det muligt at bestille fra deres norske butik og undgå den højere pris? Der sorte model koster nemlig det samme derfra.
Eller skal man også betale told når det er fra Norge?

Jeg vil helst være online og læse lidt før jeg ringer til support nemlig.

Mvh. Martin
Af mhca
Så fik jeg mit internet tilbage igen.

Ifølge hvad der står på Komplett.no, så kan man kun bestille til Norge, ellers skal man benytte de andre Komplett sider.

Eizo kommer med efterfølgeren til denne skærm til december. FlexScan S2402W. Umiddelbart ser det ud til at det primært er strømbesparende funktioner, der er blevet forbedret.
Mon man kan forvente at denne S2401W vil falde i pris, når S2402W kommer?

Jeg er vist noget mere lun på den sorte model end den grå, men jeg ved ikke om jeg har lyst til at betale næsten 600 kr. mere. Vil jo helst have det jeg bliver gladest for i længden.

Mvh. Martin
Af mhca
Hold da op en kasse skærmen kommer i. Det skyldes formentlig den specielle Ez-Up fod.

Jeg bestilte skærmen i grå, da den var 20% billigere, og farven er pæn nok. Ret neutral og heller ikke iøjnefaldende gammeldags. Håber ikke jeg bliver ked af, at jeg valgte denne farve. Hvis nogen ønsker billeder, så må de sige til, da jeg selv ikke kunne finde nogen "virkelige" billeder af den grå model.

Nå, men her følger mine erfaringer, formentlig en smule rodet:

Funktioner o.l.:
- Den største lettelse for mig: Skærmens strømforsyning siger ikke en lyd!! Rigtig rart, da andre skærme ofte gør det, BenQ G2400W, Samsung 2443BW og min Samsung 172x's eksterne strømforsyning.

- Foden funger udemærket og kan justeres godt i højden. Dog kan skærmen ikke komme særligt tæt på væggen, selv når den er i mest oprejst position. Til gengæld så holder den vinklen fint når man kører den op og ned, hvilket kan gøres med én hånd.

- Det er nemt at dreje til pivot, dog skal man som på flere andre 24" skærme være opmærksom på at hjørne går fri af foden, når man roterer.

- USB hub'en sidder skjult oppe bag skærmen, så evt. tilkoblet udstyr ikke er iøjnefaldende. Det er dog også lidt mindre praktisk til fx USB-keys, men dette var heller ikke min umiddelbare plan.
Jeg har en SD kort-læser siddende, og da USB-ind stikket desværre sidder for tæt, så er det kun lige knebet gået an at snige begge dele derind. Dog på en måde så det andet stik ikke kan bruges til fx USB-keys.
(Update: Det medfølgende USB-kabel, og et andet jeg havde, havde smallere stik. Tog et af dem og snittede noget af plastikken af, så nu sidder kort-læseren i den inderste port, og der er plads til en USB-key også.)

- Skærmens OSD har mulighed for at at man slukker helt for power-dioden, hvilket jeg synes er super fedt. Jeg har tit været irriterende af en blinkende diode, når jeg sad og læste foran skærmen og den gik i standby. (Update: Hov, dioden tænder i en svag gul farve, der lyser konstant, når den går i standby. Helt ok med mig sammenlignet med en kraftig blinkende diode.)

- På fronten sidder lyssensoren som ser ud til at virke fornuftigt, og knapperne er nemme at trykke på. Dog synes jeg piletasterne (hvor der er både op/ned og venstre/højre) kan være lidt svære at vænne sig til. Men ellers er der nem tilgang til skift mellem billed-modes (picture, movie, text, sRGB og custom), hvor jeg selv bare har valgt sRGB, som står rimeligt fornuftigt synes jeg.

Billedet:
- Mit første indtryk af skærmen var at der var væsentlig backlight bleeding. Specielt noget jeg bemærkede i bios ved første boot. Ved dog ikke hvilken indstilling den stod ved på det tidspunkt. Det er reduceret lidt ved sRGB og med auto-brightness. Det er ikke værre end på min Samsung 172x.

