Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har besluttet mig for at skifte min meget aldrende CRT skærm (21" Compaq triniton).
Det er efterhånden gået op for mig at det ikke er muligt at undgå widescreen, medmindre jeg vil betale en ret høj pris for at være kræsen.
Desuden har jeg indset at i forhold til hvad jeg går fra, så vil selv de lidt billigere modeller repræsentere en klar forbedring i forhold til min CRT (bl.a. fordi den er ved at være slidt ned...den skal være tændt i op imod 30 minutter før den er helt oppe i hastighed med billedopdatering, farver osv.)

Derfor er jeg kommet frem til at jeg vil have en samsung. mest baseret på at det virker til at man har en rimeligt god chance for ikke at gå helt galt i byen med dem.

De har godt nok en del modeller der umiddelbart virker ret ens, i de forskellige prisklasser.

Jeg har valgt at fokusere på disse 4 modeller:

Samsung SyncMaster 245B
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=

Samsung SyncMaster 2443BW

Samsung SyncMaster T240HD (eller ikke-hd modellen)

Samsung SyncMaster 2493HM

Det meste af tiden vil den blive brugt til "skrivebordsarbejde" såsom surf, tekstredigering, programmering, osv.
SPil er der en lille smule af, det er hovedsageligt strategispil, men også en lille smule 3d shooter. Det er derfor vigtigt at den ikke er helt tosset til at afvikle "hurtig" grafik, men samtidig er det ikke et absolut krav.

ER der nogle herinde der kan hjælpe mig igennem min selvopbyggede jungle? :-)
Af MikkelM
Det blev jeg kun lidt klogere af. Umiddelbart scorer 2493HM lavere end 245B, men måske dte skyldes at nr. 2 blev anmeldt et års tid efter det første, og de generelle forventninger er steget siden da.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg mener ikke det er helt fornuftigt at begrænse valgene til Samsung alene. Ja, de laver nogle gode rå-paneler, men de er ofte nogle klaphatte til selv at sætte skærmene sammen.

Hvad er budgettet?
Af MikkelM
At jeg endte med at kun kigge på samsung var mest at markedet er så uoverskueligt, og med samsung er der en rimelig chance for ikke at gå helt galt i byen.

Under 3000.- og gerne omkring de 2500.-

Minimum 1600*1200 (eller bedre)
Af mhca
Hvad med en Eizo S2401WSH i grå eller sort?
http://www.eizo.dk/eizo/smpage.fwx?smla ... ODUCT=2273

De har den på deres salg af udgåede modeller til kun 2700 kr.

Du får 3 års garanti på panelet og 5 års garanti på andre fejl. De har en virkeligt god byggekvalitet. Og så har den også en brightness-regulator, så den justerer brightness ned når lyset i rummet sænkes.

Jeg har selv købt modellen med EzUp foden til 2900 kr. for en måned siden. Og i sort koster den stadig 3500 kr.

Jeg er ret overbevist om, at yakken ikke vil sige at Eizo er nogle klaphatte til at sætte skærmene sammen, i sammenligning med Samsung :-)

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, Eizo er generelt noget mere omhyggelige i deres samlekvalitet, hvilket også kan ses på priserne. De benytter desuden Samsungs paneler, som de dog formår at få mere ud af end Samsung selv.
Af MikkelM
Så denne Eizo er et bedre bud end nogle af de samsung modeller jeg har haft kig på? (om end den også er en smule dyrere)
Af mhca
Jeg har svært ved blot at svare "ja", men synes dog at det er en ret fornuftig skærm.

Byggekvaliteten er god, men skærmen er dog også ret dyb sammenlignet med andre skærme. Dog får mange 24" skærm en væsentlig dybde. Jeg havde en af de tyndeste 17" skærme, der fandtes, før jeg fik denne Eizo.

Jeg ved dog ikke, hvor hurtig Eizo skærmen er. Jeg kan forestille mig at Samsung har smidt nogle teknologier ind, der forbedrer skærmens input lag, hvilket Eizo måske ikke har så meget fokus på.
Jeg har dog fint gamet Need For Speed på denne skærm.

Og så synes jeg også bare at deres pixel politik og deres 5 års garanti er noget der taler for Eizo. Men jeg skal ikke tage valget for dig. Ville blot råde dig til også at kaste et blik på den skærm, som er langt billigere end den var for 1 måned siden. (Desværre findes der ikke mange reviews af dem).

Mvh. Martin
Af pw
Hejsa, jeg står i lidt samme situation som emnestarteren.

