Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fartilmads
Har lige et lille ? mht. til Mpeg2 kontra Mpeg4 hvad er forskellen? hvornår skal jeg bruge det?

hvad er N/A ? (når der sku stå HZ)

Sony Kdl-40w4500 findes de samme kvaliteter i 32"?

Kasper
Af martinlk
Det er et meget teknisk spørgsmål, men du får lige det korte svar:

MPEG-2 og MPEG-4 er en samling metoder til at komprimere video og audio. MPEG-4 er er den nyeste og kan levere samme billedkvalitet ved mindre bitrate (båndbredde) eller bedre billedkvalitet ved samme bitrate.

F.eks. indeholder DVD'er MPEG-2-video, hvor Blu-ray indeholder MPEG-4.

Jeg lader en anden svare på dine resterende spørgsmål :-)
Af Corax
Jeg går udfra at du spørger omkring MPEG2 og MPEG4 i forbindelse med de nye digital tunere der sidder i TV'ene. Og svaret til det er at du skal bruge MPEG4 hvis du ikke vil ud og købe en ekstra boks eller indstikskort til dit TV i nærmeste fremtid.

N/A betyder Not Available. På dansk, ikke tilgængelig.

Jeg tror ikke der findes et 32" W4500. Næsten samme TV W4000 kan dog godt fås i 32" det er dog uden Sony's 100Hz Motionflow.
Af fartilmads
perfekt tror squ jeg hopper ud i sådan et 40" fra sony kdl-40w4500 deet lyder som det alt hvad jeg skal bruge. tak for svar ses kasper
Brugeravatar
Af kerovan
Har lige et spørgsmål i denne forbindelse.

Jeg har pt et Sony KDL 40-v2500 som indeholder MPEG2.
Kan jeg nøjes med at anskaffe mig et indstiks kort, som køre MPEG4 ? eller skal jeg ud og have mig en boks ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis vi snakker om kabel-TV, så kan du ikke få MPEG4 i din DVB-C tuner vha. noget indstikskort. Til DVB-T er der forlydender om at Boxer vil sælge MPEG4->MPEG2 konverter CA moduler, men de virker jo kun med antennesignaler.

Husk på at MPEG4 ikke er noget krav før år 2012.
Brugeravatar
Af kerovan
Oki.

Men min optager Sony RDR-HXD970 har DVB T tuner i, og der er også plads til CA Modul så vidt jeg lige husker, så burde den vel kunne modtage ikk ?
Af JKay
Boxer sender i DVB-T MPEG4 fra 1. feb. 2009 dvs allerede om 1½ måned! (Dvs i Jylland og halvdelen af Fyn).
1. Nov 2009 lukker de analoge antenne signaler ned (dem der modtages med en tag-antenne!).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
kerovan skrev:Men min optager Sony RDR-HXD970 har DVB T tuner i, og der er også plads til CA Modul så vidt jeg lige husker, så burde den vel kunne modtage ikk ?
Modtage hvad? Hvilke signaler får du ind? Hvis det er kabel-TV, så kan du ikke bruge DVB-T til noget.

Hvis du ser TV via antennen, så kan du allerede nu se de kanaler der sendes via DVB-T med MPEG2 kompression.

Når Boxer overtager sendenettet, så vil du stadig kunne se DR1, DR2 og TV2 med en MPEG2 modtager. De nye kanaler vil du dog skulle have en MPEG4 kompatibel modtager for at kunne se. I år 2012 vil DR1, DR2 og TV2 blive kodet i MPEG4 og kun MPEG4.

Læs mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872
Brugeravatar
Af kerovan
nå ja!
Jeg modtager alm antenne signal, indtil videre, bor i Farum Midtpunkt, og de har noget snak om noget bolignet, men indtil videre, så er det ganske almindelig antenne signal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I så fald vil du kunne tage DR1, DR2, TV2 og noget lokal-TV via DVB-T med MPEG2 kompression. De nye kanaler fra Boxer vil desværre være i MPEG4, hvilken du pt. ikke kan modtage - der skal du have en ekstern boks. Husk dog også på at Boxers ekstra kanaler ikke er gratis, så du mister ikke noget ift. hvad du har nu. Din DVB-T tuner vil, som sagt, kunne bruges frem til år 2012, så fremt du ikke vil se de nye kanaler.
Brugeravatar
Af kerovan
oki, jamen så blev jeg lidt klogere :)

Men selvom Boxers ekstra kanaler ikke er gratis, så er de dog billigere, og sådan som jeg har forstået det, så kan man selv bestemme hvilke kanaler man vil have ind, modsat de kanal pakker fra de andre udbydere, hvor man er tvunget til at have en masse skrammel kanaler bare for at få nogle bestemte.