- Ligeledes virkede det allerførst som om baggrundsbelysningen var lidt inhomogen, nærmest i nogle søjler. Så det indikerede måske hvor cathoderørne lå. Da jeg testede med jeres monitortest ved sRGB indstillingen, synes jeg dog ikke at der var noget bemærkelsesværdigt på samme måde, men dog ikke perfekt.

- Hastigheden af skærmen har jeg svært ved at vurdere, men den vil sikkert godt gå an som gamerskærm med sit TN-panel. Dog kunne trailing godt ses til en hvis grad ud fra jeres test.

- Gradienter var faktisk rimeligt fornuftige i de mørke forskelle. Dog svært for mig at se forskellen i de lyse.
Gradienten var ikke perfekt fra højre til venstre i jeres test. Der var nærmest lidt mørkere oppe end nede, hvilket dog nok mest skyldes betragtningsvinklen.

- Betragtningsvinklerne fra siderne og fra oven synes jeg er ganske tilfredsstillende. Nedefra er ikke imponerende, som det typisk er med TN. Farverne i toppen af skærmen bliver hurtigt forvrængede og negativ-agtige. Har vippet skærmen så den ikke er helt lodret. Det er meget behageligt at kigge på og her er jeg ikke generet af det.

- Ved pivot lægges særligt mærke til den dårlige betragtningsvinkel nedefra, da højre side (den roteres med uret) af billedet lider synligt af enten top backlight problemer eller også er betragtningsvinkelproblemet blot mest synligt her.
Arbejdes der med fx et tekst-dokument hvor det er sort på hvidt, så bemærker man det ikke så meget, og det er nok mest Excel og Tekst-dokumenter jeg forestiller mig det er mest aktuelt til.

- Når jeg sætter screen size til "Normal" (ellers er der Enlarged og Full screen), så er der sorte bjælker i siden af skærmen ved 1920x1080. Ved 1600x1200 er der dog ingen bjælker i bunden, så det ser fornuftigt ud. 1920x1080 står dog heller ikke på listen af dens supporterede opløsninger, så til PS3 er det nok ikke så praktisk.

Foreløbigt ved jeg ikke, om jeg kan dele flere erfaringer. Håber at der er nogen der kan bruge det til noget.

Mvh. Martin

PS. Hvis nogen synes det er værd at smide ind i brugeranmeldelser, så kan jeg selvfølgelig gøre det.
Af Baobab
Hej mhca (og andre),

Ud fra _nøjagtigt_ samme grunde har jeg overvejet at købe en Eizo Flexscan model, dog en 22" istedet. Jeg er dog i alvorligt tvivl om hvilken:

1) 22" FlexScan S2202WSE

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smla ... oduct=2277

2) 22" FlexScan S2201WSH

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smla ... ODUCT=2327

Der er i øjeblikket udsalg på Eizos hjemmeside af S2201'eren, altså den fra sidste år. Inklusiv fragt bliver det 1900 kr. Det er sikkert fordi næste generation, som jeg jo også tænker på at købe, er kommet - den koster lige 900 kr mere.
Jeg er derfor i tvivl om det er værd at at bruge de ekstra 900 kr for at få den nye version? Udover forbedrede elsparefunktioner har jeg svært ved at vurdere forskellen. Jeg kan ikke finde nogen anmeldelser af nogen af skærmene.

Hos Komplett.dk kan man åbenbart få din model til bare 2900 kr:
3) 24" S2401WSE
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=34 ... 3EEB25CF18
Det er 1000 kr billiger end resten af flokken på edbpriser, lyder det ikke sært? Det må ha noget at gøre med EU-regler og Norge, som du snakkede om - det må ha ændret sig siden du købte din?! Ville du sige det var et godt køb? Det lyder næsten for godt til at være sandt ikke?

