Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kratz
Og så lader det til Panasonic (og vist også Pioneer) er noget meget resistente over for burn-in. Jeg har endnu ikke hørt om en Panasonic ejer med et 2008 panel som har oplevet burn-in på TV'et.
Af bleze
well tv'et blev indstillet og familien instrueret om ikke at se for meget med statiske ting men alligevel skete dette. dette er mit 4 plasma tv og har aldrig haft problemer før. håber det forsvinder gradvist med tiden.
og ja det overrasker også mig meget da tv'et praktisk talt intet retention har modsat de gamle LG modeller jeg har haft havde - men disse er der altså intet permanent at komme efter. bummer

og her til sidst en f*** jer! til Disney. om jeg begriber hvad den mega dominetet ikke transparente Mickey Mouse skal gøre på skærmen statisk det samme sted. Nogen der kan finde en email adr til playhouse disney? vil gerne takke dem for at have ødelagt mit dyre tv
Af sketchpad
Det er jo lidt ærgerlig at man skal dikteres i hvordan man skal se TV, bare fordi man har "plasma" eller noget.

Men jeg har ingen tvivl længere om at der er STOR forskel
på panelerne, ja der kan sågar være forskellige paneler
på samme modeller åbenbart, alt efter produktionsdato.

F.eks havde min 1 år gamle (i produktion) 50pg3000 masser
af IR problemer, imod min nye 50pg6000 der slet INGEN problemer af samme art - har.

mht. 7000 skærmen er jeg målløs over dit problem, den
er da ret ny ik? Burde max være 3 mnd. gammel fra fabrikken af, eller er jeg forkert på den?

Mit panel er produceret i polen 2008/10, og har NADA retention og burn in, selv efter timer med statiske spil-billeder som pac-man.

Det kan jo være at 7000 skærmen produceres med en anden
teknik da den har større opløsning og måske produceres
med LG50PG4500 panel teknologi da de måske ikke har
productionsfacilitet med de nye teknikker - for full hd endnu? hvad ved jeg....
Af bleze
Jo TV'et er helt nyt men har alligevel kørt en del timer efterhånden.
Tænkte på at få Otto forbi her i Januar og så se hvordan det ser ud efter en kalibrering.
Heldigvis er det nede i det sorte område når man ser film og kan alligevel kun ses når der er bestemte lyse farver på skærmen.

Kunne være jeg skulle prøve den udvisknings DVD lidt inden Otto kommer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har netop brugt vores applet til at minimere nogle fastbrændte logoer på mine forældres ældre plasma-TV, så det er ikke en umulig plan.
Af nofx
Hmm. Som jeg forstår jer vil jeg ikke opleve en forskel på pg6000 og pg7000 bortset fra lavere strømforbrug - så det tyder jo på pg6000.

Men nu bliver jeg jo lidt bange for retention og indkøring. Hvordan indstiller man et tv på halv styrke? Og skal man så bare lade den køre på 'støj' i 200 timer, hvorefter man kan skrue 100% op for styrken og bruge det normalt eller hvad?

Lyder en anelse kompliceret!
Brugeravatar
Af kthomsen
Når de siger halv styrke er det mest kontrast, lys og farve. Desuden kan du ligeså godt slå al billed"optimering" som sharpness osv fra hvis du har digital signal, da det mere er beregnet til dårlige analoge signaler.
Men generelt om indkøring vil jeg sige, at nu til dags kan man ligeså godt indstille det korrekt fra starten og så bare få set noget TV.
De første 100 timer skal du så bare være en smule påpasselig med stillestående billeder og ting i billeder som logoer eller PS3 og internet surf i flere timer, ved f.eks at skifte kanal imens der er reklamer.

Tjek evt. LG6000 indstillinger her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1219647072

Der er sikkert flere hvis du googler lidt.
Af sketchpad
Det er så indstillinger for en 42pg6000 (1024x768) skærm (andet panel end 50pg6000 som er et 1366x768 panel)...

