Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Salsa
Hejsa,
Jeg har lige anskaffet mig dette fantastiske LCD-tv men er stødt på en mærkelig ting...

Jeg ser nomalt alle udsendelser i "auto-bred" format og det sker af og til at billedet hopper midt under en udsendelse...dvs. top og bund af billedet rykker 3-5 cm hhv. op og ned (altså billedet komprimeres lidt på midten).
Det virker som om den lige skal opdatere billedet eller sådan noget.
Det tager vel 0,5 - 1 sek så er alt i den fineste orden igen. Det kan sagtens ske flere gange i løbet af en udsendelse.

Skal den gøre det ? og hvad er det den gør ?

PS: Fantastisk forum. Jeg har fulgt med længe...
Af Dunker
Hej

Jeg oplever det samme problem, så du er ikke den eneste...
Af zenne
Hej
Har også selv lige modtaget dette tv, og ja det skal det gøre. Det afhænger af hvilken kannal man ser, og hvordan dens billede er. Funktionen kan tages fra i opsætningen hvis dette ønskes :)
Af Salsa
Tak for svar......hvad hedder funktionen som kan tages fra ?
Af zenne
Lysstyrkesensor - under dynamisk kontrast :)
Af Dunker
Jeg tror ikke det er det der menes med at billedet hopper. Det er ikke lysstyrken der ændrer sig. Det er billede formatet. Jeg har slået lysstyrke sensoren fra og billedet kan engang imellem finde på at hoppe(sorte bjælker kommer forneden og forsvinder igen..)
Af zenne
Det er vel bare funktionen som justere billedet? Det er sat til auto-bred, du kan bare vælge bred, så burde det problem være løst :)
Af DoWeCare
Ja, jeg har et gammelt 32" CRT SONY WideScreen TV. Der har jeg også funktionen "AUTO". Men jeg bruger den aldrig, for TV'et vælger at skifte format midt i en film, og så skifter det tilbage og sådan kan den gøre mange gange (5-10, måske flere) i løbet af en film. Jeg mener det er fordi at TV'et ændre format i forhold til, hvad der bliver vist på billedet, for at opnå det bedste. Altså en gammel teknik, de åbenbart stadig ikke kan optimere, så det virker 100%.

Jeg vil nu også mene at skal et fjernsyn køre auto-format, så skal det gøres ud fra signalet, ikke ud fra hvad der bliver vist på billedet. :p

Er ny herinde, men det er et rigtig godt forum.
Af Hudilarsen
Der er et genneralt problem mange mærker har med autoformat, da tvsignalet i DK åbenbart er så dårlig at tv/lcd ikke helt hved hvad der bliver sendt ud. Nogle mærker anbefalder ligefrem man slår autofunktionen fra..

Michael.
Tekniker..