....og bag alt dette lurer HP W2207'en. For samme pris som S2202 eller S2401 koster kan jeg altså få en HP W2207, og det syntes jeg er et svært valg. Jeg er en casual gamer, og ser en del film også, men mest bruger jeg PC'en til at skrive studieopgaver, artikler, surf og programmering. Derfor lyder Flexscan godt, men er i tvivl om W2207'en, som jo er vidt berømt, egentlig er et bedre bud? Den har jo også ergonomien i orden, men har ikke elsparefunktionerne og auto-brightness der hjælper mod skærm-øjne. DEn tiltaler min "gamer"-del mere, men egentligt har jeg sjældent tid til at spille.
Desuden sætter jeg pris på en lydløs skærm! Jeg droppede at købe HP 2275w pga dens problemer på det område. Med Eizo skærme er jeg åbenbart ret sikker der.

Håber du kan hjælpe
Af mhca
Hej Baobab.

Som almindelig bruger af skærmen ville jeg ikke ofre de ekstra 900 kr. for at få en 02 model fremfor 01. Så vidt jeg ved, så drejer det sig kun om en optimeret Brightness-regulering, en anelse reduceret strømforbrug samt nogle on-screen beskeder om at tage en arbejdspause. Ikke noget der er pengene værd for en som mig.

Ang. S2401, så kostede min skærm også 2900, da jeg valgte den grå model. Sidenhen er den sorte også kommet ned på den pris.

Men som du har set, så kan man direkte på Eizo.dk finde de udgåede modeller til nedsatte priser, og hvis man ikke ønsker Ez-Up foden på S2401, så kan man også få den skærm til 2700 kr. før fragt. En rigtig god pris, synes jeg.

Ang. Komplett's priser, så har det ikke noget med EU regler at gøre, medmindre du ser på Komplett.no hvor den er endnu billigere.

Ang. lydproblemer, så håber jeg at få fat i Eizo om mit problem med en hyletone i særlige tilfælde.

Mvh. Martin
Af Baobab
Tak for den brugbare respons - jeg dropper 02-modellen.

Man kan vel lige så godt købe S2401 fra komplett og få Ezup-foden med? det koster 200 ekstra, men ergonomi er meget vigtigt for mig.

Gaming: Holder du stadig fast i at det er en fornuftig gamerskærm, og er der per definition mindre inputlag fra en 22" skærm, dvs ville S2201 være bedre her?

Hyletone?!? Fortæl lidt mere om det! :(
Af mhca
Lidt svært at beskrive, men der kommer en højfrekvent meget lav hyletone, når jeg ser ting med meget tekst. Det er sjældent det sker på internettet, men jeg har oplevet det.
Det er især i Word og Excel, at det har generet mig, samt i min FTP-browser. Jeg bruger FlashFXP til at uploade billeder til min hjemmeside.
Tonelejet varierer hvis jeg zoomer ind eller ud i Word, så tekststørrelsen ændres.

Ang. Ez-Up foden, så er den god fordi du kan justere mere i højden, men samtidigt skal du jo tænke på, at når du justerer i højden, så justerer du også din afstand til skærmen pga. den måde foden er på.
I mine øjne er den anden fod pænere, men det er selvfølgelig rart at kunne justere højden så meget som muligt.

Men jo, du kan lige så godt tage skærmen fra Komplett, hvis du helst vil have den fod.

Mvh. Martin
Af Baobab
Hmm det lyder som noget af en dealbreaker for mig det der hyletoneproblem. Det er tit jeg skriver store studieopgaver, og det er især der at stilhed er vigtig.

Den virker ellers perfekt til mine behov på alle andre måder! Håber ikke det er et generelt problem. vil du ikke skrive herinde når du får fat på Eizo? Altså hvis du regner med at gøre det inden for den nærmeste fremtid.

Mit gaming spørgsmål, kan du svare på det hvis du ved det?