Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Jeg skal have købt mig et nyt tv indenfor den næste måneds tid.

Jeg har listet mine prioriteter her:

1: Design
2: Størrelse (helst 50")
3: Pris (under kr. 10.000)
4: Billedkvalitet

Brugs-situationer:

1: TV
2: Serier i divx kvalitet
3: DVD-film
4: Konsolspil (regner med at købe en PS3 snart)

Med disse ting in mente er jeg (ved hjælp af flere venlige brugere herinde) låst fast på LG 50PG6000

Det opfylder (som jeg lige kan se det) mine pioriteter.

1: Men hvad med mine brugs-situationer? TV'et har jo ikke full-HD, og kommer det til at blive et problem med mine brugs-situationer?

2: Hvad er forskellen i opløsning på 50PG6000 og et full-HD tv?

3: Og et sidste spørgsmål: Når vi sidder 3,5 meter fra tv'et, vil 50 tommer så være for meget?

Jeg håber I kan gøre min beslutning lettere - for jeg er ved at gå helt i selvsving :((

Pft :-)
Af sketchpad
Jeg har samme fjernsyn som du tænker på, og har haft et fuld HD sony LCD fjernsyn med playstation 3 tidligere, så mon ikke om jeg kan svare på nogle af dem ihvertfald...I'll try:

1) Næh, de fleste TV udsendelser i HD sender 720p og 1080i. 720p giver et bedre billede end 1080i fordi det er progressive og ikke interlaced (dvs. nul flimmer, og billedet ser bedre ud ved bevægelser).

OG de fleste større spil i ps3 er native 720p, det er ganske
få spil der er i 1080p (som f.eks WipeOut HD)...og selv om
det ser hesblæsende flot (1 meter væk fra skærmen) så er
de store spil kørende i 720p, og det ser bedre ud på en 720p skærm da der ikke skal "skaleres".

2) Full hd er 1920x1080 pixler og alm HD (720p) er 1024/1280/1366 x 768 pixler). Dit tv er 1366x768 så den vilde forskel er der ikke, ivertfald ikke med din afstand på 3-4 meter, så er der NUL forskel medmindre du har superman-vision.

3) Det er en smagssag - en af mine venner synes mit 50"
fjernsyn er horribelt stort, selv foretrækker han 32"
og jeg sidder da 2 meter væk fra skærmen, jeg synes det
er absolut fortræffelig. Så smagen er forskellig fra
person til person.

Da jeg er over de 40...og mit syn ikke er hvad det var,
synes jeg det er dejlig med de ekstra tommer fra 40" til 50"
da jeg både kan sidde foran i sofaen og ha en "kæmpe biograf" lige foran mig...og sidde ved spisebordet 4 meter
væk og stadig se alle detaljer. Så jeg gik bevidst op
fra mine tidligere 40" i full hd til 50" i alm. hd.

Plasmaskærmen har så flotte farver at du bliver blæst omkuld når du ser det, og hver dag vil du kigge mere på tv
end du gjorde (I bet!) ;) Det gør jeg ihverfald, og
det trodde jeg aldrig jeg kom til at gøre...boy was I wrong.
Af nofx
sketchpad skrev:Jeg har samme fjernsyn som du tænker på, og har haft et fuld HD sony LCD fjernsyn med playstation 3 tidligere, så mon ikke om jeg kan svare på nogle af dem ihvertfald...I'll try:

1) Næh, de fleste TV udsendelser i HD sender 720p og 1080i. 720p giver et bedre billede end 1080i fordi det er progressive og ikke interlaced (dvs. nul flimmer, og billedet ser bedre ud ved bevægelser).

OG de fleste større spil i ps3 er native 720p, det er ganske
få spil der er i 1080p (som f.eks WipeOut HD)...og selv om
det ser hesblæsende flot (1 meter væk fra skærmen) så er
de store spil kørende i 720p, og det ser bedre ud på en 720p skærm da der ikke skal "skaleres".

