Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Buffon
Hej gæve tv-freaks...

Jeg har kigget en masse tråde igennem herinde. Jeg kan dog ikke undgå at blive en smule forvirret.

Jeg er på jagt efter et nyt tv. Jeg kan starte med at sige at jeg sidder ca. 2,5-3,5 meter fra tv'et. Derfor må jeg vel ikke komme op i en skærm der er større end 37" - stemmer det?

Derfor har jeg kigget på forskellige tv og er stadig ikke blevet klog på typen endnu. Jeg ved at jeg kommer til at bruge skærmen til en del PS3, men også til den del alm. tv. Jeg ved derfor ikke om plasma er sagen?

Jeg har bl.a. kigget på disse her:

Panasonic - 37" - TH-37PX80E
Er det et egnet tv til formålet?
Dumt spørgsmål, men: Kan fodes afmonteres?

Sony - 37" - KDL-37V4000
Samme spørgsmål som ovenstående?

Hvordan ser det ud med det der MPEG4 format som man hører så meget om, på de 2 modeller...

Glæder mig til at høre fra Jer...
Af velsing
Der er ikke mpeg4 på px80.
Jeg har den i 37" og sidder på omkring 3-3.5 meter, og kunne ind imellem, -især ved film, godt have ønsket mig 42"..
Man kan ikke rigtigt sammenligne det med crt, -et stort fladskærmsbillede er noget andet... Og det er rigtig lækkert ved film.

Jeg er meget glad for mit px80, og har stået og sammenlignet med forskellige lcd-tv, også nyere Sony modeller, og jeg må altså indrømme, at som jeg ser det, så giver plasmaen et 'naturligt billede' med naturlige farver, over i de varme toner, hvor lcd'erne -synes jeg...- virker 'digitale' og slet ikke kan gengive især hudfarver ligeså korrekt. -Og det gælder også de dyreste lcd modeller jeg har kigget på, bl.a. et Sony til 20k, der havde -jeg ved ikke hvor mange- features til at skabe det rigtige billede.
Og jo, det var skarpt og stort, men digitalt at se på, og man har en fornemmelse af at tv'et arbejder på livet løs med et utal af applikationer for at skabe det rigtige billede, hvor plasmaen bare 'gør det' uden videre, og så for omkring 5-6.000, alt efter om man vælger 37 eller 42".

Hvis man så sammenligner de to typers evne til at klare et SD-signal, synes jeg ikke der kan herske tvivl om at plasma klarer det langt bedre (dog forudsat et kraftigt no signal..fx dvb-t), -og det er jo lidt endnu SD man formodentligt ser mest af...

Jeg går stadig og fornøjes over hvor meget jeg har fået for pengene

:p
Af Buffon
Tak for svaret! Det lyder jo godt med det plasma.

Har du også spillet på det?
Brugeravatar
Af kthomsen
Buffon skrev:Tak for svaret! Det lyder jo godt med det plasma.

Har du også spillet på det?
Ofte er Plasma bedre til spil, især online multiplayer, end LCD, da opdateringshastigheden på LCD er langsommere, hvilket gør at ting i bevægelse tit virker uskarpt på LCD.
F.eks på Fifa og lign. spil vil du kunne se "skygger" da LCDet ikke magter at opdatere hurtigt nok fra at en spiller først er et sted og så et andet,

Jeg vil helt klart anbefale et 42PX80 til ca. 6000, da mange spil til PS3 stadig ikke er Full HD men kun 720p. Men har du et par tusind ekstra så skulle du måske kigge på et 42PZ80 istedet, hvis du vil have fuld udbytte af Full HD spil og BluRay film fra din PS3.

PS: med din afstand kan du godt klare 42", især hvis du har digital signal.
Af velsing
1: ja, foden kan afmonteres. Jeg har købt et vægbeslag i Harald Nyborg til 300. Det er kraftigt og solidt men skubber tv'et lidt vel langt ud fra væggen. Jeg så de havde et mindre der kan bære op til 37" for 329kr hos Brinck Elektronik på Frederiksborggade i Kbh.

2: jeg har ikke spillet på det endnu, men jeg har høvlet endeløst mange forums igennem og samlede indtryk er klart at både xbox og ps3 skulle stå rigtig godt. Blueray står fantastisk...