Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har brug for hjælp til køb af fladskærm.

Allerførst vil jeg lige sige at når jeg siger "godt billede" så mener jeg sammenlignet med mit gamle 32" philips crt tv som leverer et pisse godt billede(uden støj og voldsomt overdrevne farver). Så jeg skal ihvertfald ikke have noget som er ringere end det.

Derudover har jeg disse "krav":
-full-hd.
-dvb-t mpeg4 tuner.
-god til at håndtere PC (mediecenter, spil)i forskellige opløsninger.
-Skal være god til at vise dvb SD billede fra min satmodtager og dvb-t billede (igen, mindst lige så godt som min gamle crt skærm)
-God til sport(fodbold)

Jeg har læst en del her på forummet, men synes ikke rigtigt der er nogen eksempler der passer på mig.

Jeg synes personligt at det er sindsygt at sidde 2m fra en 42" skærm og se fjernsyn... jeg ville nok komme til at se sådan ud :s eller sådan ;;) Jeg har mellem 2.3m og 3.5m mellem skærm og sofa.
Jeg tror ikke det vil være behageligt med mere end 37"
Men kom endligt med gode råd om størrelse, bare ikke at skærmen skal være så stor som muligt, det er useriøst :)

Jeg har et godt øje til philips 9603 modellerne i 32" og 37" På grund af specs og omtale. Jeg ved godt at der er mange her som ikke kan lide philips, men sådan har jeg det bare.(også fordi jeg har været så tilfreds med mit gamle philips crt)

Har også kigget lidt på SAMSUNG LE32A766, (men hvad sker der for den røde kant???) :) også fordi jeg er helt pjattet med det der "glossy" halløj som man kan få med samsung.

ærgeligt at panasonic ikke laver deres PZ80 under 42" :((

Andre forlsag?

Ej en lang smøre :) håber der er nogen som kan hjælpe mig...

Hilsen

Peter
Af sketchpad
Alene det at du er så "glad" for dit gamle CRT fjernsyn
fortæller mig at du bør vælge et Plasma-TV.

Folk der synes CRT bare er "bedre" og "varmere" i farvene
end et LCD tv, bliver sjældent super-tilfreds med et
LCD tv, selv ikke i vore dage hvor LCD tv har blevet
rigtig gode.

Plasma ligner til forveksling dit gamle CRT tv i farverne,
og måden den leverer billedet på, nej - det er ikke
scanline system ;) og det er stadig individuelle pixler,
men det har den fordel at de lyser af sig selv og ikke
har "baggrundsbelysning" som LCD har hvor der er 2
kold-kathode lystoffrør der bringer dig lyset, og blot
nogle "celler" fyldt med flydende krystaller hvor
lyset slipper igennem eller ej. Så hvis du vil have
den "VARME" farve...i bogstaveligste forstand...er
der ingen vej udenom Plasma - du skal dog være klar
over forskellene, fordele og ulæmper - og du kan med
fordel læse flatpanels.dk's gode forklaring om hvad
fordelerne er ved de forskellige teknologier.
Af praun
I bliver nødt til at hjælpe mig her...

Jeg er næsten sikker på at det skal være panasonic 37px80 eller 40px80 da alle er vilde med dem og de for rosende ord overalt!

Næsten sikker... Jeg har set videoer på youtube hvor der er problemer med blinkende farver, underligt grønt skær på hvide områder osv... Er det et generelt problem med disse skærme??
Eller er det bare folk som har været uheldig at få et defekt tv??

Og så forstår jeg ikke helt det med opløsningen på disse skærme, er der nogen som vil være venlig at forklare mig det lidt nærmere...
Skærmene skulle være 16:9 format, men de har en opløsning på 1024x768 jeg troede det var en 4:3 opløsning?? er der så tale om aflange pixels eller hva??
giver det ikke problemer hvis der sendes 1366x768 signaler ind i skærmen, vil billedet så ikke blive underligt klemt sammen....? O-O

Håber virkeligt på hjælp her... :)
Af mhca
Ja, der er tale om aflange pixels på en plasma-skærm. Ser du film eller lignende, vil du ingen problemer få med et "klemt" billede, det ser helt fint ud. Dog egner non-FullHD plasma TV sig ikke så godt til brug som computermonitor. Personligt bruger jeg aldrig mit LCD-TV som computermonitor, så for mig ville det være helt fint at have haft et plasma i stedet.

