Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af doctender
Mit TV laver en brumen når der er mere end ca. 25% hvidt på skærmen. Jeg tror evt. at det er pga. TVet bruger mere strøm for at lave hvid.

Er dette normalt?
Hvad er andres erfaringer med dette, med dette TV?
Kan Tvet repareres, eller er det bare sådan? (der er stadig garanti)

På forånd tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Prøv at slå den dynamiske kontrast på TVet fra.

Et LCD TV bruger ikke mere strøm på at lave én farve frem for en anden, med mindre der benyttes dynamisk kontrast. Dette skyldes, at der ellers konstant er samme blus på baggrundsbelysningen, men at farverne sorteres fra i farvefiltre længere fremme i panelet og lyset herefter begrænses for hver grundfarve vha. de flydende krystaller. Der er ikke væsentlig forskel på strømforbruget mht. produktion af lukket (dvs. ingen lysgennemtrængning) og åben tilstand (dvs. lyset slippes igennem) i de flydende krystaller.
Af doctender
Normalt står TVet på standard (dvs. ikke på dynamisk). Jeg har prøvet at slå dynamisk til og det gør faktisk støjen mindre.... det er ikke væk men det er minimeret?

Nogen ide om hvad det så kan være?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hmmm... det bør jo stadig relatere til baggrundsbelysningen, eftersom lyden skifter jo lysere skærmen er. Hvis det er et TV med dansk garanti ville jeg give Samsung et kald.
Af Mads Kristensen
Mit Sony 40W4000 gør det samme. Om det er især ved lyse farver ved jeg dog ikke..

jeg har prøvet at skrive herinde om det før, uden svar.

doctender: Prøv at justere lysstyrken. Det har en effekt på mit, hvor det ved nogle lysstyrker summer højere end ved andre.