2) Full hd er 1920x1080 pixler og alm HD (720p) er 1024/1280/1366 x 768 pixler). Dit tv er 1366x768 så den vilde forskel er der ikke, ivertfald ikke med din afstand på 3-4 meter, så er der NUL forskel medmindre du har superman-vision.

3) Det er en smagssag - en af mine venner synes mit 50"
fjernsyn er horribelt stort, selv foretrækker han 32"
og jeg sidder da 2 meter væk fra skærmen, jeg synes det
er absolut fortræffelig. Så smagen er forskellig fra
person til person.

Da jeg er over de 40...og mit syn ikke er hvad det var,
synes jeg det er dejlig med de ekstra tommer fra 40" til 50"
da jeg både kan sidde foran i sofaen og ha en "kæmpe biograf" lige foran mig...og sidde ved spisebordet 4 meter
væk og stadig se alle detaljer. Så jeg gik bevidst op
fra mine tidligere 40" i full hd til 50" i alm. hd.

Plasmaskærmen har så flotte farver at du bliver blæst omkuld når du ser det, og hver dag vil du kigge mere på tv
end du gjorde (I bet!) ;) Det gør jeg ihverfald, og
det trodde jeg aldrig jeg kom til at gøre...boy was I wrong.
Super gode svar! Godt så, det lyder til at 50PG6000 faktisk opfylder alle mine behov.

Men lidt teknik så: Hvis man kun har 720p, hvad sker der så med billedet, når det bliver sendt i fuld HD? Overordnet set mener du altså, at 50PG6000 opfylder alle mine behov, ikke? Det er jo alligevel 9.000 kr., så vil gerne være sikker på, at det er den rigtige beslutning :-)[/code]
Af sketchpad
Eneste med full hd du kan nyde idag er fra Blu-Ray (og computeren).

TV sendingene er 1080p - de er på det højeste 1080i, og så er 720p bedre da den ikke interlacer. Mange kanaler sender i 720p. Din Settop-box (f.eks fra viasat eller samsung) vil vise det rigtige format for dit tv. Dit tv kan iøvrig også vise 1080p format, den har bare ikke pixlerne til det, det har iøvrig 7000 modellen hvis du
absolut vil have ægte full hd.
Af nofx
Ok - det kan godt være jeg risikerer lidt begrebsforvirring så. Men hvordan kan den vise noget, den ikke har pixlerne til?
Af sketchpad
Den blander og skalerer, ligesom du ville skalere et billede
i photoshop.

Men det er de færreste tv kanaler og kabelselskaber der
har nok båndbredde til FULL HD...så det meste du vil se,
bliver i 720p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din Internet Explorer eller FireFox har også en lignende metode, du kan slå til hvis du ikke er helt sikker på hvordan "skalering" virker. Hvis det aktiveres, så vil browseren selv tilpasse billeders størrelse, så de passer indenfor rammen på dit browservindue.

Men basalt set, så sidder der et kredsløb i TVet, der sørger for at strække eller sammenpresse indkomne billeder, så de passer på skærmen. Hvis du sender et 1080p-opløst billede fra eks. en BluRay afspiller til et TV der kun har 720p-opløsning, så sørger skærmens elektronik for at presse billedet sammen så det passer på skærmen. Omvendt, så vil en 1080p-opløst skærm kunne strække et 720p-signal så det passer på antallet af pixels på skærmen.
Af nofx
Ok - så det er ikke noget jeg vil opleve som en udfordring - altså at have 720i og ikke 1080i?

Synes jeg kan læse i 1080p guiden, at jeg skal have et 88" tv på min siddeafstand for at have rigtig gavn af 1080i - og så er det vel bare at købe mit LG 50PG6000 og være rigtig glad for det eller hvad?
Brugeravatar
Af kthomsen
Hvis du vil have en 50" til en god pris og med fint billede så snup du bare LG'eren. Der er mange herinde der er glade for den, og 50" modellen har ikke problemer med hak i 1080p afspilning.
Du kan godt få endnu bedre billede med f.eks en panasonic skærm eller en pioneer. Men så er prisen også derefter når du skal op i 46" og 50"
Af talongo
Har samme behov som dig men ved ikke om jeg skal vælge LG50PG7000
med full HD sider ca 4 meter fra. og har zaptor box fra stofa
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du vil ikke kunne se forskel på opløsningen på PG6000 og PG7000 på den afstand.
Af jil
Hej,

Vi købte et LG 50PG6000 for 3 uger siden (havde før et 32" billedrørs 100 hz Philips TV), og det er et - til pengene - kanon TV, som du formentlig vil bli' meget glad for.

