Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af birdshake
Hey fladskærms eksperter!

Jeg står og skal til at købe mig en 42" fladskærm, og efter længere søgen i forums og diverse anmeldelser er valget faldet på et af de meget roste Panasonic plasma TVs.
Der er dog, synes jeg i hvert fald, en jungle af modeller at finde rundt imellem (heldigvis ikke lige så mange som hos Samsung:))

Har prøvet at sætte mig så godt ind i tingene som muligt, så spørgsmålene forhåbentligt ikke bliver alt for dumme O_O

Som overskriften viser har jeg fundet tre Panasonic modeller som jeg (med jeres hjælp forhåbentlig) vil vælge imellem, med mindre i kommer med andre kandidater.

42PX80E - set til 5899.-
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx ... TH-42PX80E

42PZ8 - set til 6990.-
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=383089

42PZ80E - set til 7918.-
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx ... TH-42PZ80E

Som i kan se er der cirka 1000.- forskel på hver af de tre modeller.

På papiret er forskellene mellem PX80E og PZ8 umiddelbart ret store, hvor imod der umiddelbart ikke sker det store ved springet fra PZ8 til PZ80E. Derfor er det naturligvis PZ8, der i skrivende stund virker som det bedste køb. For kun tusind kroner får jeg Full HD, dog "ofrer" jeg en HDMI indgang - men kan ikke se hvad jeg skulle bruge tre til alligevel??

Udover den ekstra HDMI indgang, og et andet design er den eneste forskel jeg kan se på PZ8 og PX80E at PX80E har tre analog TV tunere (NTSC, PAL, SECAM) hvorimod PZ8 kun har en (PAL), dette går jeg dog ud fra er komplet ligegyldigt, når man går over til digitalt signal??

Tilbage står så det store spørgsmål: HVAD har jeg overset? der må næsten være noget 8) Og da jeg konstant hører at man skal "se skærmen i levende live i frem for at se på tallene" vil jeg høre om dette også i lige så høj grad gælder når der er tale om samme mærke?
Jeg tager det som en selvfølge at billedet må være bedre på en Panasonicskærm med 1920x1080 som opløsning fremfor en med 1024 x 768. Er dette forkert? altså med de konkrete skærme?

Jeg Håber i vil hjælpe mig med at gøre det bedste køb, og at i vil bære over med min manglende viden inden for emnet.

Sig endelig til hvis jeg mangler at skrive noget, og på forhånd tak!

-birdshake
Af Ponduus
Skærme med full-hd viser nødvendigvis ikke et bedre billede. Når vi snakker 42" tvivler jeg overhovedet på, at du kan se forskel i en normal siddeafstand. Derfor, ta' ud og se dem live ;)

Hvor vidt PZ8 er PX80 overlegen ved jeg ikke. Der har været snakket om, at indmaden i PZ8 var forældet i forhold til PX80, men også at indmaden i PZ8 var af PZ80 karakter. Jeg ved det ikke.

For mit eget vedkommende har jeg ikke brug for mere end en enkelt HDMI-indang, da jeg kører alt igennem min forstærker. Men der ryger dog hurtigt nogle HDMI-indgange. En blu-ray afspiller, en konsol og fx en HDMI-boks fra Canal Digital. Tænk over det. Det ville være surt at have for få indgange en dag.

Desuden ville jeg ikke handle ved getmore. Mange har klaget over deres service.
Af KingGuru
Jeg undersøgte pz8'eren for nogle uger siden i forbindelse med at Dustin havde dem til ca samme pris som du ser der.
Skærmen bygger stadig på g11 panel, hvilket de vel alle gør, hvilket gør at pz8 burde være px80 overlegen.
men det er meget lidt vi har set til review af denne model. derfor vil jeg nok også råde dig til at gå ned og se.
men jeg sidder på 2.5m fra px80 og jeg kommer til at køre over mediecenter, så derfor har jeg besluttet at jeg ikke gidder px80
(og med manglende hdmi, så hvis det skulle gå galt, kan man vel få en hdmi splitter på et senere tidspunkt)
Af lennon
Mig bekendt er der i "8"-serien udover indgange også sparet på billedbehandlingskredsløb,antal af farver samt gråtoner . Til almen tv brug brug tvivler jeg faktisk på at PZ8 er PX80 overlegen mht rå billedkvalitet (- gæt).

Til mediecenter ville jeg nok også vælge PZ8, specielt hvis du gør lidt i jpeg billeder . .
Af birdshake
Tak for alle svarene!

Jeg kommer muligvis til at bruge skærmen til at sætte til computeren.

Var egentligt lige ved at købe PX80E, men da jeg så at PZ8 kun var 1000 kroner dyrere virkede det jo ret fristende.