Jeg har pt. en 21" Samsung Syncmaster CRT, der opfylder mine behov ganske glimrende. Den er dog efterhånden ved at være lidt gammel og tekst står ikke helt skarpt på den længere, så jeg har tænkt mig at opgradere... Sagen er så den at jeg ikke rigtigt ved noget om fladskærme, og det i det hele taget virker som et utroligt kryptisk markede at bevæge sig ind på, og man står til at blive snydt så det gør noget hvis man ikke bruger dage og uger på at sætte sig ind i hvilken skærm der er bedst, hvilken teknologi, osv.. Det var nu nemmere førhen :(

Anyways, jeg havde også slået mig ned på de 3 skærme nævnt i den første post, da mit budget ligger på 2-2.500 (ja, det får man åbenbart ikke meget skærm for) og alle jeg kender der ejer fladskærme har Samsung og kun har haft godt at sige om dem.

Mine krav er minimum 1920x1200 opløsning og 24", da jeg både ønsker en større opløsning på skrivebordet end jeg har nu (16x12) og en større billedflade. Så længe man er ude for at købe noget nyt er jeg også af den holdning at det bør være bedre end det man havde, ihvertfald på nogle områder :p

Hovedformålet med skærmen er for mig spil (alle typer, jeg spiller for min egen underholdnings skyld og generelt kun singleplayer/MMO), kontorarbejde/surf, programmering, film og noget grafik (photoshop/illustrator), i den rækkefølge.

Jeg har læst en masse reviews og forsøgt at finde hovede og hale i tingene, men syntes ikke jeg er blevet klogere. Snarere tværtimod. Jeg havde egentlig besluttet mig på 2443BW'en, da den er billigst, og tilsyneladende har ca. samme stats som de andre.
Men efter jeg har læst folk der skriger på at den har et uhomogent billede med sære farver så blev jeg nervøs; jeg kan ikke finde nogen fornuftige anmeldelser af den, så jeg har kun et par forskellige random kommentarer på nettet at gå efter, hvilket egentlig ikke huer mig.

Jeg blev lidt interesseret i Eizo'en nævnt tidligere, men da jeg som sagt egentlig mest bruger min PC til at spille på ville jeg være lidt træt af hvis der var input lag (noget jeg for eksempel først hørte om for nylig i min quest imod en ny skærm). I det hele taget er jeg ved at være rigtig træt af det her skærm køb, noget jeg egentlig havde glædet mig til og set frem til resultatet af, og føler jeg mig efterhånden bare dum, at jeg er ved at gøre et fejlkøb eller på anden vis dumme mig.
Det irriterer mig især fordi jeg på alle andre niveauer af PC'en er så meget en nørd som man næsten kan være, men jeg har bare ikke rigtigt tålmodigheden til det her, da det virker langt mere uigennemskueligt end f.eks. at se på ny cpu, grafik- og bund-kort ...

Så hvad jeg egentlig gerne vil vide er dette: Er Samsung 2443BW et elendigt køb jeg kommer til at fortryde, eller vil jeg være lige så tilfreds med den som jeg er med min nuværende CRT. Jeg er ikke specielt krævende med hensyn til de her ting, men alt det whine og bekymring og sære hensyntagender jeg har læst omkring skærme nu har gjort mig utroligt paranoid. Beklager hvis indlægget blev lidt langt, men jeg hader virkeligt at foretage fejlkøb.
Af mhca
Hej pw.

Først og fremmest: Du vil ikke få en skærm med optimal farvegengivelse, når du har det budget. Du bør op i en skærm med PVA eller IPS panel, hvis du seriøst skal arbejde med photoshop. De koster dog mindst 4000 kr. (HP 2475W).
Farverne står selvfølgelig ikke helt i øst og vest på en TN skærm, så hvis det kun er lidt småtteri arbejde med photoshop, så kan du nok sagtens klare dig med en skærm med TN panel (det har alle de billige skærme).

Ang. Samsung 2443BW, så syntes jeg at dens fordel bestod i fine ergonomiske funktioner, og et rimeligt tidsløst design sammenlignet med andre Samsung skærme.
Jeg kan ikke huske at jeg i mine første tests af skærmen oplevede at den havde et særligt inhomogent billede.
Jeg valgte dog at returnere min, da den summede fra strømforsyningen, så snart brightness blev ændret væk fra 100% (det er ikke behageligt at se på en skærm med brightness 100). Mange vil nok ikke bemærke denne summen, men den generede mig. Jeg er lidt sart på det område. Men det er heller ikke sikkert at alle 2443BW har det problem. Jeg kan have været uheldig.