Du skal blot gå ind i indstillinger og vælge "strømbesparrende Niveau 2" så er der halv styrke på panelet - og du ser INTET til IR overhovedet. Jeg har apparatet selv, og det er SLET ikke et problem. Hvis det var det - ville jeg være den første til at brokke mig, tro mig ;)
Brugeravatar
Af kthomsen
sketchpad skrev:Det er så indstillinger for en 42pg6000 (1024x768) skærm (andet panel end 50pg6000 som er et 1366x768 panel)...
Aaah ja, sorry det var 42" modellen der var testet. Den der hakker i BR! O_O
Af nofx
sketchpad skrev:Det er så indstillinger for en 42pg6000 (1024x768) skærm (andet panel end 50pg6000 som er et 1366x768 panel)...

Du skal blot gå ind i indstillinger og vælge "strømbesparrende Niveau 2" så er der halv styrke på panelet - og du ser INTET til IR overhovedet. Jeg har apparatet selv, og det er SLET ikke et problem. Hvis det var det - ville jeg være den første til at brokke mig, tro mig ;)
Ok - dvs. hvis man vælger 'Strømbesparende Niveau 2' kan man bare se tv som man altid har gjort? Og så efter 200 timer kan man begynde at indstille tv'et som man gerne vil have det?
Af sketchpad
Du må gerne indstille tv'et som du vil have det uanset
strømspare niveau.

Jeg ved ikke hvad der sker om 200 timer, for jeg har ikke
haft apparatet så længe selv, ser godt nok ikke 200 timer
tv pr. måned :D Endnu....så skal der dælme komme mange
gode filmer.

Men en ting er sikkert - Niveau 2 er MERE end rigelig og
det er enda halv styrke, så bagefter kan du indstille
hvad du vil med farver & alt det andet.
Af sketchpad
Nå...men jeg ser åbenbart mere TV end jeg selv trodde...

Tjekkede lige service-menuen - og jeg har visst set
fjernsyn i ca 100 timer fra købsdato (ja jeg kontrollerede
den fra start, så syndebukken her har faktisk set tv 3 timer
daglig... O_O hmmm....

Uanset hvad, jeg kontrollerede lige styrken ved at smide
strømspare niveauet op på 0 (normal) igen - og det var
ALDELES for lyst så ned på 2 igen, det er visst meget
passende - selv efter 100 timer.

Og burn ins? Nada! IR? Nada! Jeg har lige testet med
witewash + mørk skærm, intet - nothing ...ikke engang
så meget som en logo!

Og nu kan vi jo se strømforbruget, overraskende lavt,
min "LIDL" måler siger 23 kWh på de 100 timer jeg har
set fjernsyn...

...og nem matematik siger det er 230 watt pr time
ooog for at det ikke skal være løgn er det også inkl
standby-strøm + strøm til min SAMSUNG YouSEE Harddisk boks!

Og for et 50" plasma tv må man sige det er imponerende!
Af jil
sketchpad skrev:Nå...men jeg ser åbenbart mere TV end jeg selv trodde...

Tjekkede lige service-menuen - og jeg har visst set
fjernsyn i ca 100 timer fra købsdato (ja jeg kontrollerede
den fra start, så syndebukken her har faktisk set tv 3 timer
daglig... O_O hmmm....

Uanset hvad, jeg kontrollerede lige styrken ved at smide
strømspare niveauet op på 0 (normal) igen - og det var
ALDELES for lyst så ned på 2 igen, det er visst meget
passende - selv efter 100 timer.

Og burn ins? Nada! IR? Nada! Jeg har lige testet med
witewash + mørk skærm, intet - nothing ...ikke engang
så meget som en logo!

Og nu kan vi jo se strømforbruget, overraskende lavt,
min "LIDL" måler siger 23 kWh på de 100 timer jeg har
set fjernsyn...

...og nem matematik siger det er 230 watt pr time
ooog for at det ikke skal være løgn er det også inkl
standby-strøm + strøm til min SAMSUNG YouSEE Harddisk boks!

Og for et 50" plasma tv må man sige det er imponerende!
Hej sketchpad, nu bli'r jeg nysgerrig.

Kan du ikke fortælle hvordan du kommer ind i servicemenuen og ser timeforbrug og strømforbrug?
Og hvordan tester du whitewash + mørk skærm? Er det en CD/DVD, du anvender, og hvor finder du den henne?

I øvrigt, retentions (som det jo ganske rigtigt retteligt hedder) oplever jeg som sagt kun efter en del gaming og brug af S3 i øvrigt), har slet ikke oplevet det efter almindelig fjernsyns-brug.