Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af J2NK
Ønsker at købe et LCD TV på enten 32 eller 37 tommer(det er til enkeltværelseslejlighed!), men det er en jungle derude - og salgsassistenter er ikke de mest neutrale at forehøre sig med.

Prisen skal gerne ligge imellem 4000 og 5000 kroner, indbyggede tunere har ikke stor betydning; der er mulighed for at jeg flytter indenfor et par år og skifter TV signal(så DVB-T Mpeg4 virker som det eneste nogenlunde sikre - og der koster udbuddene for meget :(( )

Opløsningen(720/1080) er lige meget, men den skal kunne forbindes ordentligt med en bærbar(1:1 pixelmapping er igen, helt fint).. faktisk ville 720 være at foretrække hvis man beslutter sig for at slå PC'en til for at spille, og gerne vil have gode FPS.

De ting er jo nemme nok at sikre sig, men den skal jo også have god billedkvalitet(farvegengivelse og alt det der), ordentelige højtalere (meget dårlig til at bedømme begge) og kunne købes hos en pålidlig forhandler...

Hjælp, det er jo en hel talestrøm! :s
Af J2NK
Opløsningen bekymrer mig lidt, ville foretrække et TV med en naturlig widescreen opløsning.

Sælgeren skal også helst have en primær, fysisk addresse, det virker som en dårlig ide at købe fra en online forhandler som måske har parralletimporteret varen og kan være svær at sende TV'et til.
Af velsing
Jeg har købt mit px80 th37 over nettet i multimediaworld.dk for ca 5.400 og har afhentet apparatet i deres fysiske butik på Falconer Allé i København. Tape connection har det på 'juletilbud' til 6.300... Jeg har ikke set et eneste lcd der kommer i nærheden mht billedkvalitet, heller ikke topmodellerne til 20-30.000. Og jeg synes faktisk at mit æder stort set hvad som helst jeg smider på det med fremragende resultat. Det være sig avi/xvid 700mb film (bliver pludseligt seværdige på px80), dvd'er, 720p, 1080p (de to sidste taber man kæben over), og så var jeg målløs over kvaliteten på 'meet the fuckers' på tv2 via digital dvb-t modtagelse her til aften, -troede vitterligt ikke et fladskærms tv kunne vise SD så flot.
Min eneste anke er, at jeg ikke valgte 42"... Billedet er så flot og filmoplevelserne så gode, at det sagtens kunne tåle at blive større... Og uden at hun selv siger det, så fornemmer jeg at min bedre halvdel, der forbød mig at købe større, egentlig har det på samme måde nu... -det måtte godt lige have været nykket større...

Held og lykke
Og glædelig jul

Velsing
Af J2NK
Bor i Esbjergområdet så Køvenhavn er lidt af en omvej, og prisen er lidt over budgettet - jeg er lidt af en fattig student..

Det er for at spørge om et andet forslag, et fjernsyn med retakulære/trekantede pixels virker heller ikke særlig god til at få en computer sat godt sammen med?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Tror godt du kan få et 37" PX81 til 5.500.- og måske endda med et HDMI-kabel hos www.buyvision.dk

Dette TV har indbygget MPEG4-tuner - hvilket PX80'eren ikke har.

Jeg købte et 37" PX81+PS3 med 2 wireless controllere + 2 HDMI-kabler (værdi 329/stk) for kun 8.800.- inkl. levering i St-Kbh.

Jeg fik så et ekstra HDMI-kabel oveni fordi han ved en fejl ikke fik vedlagt kablerne i første forsendelse (B

Jeg må tilstå, at jeg er mere end imponeret over billedet - især efter jeg fik sat HDMI-kablerne til PS3'eren. Men ved alm. tv-kiggeri (analogt) er billedet bedre end alle LCD-skærme jeg har set til dags dato.

Er virkelig spændt på, at få 100% digitalt Viasat midt i januar 2009 og har også fået 3-4 HD-kanaler med på prøve i 3 mdr. :)
Af J2NK
Samme med opløsning og pris.. nej tak.

Sidder og ser på en KDL-32V4500 fra PRC-Data til 5000,-, den plejer at koste en god sum mere hos alm. forhandlere, men jeg har aldrig brugt forhandleren før.. da det er en Dansk udgave, kan man forvente en hurtig erstatning i tilfælde af fejl?
Af cannavaro
velsing skrev:Jeg har købt mit px80 th37 over nettet i multimediaworld.dk for ca 5.400 og har afhentet apparatet i deres fysiske butik på Falconer Allé i København. Tape connection har det på 'juletilbud' til 6.300... Jeg har ikke set et eneste lcd der kommer i nærheden mht billedkvalitet, heller ikke topmodellerne til 20-30.000. Og jeg synes faktisk at mit æder stort set hvad som helst jeg smider på det med fremragende resultat. Det være sig avi/xvid 700mb film (bliver pludseligt seværdige på px80), dvd'er, 720p, 1080p (de to sidste taber man kæben over), og så var jeg målløs over kvaliteten på 'meet the fuckers' på tv2 via digital dvb-t modtagelse her til aften, -troede vitterligt ikke et fladskærms tv kunne vise SD så flot.
Min eneste anke er, at jeg ikke valgte 42"... Billedet er så flot og filmoplevelserne så gode, at det sagtens kunne tåle at blive større... Og uden at hun selv siger det, så fornemmer jeg at min bedre halvdel, der forbød mig at købe større, egentlig har det på samme måde nu... -det måtte godt lige have været nykket større...