Ang. Eizo'en, så tror jeg umiddelbart ikke at du vil opleve at input-lag er et problem på den. I særdeleshed ikke når det er single-player og MMO du spiller. Jeg har fint spillet på den uden at være generet af input-lag. Men jeg skal ikke kunne sige om det er det rette valg.

Mvh. Martin
Af pw
mhca skrev:Hej pw.

Først og fremmest: Du vil ikke få en skærm med optimal farvegengivelse, når du har det budget. Du bør op i en skærm med PVA eller IPS panel, hvis du seriøst skal arbejde med photoshop. De koster dog mindst 4000 kr. (HP 2475W).
Farverne står selvfølgelig ikke helt i øst og vest på en TN skærm, så hvis det kun er lidt småtteri arbejde med photoshop, så kan du nok sagtens klare dig med en skærm med TN panel (det har alle de billige skærme).

Ang. Samsung 2443BW, så syntes jeg at dens fordel bestod i fine ergonomiske funktioner, og et rimeligt tidsløst design sammenlignet med andre Samsung skærme.
Jeg kan ikke huske at jeg i mine første tests af skærmen oplevede at den havde et særligt inhomogent billede.
Jeg valgte dog at returnere min, da den summede fra strømforsyningen, så snart brightness blev ændret væk fra 100% (det er ikke behageligt at se på en skærm med brightness 100). Mange vil nok ikke bemærke denne summen, men den generede mig. Jeg er lidt sart på det område. Men det er heller ikke sikkert at alle 2443BW har det problem. Jeg kan have været uheldig.

Ang. Eizo'en, så tror jeg umiddelbart ikke at du vil opleve at input-lag er et problem på den. I særdeleshed ikke når det er single-player og MMO du spiller. Jeg har fint spillet på den uden at være generet af input-lag. Men jeg skal ikke kunne sige om det er det rette valg.

Mvh. Martin
Hej igen :)

Nej, jeg er helt klar over at i mit budget er der ikke til en seriøs grafiker skærm, jeg burde måske have specificeret at jeg bruger photoshop/illustrator til at producere grafik til web; der er dermed allerede lagt restriktioner på hvilke farvepaletter der er tilgængelige og brugerne sidder hovedsageligt med skærme i samme prisklasse. Det er desuden også noget jeg er ved at arbejde mig væk fra, så det er mindre vigtigt.
Du skrev ovenfor at du havde spillet NFS på Eizo skærmen, og det er jo om noget et spil der kræver hurtigt input.

Jeg læste i et andet emne (støvsugede nærmest forumet for information omkring det her emne inden jeg postede) at du havde problemet med summen fra psu'en, men i mit tilfælde kan man se bort fra det da jeg i 99% af den tid jeg sidder foran skærmen enten har pc'en til at spille musik eller sidder med et spil. Enhver summen, især så lav som det lød til den du oplevede er, vil derfor blive overdøvet.

Så, hvad det kommer ned til er: Er der nogen egentlig grund til at spendere merbeløbet på Eizo skærmen, eller de dyrere Samsung skærme, nævnt i første indlæg, i forhold til 2443BW, hvis man ser på det som en skærm til hovedsageligt spil, dernæst programmering/tekstbehandling? Det gør mig sådan set ikke det mindste at farvegengivelsen er lidt "slatten" (hvilket jeg et eller andet sted ikke føler er tilfældet i forhold til mine behov på de Samsung skærme jeg har set).

Hvad jeg hovedsageligt frygter er det med det uhomogene billede nogen nævnte noget om med relation til skærmens størrelse og betragtningsvinkel (hvilket jeg ikke helt kunne forstå da den og ca. alle andre skærme med samme teknologi da skulle have minimum 160 graders betragtningsvinkel?).

Er der noget hold i den påstand, og vil jeg, med de, relativt lave, krav, blive tilfreds?
Af sketchpad
Samsung SynchMaster 245B er efterhånden ved at være lidt
gammel (udkom i 2007?) så priserne på EDBpriser er lidt
uddaterede og urealistiske da du får 24" til under 2000 på nettet idag.

Jeg har dog lige købt en sprit ny Uåbnet Samsung 245B i
en butik på Falkoner Allé for 2000,- Forhandleren sagde
at han har givet mere i indkøbspris på den - men han vil
af med den - jeg tror han har en tilbage hvis du skynder
dig?

Butikken hedder Falko Marked.
Af pw
Yea, havde godt lagt mærke til nogen af dem er lidt gamle, men ser jo ikke rigtigt ud til at være så meget nyt imellem dem når man ikke har alverdens forstand på det :|

Bor i Århus så det er ikke så realistisk at tage en tur til kbh for at spare et par hundrede kroner ;)