Billedkvaliteten er imponerende, især HD fra TV2 Sport HD, NGC HD og BBC HD står helt utrolig flot. Sad den anden dag i 2 timer og så 'Gnuernes vandring' i HD, det var sgu som at være der selv ;)

SD kanalerne står også ganske godt, og at se DVD - for ikke at snakke om Blueray - er suverænt.

Vi sidder ca. 3,5 meter fra skærmen og 50" er stort, men ikke for stort, bare passende.

Det eneste aber der bei er vel nok en vis grad af extensions ved gaming og mediecenter-brug, som man må acceptere, og som du skal passe lidt på, hvis det er noget, du gør meget brug af. Husk at slå infovisning på skærmen fra, hvis du hører musik via en PS3, slå pauseskærmen til og undlad i det hele taget at lade det samme still billede stå alt for længe tændt på skærmen.

Extensions har vi dog ikke oplevet ved alm. TV kigning, heller ikke selv om vi har set den samme kanal i flere timer.

Til info: Digitalt kabel TV gennem YouSee/Samsung HD boks samt brug af HDMI kabler mellem LG og Samsung boks og PS3. Billedtilstand på LG, Ekspert 1, kontrast 70, lys 66, skarphed 29 og farve 50, plus enkelte andre special indstillinger.
Af bleze
Det hedder Retention og ikke "Extensions". Retention er kort varrigt modsat Burn-in som er "permanent".
LG's TV står af L*** ud af boksen så det kan kun anbefales at kalibrere dem enten med en DVD/Blu-ray til formålet (anbefaler DVE) eller får en ISF kalibrering hvis man har pengene.
En kalibrering skulle gøre retentions mindre og også chancen for burn in skulle blive reduceret og så self. ikke at glemme farver osv bliver så tæt på korrekt som skærmen kan klare.

Jeg kan kun advare. Selv om om passer på kan det gå galt. Jeg har et fået Mickey Mouse burned in på min nye PG7000 :(
Af sketchpad
Jeg er helt enig, men det gælder mange Plasmaskærme og
skærme iøvrig.

Man skal indstille den fra starten så man får en god
start.

Jeg sat mit 50pg6000 til halv styrke fra starten, og
har ikke fortrudt. Jeg har spillet "old-school" spil
såsom Lock'n'chase (en slags pacman) i mange timer på
den, og der er altså NADA burn in, men jeg vil mene
det er fordi man ikke har brugt max-styrke.

Og ja, jeg har også sat tv'et op med forskellige
profiler alt efter om det er "DVD" film eller HD-Film
fra settop-boxen jeg ser, eller alm. tv.

@Bleze,
Jeg er vildt overrasket over at du har fået en permanent
burn in på det nye pg7000 fjernsyn, det burde NETOP ikke
være et problem på lige det fjernsyn. O____O

Har du haft det længe, eller få dage? Hvis du blot har
haft det 1 mnd - og kørt Disney-Channel hver dag på
det, lad os sige 3-4 timer daglig, så skal du nok regne
med at se nogle film + 1 uge før den er væk - hvis du
altså har kørt plasmaen på MAX styrke hele tiden.

Plasma har en indkørings periode på 100-200 timer hvor
man BØR holde det nede på halv styrke, ellers kan
man risikere burn-ins på friske celler da de simpelthen
brænder ligesom lamper ville "brænde", men følger
du denne simple opskrift - burde det der aldrig ske!

Jeg har haft min i ca en måned nu - og har NADA problemer
med det der - jeg ser selv Cartoon Network som har CN-Logoet
tændt hele tiden i hvidt, og selv efter flere timers
brug er den væk i løbet af 30 sekunder - seriøst!