Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Plex
Hos Expert kalder de pz81 for "deres" model. Hvad så end han mener med det ;-)
Af red_martians
ikke fordi jeg skal ødelægge hele det her 81/86 ræs.
Jeg har fået at vide fra panasonic at 81/86 skærmene ikke kan blive godkendt af boxer, pga. at de ikke kan opdatere deres software over det danske net.

Fra pana DK

Vigtig information om Panasonic tv med modelbetegnelse 42/37PX81, 46/42PZ81, 50/42PZ86 och 37/32LXD86

Ovenstående tv-modeller er kun godkendte af Boxer TV Access AB til det svenske marked med henblik til MPEG4. De opfylder således ikke kravene til det danske marked, hvilket blandt andet indebærer, at løbende”over-the-air” opdateringer ikke vil fungere.
Af JKay
Experts model hedder PS81 og er deres model. Det er PZ80, men med bedre lyd.
Brugeravatar
Af radiomand
Experts PS81 har ikke bedre lyd, men den har 2000 texttv sider,PZ80 har "kun" 1500 sider
Af red_martians
PS81 = S=sølv
I Tyskland kan man købere flere af Panasonics modeller i sølv-farve (de har åbenbart et markedet for det) og PS81 er ikke andet end en sølvfarvet udgave af PZ80.
Der findes også sølvfarvede PX8'ere i Tyskland.
Af JKay
OK, Sorry about that. Det var hvad jeg fik at vide af en sælger fra KT-Radio i Odense.
Af lysan
I relation til emnet og betegnelsen PS81E havde jeg en underlig oplevelse her til formiddag. Var inde i en 2tal og så her den nævnte model. Sølv forneden ja, smag og behag ja, jeg synes faktisk det tog sig flot ud.
Nå, det underlige var Boxers logo på labelen blandt meget andet... - jeg spurgte naturligvis om modellen havde MPEG4-tuner, men sporede straks usikkerhed hos personalet (=for ringe detaljeret viden om produktet) - og ja, jeg spurgte fordi tallet 81 betyder MPEG4 på de udenlandske PX/PZ modeller, og det kunne jo være...

Synes det er et mærkeligt sammentræf.. Boxer-logoet og ..81?
Hvor kommer logoet fra, når modellen ikke er Boxer-godkendt? Og når godkendelsen i øvrigt alene handler om MPEG4-specifikationerne..
Vildledende markedsføring af værste slags?
Af red_martians
meget simpelt... De virker faktisk på boxers net i sverige. Men man har valgt en anden type signal i DK. det har vist ikke meget mpeg4 at gøre, men at panasonics fjernsyn ikke virker 100% perfekt med det danske net. Hvilket bl.a. indebære at de ikke kan opdateres på sædvanligvis igennem luftnettet.
Af lysan
"Ovenstående tv-modeller er kun godkendte af Boxer TV Access AB til det svenske marked med henblik til MPEG4. De opfylder således ikke kravene til det danske marked, hvilket blandt andet indebærer, at løbende”over-the-air” opdateringer ikke vil fungere."

Kan nogen fortælle mig hvad det er for "over-the-air opdateringer" Panasonic omtaler her? Altså hvad betyder det helt konkret, og hvad er konsekvenserne? Kan det f.eks. undværes og/eller foretages på anden vis?
Er det noget 'sniksnak' uden reel betydning, fremført for at skræmme os til ikke at købe 81/86 modellerne, som i øvrigt vil fungere i det alm daglige brug med MPEG4-kodet signal? (for der er vel ingen der tror på, at Boxers MPEG4-specifikation i DK er en anden end selvsamme firmas i Sverige?)
Af red_martians
Uden at være sikker, tror jeg det betyder firmware-opdatering. Lidt ligesom at sony's fjernsyn kan opdateres over fjernsynsnettet på DVB-C , eller at samsung-boksene til tider bliver opdateret, for bedre at understøtte formater, tekst osv.
Hvis det er korrekt, kan man i teorien ende med et fjernsyn der ikke kan noget.
Af lysan
Skulle et Panasonic TV eller hvilket som helst andet fabrikat kunne blive firmwareopdateret over DTT-nettet?
Så skal det da være et el. andet gennemstandardiseret modul i tuner eller dekoder f.eks., som er ens i alle TV? Og hvem skulle iværksætte en sådan opdatering? Boxer?

Lad os afvente om en teknisk kyndig læser melder sig på tråden.