Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Løvgaard
Jeg har sådan en diskussion med en, som jeg rent faktisk godt vil have afsluttet.

Diskussionen går ud på om det er lige så godt at handle online på nettet, som det er at gå ud i en butik og handle. Det der skal handles, er en fladskærm.
Jeg er af den mening at det er lige så godt at bestille online eller for den sags skyld bedre, da der også er større muligheder. Men jeg kan selvfølgelig også godt se at det er ærgerligt hvis et dyrt TV skal repereres og sendes tilbage til købsstedet, for det er jo også besværligt... eller er det? Det mener min "modargumentator", men jeg kan ikke se at det skulle være så besværligt, såfremt at man har købt produktet hos nogle der har en god service og her tænker jeg CineMagic - som jeg dog aldrig har handlet hos, men har hørt at de har styr på det de laver og med 90% på TrustPilot stoler jeg på det.

Min diskussionspartner mener også at fjernsynet skal understøtte MPEG-4 hvis det skal leve op til fremtidens standarder. Efter min mening er dette da også rigtig nok, men da jeg ikke ser fjernsyn så ofte og det kun er til brug af Blu-ray og PS3, kan jeg ikke se at det gør noget at fjernsynet ikke understøtter det? Dog vil jeg gerne lige vide en ting: Vil det i denne sammenhæng så ikke være muligt at se fjernsyn, hvis den ikke understøtter MPEG-4?

Ser I, jeg har fået et gavekort på 2000,- i julegave til Bilka som er beregnet til brug af købet til fladskærm. Og da jeg har været derude i dag, er der desværre ikke noget der tilfredsstiller. Det produkt jeg leder efter - og som Bilka ikke har - er Panasonic PX80 som har en fornuftig pris til de omkring 6k. Men dette har Bilka ikke og spørgsmålet er om jeg bliver nødt til at improvisere ved at købe et andet et?

Så der er to spørgsmål:
Netbutik eller rigtig butik (Bilka)?

MPEG-4 dilemma - Er MPEG-4 et must-have for at jeg kan se fjernsyn i fremtiden? Det skal jo helst holde i mere end 5 år :)

Improvisa eller forholde mig til planen (Panasonic PX80 hos CineMagic)?

På forhånd tak!
Senest rettet af Løvgaard 30 dec 2008, 20:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis valget står mellem Bilka og en netbutik, så kan jeg ikke se at der skulle være nogen tvivl. Jeg ville personligt aldrig smide mine penge til en fladskærm samme sted som jeg købte mælk...

Du er ikke sikret en bedre behandling ved køb i en butik, men køber du TV der er dækket af producent-garantien herhjemme, så kapper du trods alt et led af reparationskæden ift. netkøbene. Der kommer ikke nogen og holder dig hånden eller tager TVet med fra din adresse hvis du køber parallelimporteret.

Du bør dog skelne imellem parallelimporteret og netkøb. De to ting er ikke nødvendigvis det samme. Mange online-forhandlere sælger TV der er dækket af den danske importør og i den forbindelse er du ikke dårligere stillet.
Af Løvgaard
yakken skrev:Hvis valget står mellem Bilka og en netbutik, så kan jeg ikke se at der skulle være nogen tvivl. Jeg ville personligt aldrig smide mine penge til en fladskærm samme sted som jeg købte mælk...

Du er ikke sikret en bedre behandling ved køb i en butik, men køber du TV der er dækket af producent-garantien herhjemme, så kapper du trods alt et led af reparationskæden ift. netkøbene. Der kommer ikke nogen og holder dig hånden eller tager TVet med fra din adresse hvis du køber parallelimporteret.

Du bør dog skelne imellem parallelimporteret og netkøb. De to ting er ikke nødvendigvis det samme. Mange online-forhandlere sælger TV der er dækket af den danske importør og i den forbindelse er du ikke dårligere stillet.
Så hvad er det du siger? At det er helt fint at købe online i netbutikker, såfremt at det ikke er parallelimporteret?
Af Ponduus
Korrekt. Det er det han siger. Mange butikker parallelimportere fordi det gør varen billigere. Uheldigvis forringer det også kundens service.

