Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Scandal
Jeg skal have en fladskærm (surprise!)
Jeg har længe set på Samsung 204B, men jeg er altså ikke helt vild med TN-paneler ("dårlig" farve og betragtningvikler)

Jeg bruger skærmen til ca. 80% arbejde/surf og 20% spil (Fodbold og Sounter Strike)
Vil det være dumt at købe en 20" skærm med S-IPS eller P-MVA panel i stedet for TN?
Hvilken af de to vil I sige egner sig bedst til spil?

Ud over Samsung 204B, har jeg nu kig på
Phillips 200W6CS (S-IPS) til ca. 3500,-
og
ViewSonic VX2025wm (P-MVA) til ca. 3600,-
Begge er opgivet til 8ms g2g.
Er der andre jeg bør tage med i overvejelserne?
Af TYBO
Når du skal bruge det til arbejde og spil vil jeg nok ikke tage en widescreen.
Har selv gjort den fejltagelse.
Jeg kunne ikke bruge min Phillips 200W6CS til CS da grafikken bølger afsted hvis jeg ikke spiller i 1680*1050.

Da det er CS:S jeg spiller kræver det for meget af mit grafikkort som slet ikke kan trække det: ATI X850XTPE
Af Scandal
Øv.
Jeg spiller både CS:S og 1.6, så problemet vil jeg nok også støde på.
Hvordan mener du forævrigt med at det "bølger"
Er det lav opdateringsfrekvens/høj responstid?

Hvis man ikke kører native opløsningen, påvirker det så responstiden?

Andre med erfaringer eller tips?
Af Nato
Hej

I en anden tråd skriver frean754 om Philips-modellen:

"Skærmen har en responstid på 8 ms fra on til off, ikke Gray to Gray.
Philips Customer Care Centres"
Af TYBO
Når du løber og kører musen rundt så bølger grafikken dvs. skærmen ikke kan følge med til at vise det du gør med musen.

Det er MEGA belastende og det gjorde at jeg røg totalt ned i forhold til de andre.

I dag bruger jeg så konens 19" med TN panel og det er klart bedre.

Hun kan så nyde den 20" :)

Det skal lige siges at det kun er i spil der er problemer. Ellers er det en dejlig skærm.

Selv om jeg nok ville vælge en 4:3 skærm i stedet da det ekstra ude i siden sådan set bare er spildplads med mindre at man ser film.

Hvis jeg var dig ville jeg i stedet bruge pengene på en god 19".

Det ekstra i opløsning giver kun problemer da der ikke rigtig er nogle grafikkort der kan nyde 100FPS i de høje opløsninger i de nyeste spil.
Af CFE
TYBO skrev:Da det er CS:S jeg spiller kræver det for meget af mit grafikkort som slet ikke kan trække det: ATI X850XTPE
Jeg kan da godt køre HL2 i højeste grafik i opløsningen 1600x1200 med 2xAA med mit X800XT PE uden at det hakker, husk på at grafikkortet ikke er den eneste flaskehals mht. til spil.
Af TYBO
CFE: Nu er der også forskel på HL2 og så CS:S hvor der er 10 personer som render rundt på din skærm.
Flydende er ret overfladisk forklaret. Giv mig hvor mange FPS du har i combat.

Jeg har en AMD 3000+ og 1GB ram i min maskine.

Mange mennesker opfatter 30 fps som flydende...det gør jeg ikke.
Den skal ligge knaldet op på 100 konstant ellers kan jeg mærke det.
Det kommer helt an på spillestilen.
Af andersmf
Kan kun give tybo ret mht 4:3 (1600/1200=4/3=1,33)ratio er godt til spil - men nu har 19 og 17 tommer TFT altså 5:4 ratio (1280/1024=5/4=1,25)...

Jeg spiller selv en del CS:S og er meget tilfreds med min LG2000C 20" 1600*1200 TFT, der har kostet mig ca 3700kr. Denne skærm har et hurtigt S-IPS panel, der for mig virker fint til FPS.

Den høje opløsning sammenlignet med 17 og 19" tft stiller højere krav til dit system, da der skal vises flere pixels, men jeg synes ikke kun det er til ulempe, som tybo siger. Da der så at sige vises flere information på skærmen kan du skelne detaljer "længere væk" hvilket er en rigtig rar ting.

Derfor vil jeg klart foretrække en 20" 1600*1200 skærm - også med det udemærkede grafikkort du har
Af CFE
TYBO skrev:CFE: Nu er der også forskel på HL2 og så CS:S hvor der er 10 personer som render rundt på din skærm.
Der kan også godt være 10 NPC'er eller mere i HL2 hos mig på samme tid uden at det hakker, NPC'er kræver mere af computeren end online-spillere gør, de tager internetforbindelse, NPC'erne tager CPU.
Flydende er ret overfladisk forklaret. Giv mig hvor mange FPS du har i combat.
Kan ikke sige hvor mange FPS jeg har, da jeg ikke har en måler slået til når jeg spiller. Desuden har jeg ikke sagt at spillet var flydende, men at det ikke hakkede, det er kun tilnærmelsesvist det samme. Jeg mener dog ikke at spillet "slet ikke kan trækkes" af mit X800XT, men at det er fint spilbart, hakker ikke.
Jeg har en AMD 3000+ og 1GB ram i min maskine.
Jeg har en AMD 3200+ og 1GB ram
Det er vist her din definition af "kan slet ikke trække" ligger.
Af Athanasius
Ja det er meget fint, bare ærgeligt at en LCD ikke kan vise mere en 60 billeder i sec.

T214 er the way to go hvis man er villig til at betale prisen utrolig funktionel skærm!
Widescreen contra 4:3 er individuelt læs masser af reviews og articler fra uafhængige sider som f.eks Tomshardware plus diverse fora for at danne dig et indtryk inden du køber.
Af teamet
det kommer jo an på hvor hurtig skærmen er...

16ms = 0,016 s
1/0,016 = 62,5 billeder/s
samme udregning giver
2 ms => 500billeder/s

Dog er det en akilleshæl i disse udregninger, føler jeg - da de i praksis ikke er så hurtige.. Teoretisk set forholder det sig vel stadig ved disse værdier?
Af CFE
16ms = 0,016 s
samme udregning giver
2 ms => 500billeder/s
responstiden siger jo ikke noget om hvor hurtigt signalet fra grafikkortet opdateres, men om hvor hurtigt hver pixel kan skifte farve. DVI-standarden forudsætter 60Hz, altså kan du ikke få skærmen til at vise flere end 60 hele billeder pr. sekund. uanset hvor lav responstiden er.
Af Verndroid
CFE skrev:
16ms = 0,016 s
samme udregning giver
2 ms => 500billeder/s
responstiden siger jo ikke noget om hvor hurtigt signalet fra grafikkortet opdateres, men om hvor hurtigt hver pixel kan skifte farve. DVI-standarden forudsætter 60Hz, altså kan du ikke få skærmen til at vise flere end 60 hele billeder pr. sekund. uanset hvor lav responstiden er.
Hmm.. er det ikke her man blot slår vertical Sync fra i sit spil og så viser det ligeså mange billeder i sekundet det har lyst til?

---opdatering---

Ok. Nu læste jeg så lige det der ligger bag yakkens link.. ifølge det viser skærmen 60 billeder og det er det. Men det er vel ikke anderledes end en CRT? Altså at den viser den mængde billeder der køres i refresh-rate?