Ud over et HDMI stik mindre, er der så andre ulemper ved PZ8 frem for PX80E? forældet teknologi? lyder mærkeligt hvis en PZ-model kunne være forældet i forhold til en PX-model. Nogen der kan be/afkrafte dette?

Som det nok fremgår er jeg ikke den store fladskærmsekspert, så ved ikke hvor kvalificeret jeg vil være til at bedømme billedkvalitet ved bare at se en PZ8 - er der nogen der evt. ved hvor man både kan se en PZ8 og en PX80E?
Af lennon
birdshake skrev:Tak for alle svarene!

Jeg kommer muligvis til at bruge skærmen til at sætte til computeren.

Var egentligt lige ved at købe PX80E, men da jeg så at PZ8 kun var 1000 kroner dyrere virkede det jo ret fristende.

Ud over et HDMI stik mindre, er der så andre ulemper ved PZ8 frem for PX80E? forældet teknologi? lyder mærkeligt hvis en PZ-model kunne være forældet i forhold til en PX-model. Nogen der kan be/afkrafte dette?

Som det nok fremgår er jeg ikke den store fladskærmsekspert, så ved ikke hvor kvalificeret jeg vil være til at bedømme billedkvalitet ved bare at se en PZ8 - er der nogen der evt. ved hvor man både kan se en PZ8 og en PX80E?
PZ8 er ikke forældet i forhold til PX80. Det er bare en noget mere skrabet udgave . Udover den decimerede billedbehandling,færre farver,færre gråtoner, mindre tekst-tv huk, færre tilslutninger er jeg i tvivl om panelet ?
Brugeravatar
Af kthomsen
Mener heller ikke PZ8 modellen har SD-kort indgang.
Personligt er det noget jeg ofte bruger nu hvor jeg tager billeder i 16:9 format, mens andre aldrig bruger det.
Af KingGuru
hov hov hov..
det er IKKE en skrabet udgave billedemæssigt i forhold til PX80.. hverken på farver eller noget som helst i kan finde på..
det er en skrabet model i forhold til PZ80, ja.. men ikke i forhold itl PX80..
jeg ville til hver en tid gå efter px8'eren i forhold til px80..
Af Kratz
Hmm, er vi nu sikre på PX8 ikke fortsat kører med V-REAL 2 billedprocessor?
Har ikke lige kunnet finde nogle eksakte detaljer af nyere dato (Panasonic's danske hjemmeside går pt til Tyskland af en eller anden grund?) og eneste sammenligning jeg har kunnet finde siger at PX8 kører med V-REAL 2: http://www.ppradio.dk/235-147-211-plasma_2008.htm
Hvis dette er tilfældet ville jeg altså vælge PX80.
Af Badedyret
Ifølge Panasonics hjemmeside kører de 3 skærme der er på tale her
alle med V3 processer.
Dog ser det ud til at billedprocesseren hedder V3pro på
PZ8 og PZ80. Der er også noget med kontrasten for den hedder
15000 20000 og 30000 for px80 pz8 og pz80.
Hvis du ikke bruger SD kort indgangen og kan leve med at det
er en simplere model vil jeg vælge PZ8. Vil slet ikke kikke på PX pga manglende opløsning selvom mange siger at det ikke betyder så meget
på en 42 tommer.
MEN jeg synes at der er så lille pris forskel at det er nogle dumme
penge at spare, for er jo en af de ting der ikke kan ændres på.
Skal da lige siges at jeg selv lige har købt en 46 PZ8 så er måske lidt inhabil. :p
Kan desværre ikke fortælle om det er godt for bestilte det i går aftes og det kommer ikke før mandag eller tirsdag. :(
Af JKay
Jeg har et 42PZ8E og kan varmt anbefale det. Jeg har testet det på kryds og tværs og jeg synes det er ligeså godt som PZ80E i billedekvalitet. 42PZ80E har jeg nemlig også testet. Jeg tror man skal op i 42PZ800 eller Pioneer modeller for at kunne se forskel! Personligt valgte jeg 42PZ8E da jeg synes den er flottest i design og fordi jeg ikke skal bruge andet end et HDMI stik til min tvix 6500
Af wank
Kan du evt tage et billede af dit tv? Syntes da ikk at jeg umiddelbart kan se den store forskel på pz8 og px80?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
wank skrev:Kan du evt tage et billede af dit tv? Syntes da ikk at jeg umiddelbart kan se den store forskel på pz8 og px80?
Jeg tror også det var forskellen på PZ80 og PZ8 han kommenterede.
Af wank
Hov ja, kan jeg godt se nu...