Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg skal købe et nyt flat-tv i morgen til de 8000 kr som de 2 modeller står til, men jeg ved ikke hvilket jeg skal vælge?.
Philips 42PFL5603H i Bilka (hvilket jeg synes ser pænest ud, men er jo ikke ensbetydningen med at det er bedre) og Sony KDL-40W4000 i føtex
Den eneste forskel jeg umiddelbart kan se er kontrasten, som er med 3000 højere på Sony'en (33000:1) i forhold til Philipsen (30000:1).
Ellers har de jo stortset det samme. Har ikke rigtigt set tv'erne med mine egne øjne endnu, og kommer heller ikke rigtigt til det, da jeg skal arbejde og dermed nogle andre der skal købe det for mig.

Pricerunner på Philips 42PFL5603H
Pricerunner på Sony KDL-40W4000

Det virker somom at eksperterne bedst kan lide sony'en, ifølge pricerunner ^^

Er der nogen der har nogle erfaringer? I må gerne anbefale noget andet, men vil meget gerne have et svar på hovedspørgsmålet.
På forhånd mange tak ^^
Af sketchpad
Jeg ville vælge Sony'en, de har et merkbart medre kontrastforhold (jeg har allerede haft div. sony TV og
bla. en af deres tidl. topmodeller), du skal ikke lade
dig narre af lysforhold på 1:30000 og 1:200000 etc. det
er ud ifra producentens egne kriterier og ikke nødvændigvis
en indikation på om det ene rent faktisk i brug er bedre
end det andet, nogle gange går kontrastforholds indstillingerne
på bekostning af antal farver (og grå/farve skalaen mellem
lyst til mørkt), så det skal du ikke se dig blind på.

Nu kan jeg se du har låst dig fast til LCD, så jeg vil
lade være med at overbevise dig til Plasma, men du skylder
dig selv en tur i etpar butikker for at se forskellene
skønt du endelig virkelig kan se forskellen der hjemme
når indstillingerne er på plads - de er bare varmere i
farverne og bedre til "sport" på tv ;)
sketchpad skrev:Nu kan jeg se du har låst dig fast til LCD, så jeg vil
lade være med at overbevise dig til Plasma, men du skylder
dig selv en tur i etpar butikker for at se forskellene
skønt du endelig virkelig kan se forskellen der hjemme
når indstillingerne er på plads - de er bare varmere i
farverne og bedre til "sport" på tv ;)
Mange tak for besvarelsen ^^

Jeg havde også overvejet plasma, men er simpelt hen så bange for at få de forfrysninger, da det tit sker at jeg bare efterlader tv'et derhjemme på et billede, f.eks. media player der bare er sat til, og står på menuen uden brug. Men et eller andet siger mig også at gode kvalitetsmæssige plasma skærme bare er væsentligt dyrere end et lcd og jeg har altså ikke de der 10-30K til sådan et.
Af Corporal
Ja det er jo et problem hvis du lader et plasma tv stå med det samme billede i mange timer, men altså det kræver ét enkelt tryk på sluk-knappen og så er der ingen problemer. Men kan da godt følge dig i din bekymring.

Med hensyn til prisen så har jeg kun givet 8.9k for mit 42PZ85 plasma tv, og du kan få PZ80'eren til en tudse mindre, og det har altså et rigtig godt billede! Du behøver ikke give +10k for at få et godt tv ;)
Corporal skrev:Med hensyn til prisen så har jeg kun givet 8.9k for mit 42PZ85 plasma tv, og du kan få PZ80'eren til en tudse mindre, og det har altså et rigtig godt billede!

Endnu en gang tak for besvarelsen,

Men den der 42PZ85'eren har da ikke mpeg4 tuner? eller forstår jeg forkært? (man behøver måske slet ikke have mpeg4 på plasma?), som man jo i nogle tilfælde skal bruge til at modtage fremtiden tv signal og den mangler også lidt dvb-c tuneren... Ellers kunne ja da også godt finde på at købe sådan et, hvis billedet bare bliver bedre!?
Af tma86
Tror ikke du behøver at frygte burnin så meget, nu har jeg haft et Panasonic plasma i snart 3 år uden antydningen af burnin.

Har spillet en del PS3 med mange statiske billeder, men altså ingen burnin.
Af janbau
Helt klart Sony W 4000 jeg har den selv og billedkvaliteten er god , set en del bluray film på dette tv og det er noget der virkelig får Fuld Hd op på et meget højt niveu .

Til daglig brug er billedet også rigtig god dog ville jeg vælge et W 4500 hvis jeg skulle købe idag .

Men 8000 kr for et Fuld Hd tv af W 4000 kaliber er da billigt lige Pt .

Kender ikke noget til Philips Tv et .
Af lennon
janbau skrev:Helt klart Sony W 4000 jeg har den selv og billedkvaliteten er god , set en del bluray film på dette tv og det er noget der virkelig får Fuld Hd op på et meget højt niveu .

Til daglig brug er billedet også rigtig god dog ville jeg vælge et W 4500 hvis jeg skulle købe idag .

Men 8000 kr for et Fuld Hd tv af W 4000 kaliber er da billigt lige Pt .

Kender ikke noget til Philips Tv et .
I 40" skærmstørrelsen får du ikke flere synlige detaljer ud af blu ray - på et fullhd tv - end på et hdready (- ved normel siddeafstand).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo heller ikke dét der skrives. Der skrives at du ikke kan se forskel på et TV der kun er HD-Ready og et der er HD-Ready 1080p, hvis du viser samme BluRay signal på dem og sidder i normal siddeafstand (dvs. lidt længere væk end 1 m...).

Jeg har testet denne påstand flere gange i virkeligheden og jeg har også skrevet en artikel om det tidligere:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511