Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Overvejer at købe et DVI->HDMI kabel, så jeg kan få tilsluttet computeren til mit nye PZ85 og vil selvfølgelig gerne have det til at kunne vise billedet i 1080p.

Jeg har brug for min. 10 (til 12) meter ledning, og havde først tænkt mig bare at købe det billigste jeg kunne finde, men læste så at de billige kun er garanteret til et signal på 576p. Hvad betyder det reelt, og betyder det at jeg bør overveje et dyrere kabel?

Jeg gik egentlig ud fra at var der "hul igennem", med det digitale signal, så er det fuldstændig ligegyldigt med kablets kvalitet, men bliver nu i tvivl, da jeg læste at det åbenbart ikke er ligemeget hvilket signal man sender gennem kablet?

Nogen der har erfaringer med 10+ meter HDMI kabel til 1080p?
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:44, rettet i alt 1 gang.
Af red_martians
Der er kun det hul igennem, som kvaliteten af kablet tillader.Og du har helt ret, hvad angår længere kvalitet HDMI-kabler. Typisk kan de dog klare 720P i de længder. Men der opstår altid tab på kabler, og jo længere det er, jo større er tabet. På det punkt er der ingen forskel på analoge og digitale kabler. Forskellen er at digitale kabler oftest ved kvalitetstab prøver at rette på signalet, men med HDMI er der ikke sådan en korrektion på. Signalet slipper lige igennem, og er der fejl er resultatet ofte sort skærm, eller et billede der er on-off konstant. Det sidste er er problem jeg kender en del til pga. billige HDMI-swithes.
Så i de længder er kvaliteten af kablet ensbetydende med hvor meget data du kan presse igennem og hvor langt du kan gøre det. Gode HDMI-kabler kan faktisk overføre 1080P60P som er den tungeste op til 20meter uden forstærker. 60P er ofte det man vil overfører fra en computer.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:44, rettet i alt 1 gang.
Af kamikazedk
Hvordan er kvaliteten på et DVI>HDMI stik, i forhold til et almindeligt hdmi stik som altså går fra hdmi til hdmi?
Af cralle
Den eneste forskel er vel (ikke 100% sikker) at man slipper for at sætte stikket i en DVI->HDMI omformer når den skal tilsluttes computeren?