Men som sketchpad også skrev, så kan du læse om det i flatpanels mange nyttige artikler.
Fx stod der lidt om det med de aflange pixels her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 10750202#2

Mvh. Martin
Af praun
Hvordan præcist bliver et pc signal, vist dårligt på f.eks px80?

Der er jo meget andet at bruge pc tilslutning til end at se film... jeg tænker på webbrowsing,spil og anden genrerel pc brug...

Det i øjeblikket det eneste der afholder mig fra at gå efter en px80....
Af mhca
Jeg ved ærlig talt ikke med film fra en PC.
Jeg kunne forestille mig at man med nogle skærme kan føde den et widescreen signal, som skærmen selv interpolerer om til de 1024x768 pixels. I så fald vil spil sikkert se ganske fine ud.
Men det må der være andre herinde, der kan komme med et mere kvalificeret svar på.

Ang. alm. webbrowsing, så vil du ved 1:1 pixelmapping få aflange pixels som nævnt, og dermed vil fx kvadrater fremstå som rektangler osv. Tingene vil blive strukket i det vandrette plan. Generelt hvis du forventer meget webbrowsing på din skærm, så vil en LCD være et bedre valg pga. især 1:1 pixelmapping og ingen risiko for burn-in (ikke så godt at glemme et åbent browser-vindue, eller hvis du browser i længere tid, så vil adressefeltet osv godt kunne skabe lidt burn-in effekt).
Denne strækken af ting gør at tekst står mindre læseligt, men min erfaring er at man stadig sagtens kan læse det uden problemer. Det er ikke ligesom TV-out på et gammelt CRT-fjernsyn.

Jeg synes dog personligt ikke at webbrowsing er interessant på en stor TV-skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har skrevet lidt om problematikken med aflange pixels og PC-tilslutning i vores købsguide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

I stedet for at benytte 1:1 pixelmapping (dvs. at benytte 1024x768 opløsningen fra din PC) så kan du i stedet sende 1920x1080 og lade TVet skalere billedet ned.

Jeg vil dog bakke op om udtalelsen om, at en plasma-skærm ikke er specielt velegnet som erstatning for en PC-monitor. Hvis du vil sidde og surfe på nettet, eller lave andet non-spilrelateret på skærmen, så er det ikke plasma-TV du skal kigge på. Sporadisk surf i kort tid kan sagtens lade sig gøre (og her snakker jeg ikke om faren for burn-in), men i længden er det ikke behageligt, at bruge skærmen på den måde pga. den lave opløsning. Hvis du begynder at arbejde med andre programmer på skærmen, så begynder du at lege lidt med ilden ift. burn-in.
Af praun
yakken skrev:Hvis du begynder at arbejde med andre programmer på skærmen, så begynder du at lege lidt med ilden ift. burn-in.

Tak for svar

Mediecenter brug giver vel ikke fare for burn-in?
Her snakker jeg blandet film, billeder, musik, og generelt "leg" med sådanne ting.

Hvis man tegner sådan en ekstra forsikring til ca. en tudse dækker den så også burn-in?

I beskrivelsen til th-42pz80 synes jeg der står at pc opløsning er 1280x1024 kan man ikke engang køre 1920x1080 når det nu er skærmens opløsning??

Nogen der har erfaring med det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ved mediecenterbrug har du jo meget varierende materiale på skærmen hele tiden, hvor billedet konstant skifter og kører i fuldskærm. Dvs. du har ikke samme problem med menubjælker der altid sidder samme sted.

Du kan godt føre et PC signal over i 1920x1080 via eks. HDMI.

Mht. forsikringen, så skal det specifikt være skrevet at burn-in dækkes. Det er langt fra alle forsikringer der dækker det.
Af praun
okay!

det er bare underligt at der står 1280x1024 i specifikationerne. det vil sige at pz modelerne også skalerer billedet ligesom px modellerne gør ved pc brug??

jeg tager ud og kigger på et pz i morgen men jeg ved bare at de sælgere ikke kan svare på det spørgsmål...!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du fodrer skærmen med en opløsning på 1920x1080 fra din PC, så passer det jo med TVets opløsning og så er der ikke noget der skal skaleres nogen steder. Du skal ikke sende 1280x1024 til skærmen - det er jo ikke et bredformats-billede og vil komme til at se ret grimt ud når TVet strækker det ud.
Af praun
nej jeg tror vi snakker forbi hinanden :-) jeg vil ikke fodre tv'et med 1280x1024. det jeg mener er: i specifikationerne til tv'et står der at pc opløsning er 1280x1024 det er det jeg ikke forstår... er det en fejl i beskrivelsen eller betyder det noget andet?