Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Har ikke kunnet finde en guide til det, så hvis der findes en må I meget gerne henvise mig.

Jeg prøver derfor lige at skyde et par n00b spørsmål afsted :-)

1: Jeg køber snart en 50" plasmaskærm - og har fuldpakken via YouSee kabeltv. Jeg har samtidig et billedrørs-tv i et andet rum, og vil stadig gerne kunne bruge det. Kan det så betale sig at leje den der tv-boks fra YouSee? Hvilke forbedringer vil jeg få, hvis jeg fastholder min nuværende tv-pakke?

2: Får man automatisk HD-kvalitet ved at købe boksen - for på yousee's hjemmeside ser det ud til, at man skal vælge kanalerne individuelt via boksen, og er egentlig meget godt tilfreds med det nuværende udbud!

3: Kan man godt have både en HD-pakke og analogt signal på en gang?

Håber I kan hjælpe - for vil jo gerne kunne udnytte det fremtidige fladskærms-tv ordentligt uden at det koster skjorten, og uden at jeg mister signalet på mit andet CRT-tv :-)
Af la
Går ud fra du har en antennefordeler, så du har et antennestik der hvor dit nye fjernsyn skal være og et hvor de gamle tv er.
Så sætter du i princippet bare yousee-boksen ind der hvor det nye tv skal stå.
Det kommer selvfølgelig an på plasma skærmen, men under alle omstændigheder vil du få et bedre billede ved at have en digitalboks foran.
Yousee kører det sådan at sålænge du har fuldpakken kan vælge en tillægspakke, som f.eks. HD-pakken, den giver dig så disovery-channel, mtv osv. i HD-kval (stadig afhængigt af dit fjernsyn).
Hvis du derimod ikke vælger en HD-pakke, bliver dit billede generalt bare bedre på skærmen, med det præcis samme udbud af kanaler som hidtil.

Du mister ikke noget signal på den anden skærm, da den fortsat vil modtage analog signal som hidtil.

Håber du kan bruge det til noget.
Af dd
1: med boksen vil du få et skarpere billede, da det bliver digitalt. Har selv købt boksen, og især DR1, DR2 og TV2 er klart skarpere end ved det analoge signal. Derudover får du, når du har fuldpakken, et par HD-kanaler uden ekstra beregning (Kanal 5 HD, 2sport HD).

2: Vil du have flere HD-kanaler, skal du købe HD-pakken

3:Ja
Af nofx
Perfekt - det var lige det jeg søgte.

Men kan det så betale sig at købe sin egen boks - og i givet fald hvilken?

Eller er det en bedre idé at leje den hos YouSee?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den billigste pris på boksen er 1700 kr. hvilket svarer til ca. 28 måneders leje. Du skal ikke påregne at kunne sælge den efterfølgende til meget mere end et par hundrede kroner, da teknologien nok er løbet fra den på dét tidspunkt - og sandsynligvis længe inden.

Lejer du den kan du skifte den ud så snart der kommer noget nyt og bedre. Boksen har stadig visse ulemper, som ikke lader til at blive løst i de firmware-opgraderinger, der har været udsendt indtil videre. 160 GB harddisk bliver nok hurtigt for lidt, når først der kommer gang i HD kanalerne og til den tid vil du med ganrati kunne få en ny med mere plads.
Af nofx
Ok perfekt. Dvs. min LG 50pg6000 med fuldpakken og leje af boksen med HDD, så er jeg godt kørende :-)

Det bliver sq lækkert at komme igang!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det vil være en god kombination. Hvis du bliver træt af at skulle tænde dit TV via fjernbetjeningen til TVet, så kan du investere i en universalfjernbetjening.

Personligt synes jeg ikke fjernbetjeningen til boksen er specielt god. Den er utrolig retningsfølsom, hvilket hurtigt bliver irriterende. Hos mine forældre blev der her i ferien installeret en IR-extender med RF forbindelse til fjernbetjeningen, så man er ude over denne retningsfølsomhed. Så kan boksen også gemmes væk - desværre med den ulempe at man ikke længere direkte kan se om den er igang med en optagelse (det står på displayet af den). Jeg er desværre lidt bange for, at retningsfølsomheden er en kombination af betjeningen og et dårligt IR-øje i boksen, men jeg har for lidt praktisk erfaring med boksen til at komme med en kvalitativ vurdering af dette.
Af Holmertz
yakken skrev:Jeg er desværre lidt bange for, at retningsfølsomheden er en kombination af betjeningen og et dårligt IR-øje i boksen, men jeg har for lidt praktisk erfaring med boksen til at komme med en kvalitativ vurdering af dette.
Det kan jeg så bekræfte. Har lige fået en Logitech Harmony One, og selv om det har hjulpet en del på følsomheden, kunne det stadig være bedre.
Af reslfj
nofx skrev: Men kan det så betale sig at købe sin egen boks - og i givet fald hvilken?

Eller er det en bedre idé at leje den hos YouSee?
Det kan normalt betale sig at anskaffe 4 favoritkanaler eller HD pakken i min 6 mdr. så kan man købe boksen billigere eller leje den.
Den samlede pris for boksen med harddisk vil således være 59kr/md i leje + 6 mdr x 48 kr favorit-pakke. Hvis du ikke vil fortsætte med pakken efter 6 mdr. så husk at opsige pakken.

Jeg synes leje er langt det bedste lige nu, hvor man vel også lettere kan få fejlservice.

Lars :)