Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af IT-Bruger
Jeg var forbi El-Giganten sidste weekend og kiggede lidt på Panasonic's plasma-skærme.
De havde opstillet en 42" PZ85 ved siden af en 37" PX80. Det som jeg bemærkede ved farver var at jeg synes, at PX80'eren havde mere naturlige farver. Især favenuancerne i nærbilleder af ansigter virkede mere "originale" hvorimod PZ85'eren virkede lidt mørkere og skyggefuldt og lidt mere gullig.

Men spørgsmålet går på, hvad og hvornår man får fuldt (og markant synligt) udbytte af et panel med Full HD? Jeg synes ikke der var nogen særlig forskel i billedkvaliteten. Det skal lige siges, at de viste Discovery HD. Alt i alt synes jeg, at PX80'ren stod meget flottere og generelt med pænere farver.

Jeg ved selvfølgelig godt, at man kan kalibrere/indstille farver/kontrast/lys så de står nogenlunde ens. Men jeg ku' bare ikke se hvorfor den ene skal koste så meget mere når begge paneler i daglig brug yder jævnbyrdigt?

Når alt dette er sagt skal det siges, at jeg har bestilt en 42" PZ85 med en PS3 og ville høre hvad I mener der virkelig taler til Full HD's fordel?
Af Ponduus
Full-hd betyder ikke noget så længe skærmen ikke er større end 46-50". Det er meget få der kan se forskel på full-hd og hd-ready på skærme der er mindre end det.

Placeboeffekt, siger jeg :p

Det er kun ved tilslutning af computer at full-hd bør overvejes på skærme under den før nævnte størrelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har bragt en række artikler om emnet, som du med fordel kan læse.

Den første omhandler opløsning og skærmstørrelser:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Den anden omhandler betydningen af korrekt gengivelse af et billede:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000

Som du også selv er inde på så betyder korrekt gengivelse af billedet en hel del for hvad der opfattes som det "bedste billede". I artiklen ovenfor er der givet nogle eksempler på hvad der kan være galt med billedet.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Allerførst et stort tak for nogle lynhurtige og præcise svar!

Ponduus: tak for dine input. Meget væsentligt at vide inden man hopper med på Full HD-vognen :)

Yakken: det var virkelig nogle rigtige gode og brugbare links du gav mig der. Viden/info som ville tage mig mange mange timer at finde frem ellers. Takker ydmygt ;)
Endnu engang føler jeg mig glad og stolt over, at vi har en hjemmeside som Flatpanels.dk - tænk hvis man var foruden :o

PS: jeg har besilt en PX81 i stedet O_O
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:53, rettet i alt 1 gang.
Af Ponduus
Turbo skrev:
Ponduus skrev:Full-hd betyder ikke noget så længe skærmen ikke er større end 46-50". Det er meget få der kan se forskel på full-hd og hd-ready på skærme der er mindre end det.

Placeboeffekt, siger jeg :p

Det er kun ved tilslutning af computer at full-hd bør overvejes på skærme under den før nævnte størrelse.
Hey :)

Jeg har CD kabel-TV. Jeg har fået oplyst af CD de intet konvertere, de ting der er lavet i 1920x1080, bliver sendt ud i 1080i. Jeg vil våge den påstand at de fleste kan se forskel på fuld-HD og HD-ready i det tilfælde.

En del HD-ready TV køre max 1024x768 (f.eks. PX80), der må ske noget når den får et 1280x720p signal. 720p er vel det mest almendelige HD-TV signal pt.

Jeg vil stadig mene, at det er de færreste der vil kunne se forskel når skærmen ikke er større. Det har ikke noget at gøre med hvilken oløsning det bliver sendt ud i. Det handler om hvad det menneskelige øje kan se.

Det er noget helt andet når vi snakker 50"+ eller at man sidder en halv meter fra sin 42" skærm som er hd-ready :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Præcis. Hvis du ikke sidder tæt nok på TVet til at kunne skelne mellem 720 og 1080 liniers opløsning, så vil du heller ikke få glæde af et 1080i signal og kunne derfor ligeså godt nøjes med alm. HD.

Man kan så tilføje at et 720p signal vil skulle opskaleres lidt for at passe på et 42" PX TV, hvor 1080i skal nedskaleres. I den relation mister man mindre med 1080i signalet, men det vil næppe være synligt.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:53, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, vi taler ikke forbi hinanden. Jeg taler om præcis det du beskriver i dit sidste indlæg. Det er også dét vores applet beskriver, hvis du følger mit første link fra tidligere. Vores applet beskriver ikke om du kan se forskel på et 1080i og et 720p signal, men om din siddeafstand har betydning for om du kan se detaljerne på TVet.

Når du viser 1080i opløsning på hhv. et PZ og et PX TV, så kommer du netop i den situation som beskrives i vores artikel. Hvis afstanden er for stor til at du kan se detaljerne på et 42" med fuld HD opløsning, så vil du ikke få noget ud af opløsningen.
Senest rettet af Torben Rasmussen 10 dec 2008, 13:12, rettet i alt 1 gang.
Af JKay
Ja det afhænger af kvaliteten på den scaler der sidder i TV'et og af den afsted man sidder fra TV'et. Tæt på vil man helt sikkert kunne se forskel! Men hvem sidder lige foran sit TV! (bortset fra ungerne :) )
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Turbo skrev:Det må testes af på et tidspunkt - Jeg tror der er stor forskel 
Det tror jeg ikke. Det er dog et must at du får indstillet skærmene ens, så farverne ikke afviger fra det ene til det andet. PZ har en bedre billedbehandling end PX, så dette bør der også tages højde for.

Medregn også placebo-effekten når du laver testen. Hvis du i forvejen har et PZ TV, så vil du nok ikke være den første til at råbe at du ikke kan se forskel.

Vi har i vores artikel et link til et mønster du kan vise på din skærm, som blot er et skakmønster. Prøv for sjov at smide det op på skærmen via HDMI/DVI fra din PC og se om ikke du ser en grå farve i stedet for fine skaktern. Hvis du ikke kan skelne ternene på skærmen, så er opløsningen for høj ift. din siddeafstand. Plain and simple.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Turbo skrev:Gider du smide linken? Har hurtigt kikkede efter den men kunne ikke lige finde den, du ved nok lige hvor den er ;)

Ahhh, come on. Jeg har givet 2 links i denne tråd og du finder mønstret i det første ;)

Her er det igen:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Scroll ned til hvor der står "Vil du prøve det i virkeligheden?"