Hvis netbutikker derimod handler direkte med producenterne og derved ikke parallelimportere, vil prisen være højere, men du skulle også være stillet bedre.

Sådan har jeg i hvert fald forstået det.
Af Løvgaard
Ponduus skrev:Korrekt. Det er det han siger. Mange butikker parallelimportere fordi det gør varen billigere. Uheldigvis forringer det også kundens service.

Hvis netbutikker derimod handler direkte med producenterne og derved ikke parallelimportere, vil prisen være højere, men du skulle også være stillet bedre.

Jaså? Men bedre stillet når prisen er højere, hvad mener du med det?
Af sketchpad
Jeg er så af en anden mening, jeg mener det er bedre at
betale den 1000,- extra og købe varen i en butik af
flere grunde:

1) Så kan du sammenligne de forskellige produkter, selv
om de ikke er optimalt indstillet, kan du se designet
(der er LANG afstand mellem billeder og se dem i virkeligheden), og hvis du køber dem på nettet - gør alle det, og du mister din valgfrihed og muligheden til at "se" dem in real life.

2) På nettet er det svært at bytte, har du købt katten i
sækken, så kan du naturligvis returnere varen, men du
gambler lidt da du ikke er 100 % garanteret at du slipper
for at skulle brokke dig, ringe flere gange for at få
tilbagebetalt dine penge, eller få den nye model der bare
står i "rest" længere end hvad du blev lovet, irriterende
specielt når du 2 måneder senere omsider modtager din
skærm og ser at den har en fejl, og må returnere den
og igennem samme mølle endnu engang. De fleste oplever
selvsagt ikke dette - men det SKER og for min ven forsvandt
den tilmed i posten - det tog 3 måneder at få hans penge
igen.

3) Servicen ER bedre i butikken, jeg har oplevet det hver
gang, jeg har 10'vis af eksempler, lad os tage etpar:

Jeg købte min første store fladskærm i Expert, det var
en Sony på 40". Først opdagede jeg at en af dem havde
pixel fejl, no problem - den blev ombyttet på stedet!
Så opdagede jeg at jeg havde betalt for meget i forhold
til endel netpriser - givet - de kan selvsagt ikke
konkurrere med netpriser, men jeg fik en Sony Harddisk-
recorder smidt ovenihatten - jeg gik glad derfra.

Jeg købte mit plasma (50") tv i El-Giganten, opdagede
at den havde burn in, og IR var et problem, men ikke
på den nyere model - No problem - den blev ombyttet
og folkene kørte den ud og lige ind til 3dje-sal og
så var det problem væk, plus en prisreduktion på 4000
i forhold til deres udsalgspris pga. netpriser.

Så man kan sige hvad man vil om butikker, jeg er (og har
altid været) overbevist om at butikkerne er uvurderlige
mht. til større handler.

Jeg handler selv online til småting som DVD'er, spil,
kabler, eBay sager...al mulig snacks der kan være
sjov at have...men når det kommer til de store ting
er nethandel mega-bøvl.
Af Ponduus
Løvgaard skrev:
Ponduus skrev:Korrekt. Det er det han siger. Mange butikker parallelimportere fordi det gør varen billigere. Uheldigvis forringer det også kundens service.

Jaså? Men bedre stillet når prisen er højere, hvad mener du med det?
Intet er gratis i denne verden. Det er service heller ikke.

Det jeg mener er, at når de parallelimportere, bliver varen billigere, men der er også givet afkald på service niveauet. Ergo, må det være omvendt, når butikkerne ikke parallelimporterer. Altså når de handler direkte med producenterne mister varen ikke den service der følger med.
Brugeravatar
Af Kasper-Hingebjerg
yakken skrev:Hvis valget står mellem Bilka og en netbutik, så kan jeg ikke se at der skulle være nogen tvivl. Jeg ville personligt aldrig smide mine penge til en fladskærm samme sted som jeg købte mælk...