Held og lykke
Og glædelig jul

Velsing
Der må være noget helt galt med opsætningen af de diverse Lcd Tv til 20000-30000 Kr. som du har set hvis du mener, at de ikke er bedre. Det er lige før, at jeg ville tage en tid ud af min ellers forholdsvis travle kalender, for at vise dig, hvad et godt Lcd-tv kan præstere under de rigtige forhold.

Tag f.eks. et Philips 42PFL9803H. Kalibreret, er det klasser over PX80. Jeg arbejder med det til dagligt. Jeg må indrømme, at Px80 er en rigtig god skærm, men at sige, at den er lige så god som et Lcd-tv til 20000. Kr er vanvittigt.
Af red_martians
an PX81 så understøttes den ikke af den danske MPEG4-net. Det fleste bliver nok kede af det til den tid. Fjernsynet kan ikke opdatere deres kode i DK, hvilket gør, at kommer der nye tjenester, eller ændringer i programsoftwaren, kan de ikke opdateres. Billedet vil nok kunne ses, men ting som undertekster, tekstTV, film-tilbehør osv, kan med tiden forsvinde.
PX81 er lavet til en anden mpeg4-net bl.a. Norge, der opdatere på en anden måde end i DK.
Du kan alligvel ikke se den lave opløsning hvis du sidder mere end 1meter væk.

Ellers vil en skræm som Panasonic TX32LXD80 være et godt og billigt alternativ. Farvekvaliteten på det fjernsyn er sindsyg god til prisen, især pga. det er en LCD-skærm. Den bruger en LCD-teknik der hedder IPS, der giver højere hastigheder, og perfekte betragtningsvinkler, og så til en ret god pris.
Af cannavaro
Der vil selvfølgelig altid være nogen, som ikke deler selvsamme begejstring, og 9803H er ikke perfekt som de selv skriver, men min pointe er, at det er væsentligt bedre end en PX80. De skriver jo samtidig i slutningen af testen, at skærmen er "well above average" sammenlignet med de øvrige skærme på markedet, hvilket da er en klar indikation af, at den alligevel adskiller sig fra de mange andre tv på markedet.

For mig lyder det som om, at journalisten havde sat sin næse op efter noget helt urealistisk vildt, men sådan gik det ikke helt, og derfor skal han tude over de få negative aspekter.

Han påpeger, at han er skuffet over analog gengivelse. Hvem fanden ser analogt tv på et tv til 20000 Kr? Jeg er bedøvende ligeglad med hvordan det perfomer på Analogt Tv. En fladskærm er ikke bygget til sådan noget pjat, men alligevel hører vi intet om den digitale modtagelse, sammenholdt med Dvd og Blu-Ray. Gad vide, om han har testet det med sådanne materialer? Man skulle tro, at han virkelig har sat sig et mål, og finde hver enkel mindre godt ved Tv'et. Det er fair nok han er kritisk, men han er for ensidig. Udover det, er det nødder, i forhold til alle de positive aspekter, som Tv'et byder på. Han er samtidig skuffet over, at det reelle målte kontrastniveau, ikke er i nærheden af, at svare til Philips informationer om et kontrastforhold på 1: 1 million. Ja hvad havde Journalisten/skribenten whatever regnet med? Producenterne overdriver sku altid. Det ændrer ikke ved, at kontrasten er formidabel. Alt det der med Dynamisk kontrast, skal helst slås fra, men alligevel graver han dybt ind i denne funktion, som jeg finder komplet ligegyldigt. Slå det fra og kom videre. De implementerede denne funktion i deres Tv for et par år tilbage, og dem som har Philips, eller har haft, ved by now at det bare skal slås fra, men man skulle tro, at det var første gang han har anmeldt et Philips Tv, siden han går så meget op i lige præcis det. Han har nok læst lidt for mange brochurer fra Philips, hvor alt jo er rosenrødt, og dannet sig en fantasi om, at det jo nok er noget helt fantastisk.

PX80 er en rigtig god skærm, men groft sat, er det et discount Tv, sammenlignet med 9803H.

Han giver den da også 4 ud af 5 stjerner, hvilket igen må indikere, at han overodnet set er meget tilfreds med skærmen. Men Jeg giver ikke meget for anmeldelsen.