Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et problem i forbindelse med ophængning af min fladskærm.
Mit fine Vogel vægophæng dækker over scart indgangene på TV'et. Ikke videre fixt! Der er kun ca. 4.5 cm når et eventuelt stik er sat i.
Mine eksisterende kabler kan ikke være der (mest på grund af ledningerne som ikke kan bøjes nok). Er der nogen der ved om man kan få et smallere scart stik som kan være der? Evt. et hvor ledningen sidder vinkelret på stikket?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan evt. købe et scart->komponent eller scart-komposit kabel, hvis disse stik er nemmere at komme til. Jeg har ikke set scart-stik med knæk på ligesom man kan få det til HDMI.

www.av-cables.dk har de to typer jeg nævner først.
Af Kratz
Super! Takker Yakken :)
Det ser ud til nogle af scart kablerne har det knæk jeg efterlyser, men om det er nok ved jeg ikke. Må hellere høre butikken om nærmere specifikationer inden jeg køber.

Component indgangene er desværre lige så utilgængelige som scart, til gengæld er der 3 komposit indgange i fronten af TV'et (selv om dette indrømmet ikke er så elegant en løsning, og samtidig bruges de pt. til Wii). Hvordan bliver billedet iøvrigt med sådan en transformering? Er det nogenlunde det samme som scart/scart, eller er det væsentlig ringere?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Komponentindgangene vil ikke give nedgang i kvalitet, men kompositindgangen smelter desværre alle farvesignalerne sammen, hvilket nok vil give et lidt dårligere billede. Det er dog alt sammen SD kvalitet, så det er ikke sikkert at du vil kunne se det.
Af Kratz
Ok, takker endnu engang for hjælpen.
Af mhca
Jeg har engang sammenlignet et signal via SVHS og komposit, og komposit var helt kedeligt i farverne til sammenligning.
Så se om ikke komponent kan lade sig gøre, som yakken foreslår. Skulle mene, at de ikke er lige så dybe som standard scart.

Mvh. Martin
Af Kratz
Takker for yderligere input. Håber på, jeg kan undgå komposit løsningen, men er desværre ikke alt for optimistisk forholdene taget i betragtning.
Ellers på jeg bide i det sure æble og finde et andet vægophæng.

For lige at uddybe historien lidt, så havde jeg egentlig håbet jeg kunne sende min gamle Denon DVD afspiller på pension. Min nyere Panasonic DVD/Harddisk optager har HDMI udgang i stedet, som ikke ligger skjult bag ophænget på TV'et. Jeg opdagede imidlertid forleden dag, at den ikke er regionsfri. Derved kan jeg ikke afspille den betragtelige andel af mit materiale som ikke er region 2.
Derudover irriterer det mig, at Panasonic kun har lagt Q-link ind over scart. Det funger simpelthen ikke over HDMI (ved derfor heller ikke om det går ved en transformering til komponent?) Derfor håber jeg egentlig lidt på at få begge maskiner tilsluttet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er ret overbevist om at du mister Q-link ved komponentforbindelsen (og komposit for den sags skyld). Det er kun billedet der sendes ud den vej.
Af Kratz
Det var lige præcist hvad jeg frygtede...
Nå, må høre forhandleren om nærmere specifikationer på deres scart kabler.