Jeg vil gerne vide hvad du synes er så dårlig ved Bilka?
Af lennon
Kasper-Hingebjerg skrev:

Jeg vil gerne vide hvad du synes er så dårlig ved Bilka?
Og jeg mener,at folk er blevet fuldstændigt overskruet paranoide mht parallelimporterede produkter. ! Hallo ! - man får sgu som udgangspunkt samme produkt, - under samme købelov, - til en væsentlig lavere pris ! Faktisk har man oven i købet nogle xtra fordele mht returret osv, - vs en handel i feks Fona og Giganten. Skrækscenariet har været et par gamle fuldstændigt ekstreme eksempler, med spritnye produkter fra Panasonic og Philips ( ?), som har været behæftet med fabrikationsfejl ! Men de seriøse Danske netbutikker dengang, - håndterede problemerne professionelt ( langsomt) , og til sidst helt uden problemer .

99.9 % af dem som køber parallelimporteret ,opdager sgu aldrig forskellen 8)
Brugeravatar
Af kthomsen
Helt enig med lennon her.
Og hvis man virkelig er bange for "kun" at have 2års reklamationsret og 14 dages returret, ja så kan man mange gange købe en tillægsforsikring og stadig spare penge! :)

Hvis der fandtes ligeså mange bilforhandlere med parallelimporterede biler, så var der ikke mange der tænkte 2 gange over det hvis bilen var 20% billigere! :D
Af J2NK
Jeg ville personligt ikke købe fra et netbutik, der ikke har en fysisk butik et eller andet sted som jeg kunne besøge.
Brugeravatar
Af kthomsen
Jeg nægter at tro på, at jeg er den eneste der har handlet online, i mere end 10 år da jeg har boet flere år i storbritanien hvor nethandel har været en naturlig handelsvej i mange år, og ikke har haft store problemer.
Den eneste gang jeg havde fået et defekt surroundsystem jeg købte online i Skotland, sendte de mig et nyt og kuréren tog det gamle med!

Hvad med Dell? Det er online!

Der er selvfølgelig nogle online handelssteder der er bedre end andre, men det er jo ikke anderledes end med butikker!

Jeg har faktisk haft flere problemer i alm. butikker med reperationstid og med at få byttet ting. De har ofte flere procedurer der skal efterkommes inden de kan tilfredsstille kunden!

Jeg vil til enhver tid handle online og spare penge. Alt andet lige har jeg over årene sparet flere penge ved at handle online, end det ville koste mig en ny pioneer fladskærm hvis de røvrendte mig!

Så er der argumenterne!
Du kan se varerne. Jamen de har jo ikke alle varer alligevel. Og ofte skal man gå på kompromis fordi de ikke har den vare man leder efter eller har læst om på flatpanels.dk!

På nettet er det svært at bytte. Vrøvl. Der findes gode og dårlige butikker som de findes på strøget. Se dig for. Alt andet lige er der masser af reviews og anbefalinger på nettet om online butikker, som de iøvrigt sjældent findes for "rigtige" butikker! Desuden er der lovmæssige regler butikkerne skal overholde.

Service er bedre i en "rigtig" butik. Jeg har oplevet det modsatte, så igen, der findes gode og dårlige alle steder, så bare se dig for!
Faktisk oplever jeg oftere, at små online butikker har mere kundskab til det de sælger og bedre kan rådgive end alm. butikker! Desuden har de også oftere varen på lager!
Af Løvgaard
Takker mange gange for dit indlæg kthomsen, nice med de argumenter du kommer med til det sidste! Har nemlig svært ved at finde et argument for at handle online.

Men til jer alle: Kunne godt tænke mig at vide om MPEG-4 er et absolut must mht. fremtiden? Altså nu ser jeg ikke fjernsyn særlig meget, så det skal derfor bruges til PS3 og Blu-ray! Mit bud ville være et Panasonic PX80, men hvad siger I? For jeg gider ikke betale 5k ekstra for en funktion jeg knap nok bruger...
Af sketchpad
kthomsen skrev: Jeg har faktisk haft flere problemer i alm. butikker med reperationstid og med at få byttet ting. De har ofte flere procedurer der skal efterkommes inden de kan tilfredsstille kunden!
Jeg har selv handlet online i 10 år (og over), men store
ting er svært at returnere når emballagen er væk.

Prøv du at finde emballage til en 50" glasskærms-plasma på 50 kilo! Så er det altså sjovere at butikken kommer hjem og
henter det.