Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MagnusA
Har læst købsguiden men er stadig i tvivl om det skal være plasma eller LCD. Jeg har brug for en 50 t skærm, bor på 5 sal så der kommer meget lys ind. Nogen fortæller mig det ska være plasma hvilket jeg også selv hælder mest til efter at have læst købsguiden, men er stadig lidt i tvivl.

Og går jeg ind på fx hifiklubben og kigger på deres tv, ligger LCD i den dyreste ende når det drejer sig om 50 eller 52 t.
Det har vel også noget at skulle have sagt?

Håber der er nogen med lidt mere erfaring end jeg her i forummet, som kan vejlede mig.

Mvh Magnus A.
Af MagnusA
Hej Yakken,

Ja, har læst det. Synes dog ikke jeg kom tættere på en konklusion. Dvs at der var for og mod argumenter både for plasma og for lcd.

Det ende viser lidt mørkere farver end det andet, men så har det lysere tv nogle andre plusser. Søger sådn set bare nogle erfaringer mht plasma eller lcd i lysere rum.

Tror lidt jeg får en "salgstale" hvis jeg går ned og spørger i hifiklubben. De ved helt sikkert mere end andre steder men objektivetet finder jeg helt klart herinde.

mvh Magnus
Af Kratz
Prisen synes jeg bestemt er en vigtig faktor når man når op i disse skærmstørrelser.
For LCD skærme mener jeg stadig prisen er for høj i forhold til hvad du får når man når over 40 tommer. Ved 50 tommer får du alt andet lige meget mere skærm for pengene med plasma.
Med hensyn til lys ville jeg ikke være så bekymret. Bor selv på 3. sal i en meget lys lejlighed og mærker ingen problemer med min plasma skærm.
Du kunne starte med at overveje om dit nuværende fjernsyn volder problemer? (nu ved jeg så ikke hvilket fjernsyn du har nu, men antager det er et CRT?).
Som beskrevet flere gange giver plasma ikke større problemer end de gamle CRT skærme.
Af Kasper KK
Jeg ville tage plasma i den størrelse. Bedømt ud fra butiksudstillinger er billedet bare bedre på de store plasmaskærme VS store LCD. Og meget billigere i de størrelser. Køb dig et godt gardin hvis det volder problemer, hvilket det næppe vil gøre meget her i vinter halvåret.

Husk når du køber på nettet har du 14 dages fuld returret. Dog er plasma skærme nok lidt dyre i fragt da de skal behandles lidt ekstra delikat

Og hvis du køber i en butik så få dem til at skrue ned for al deres larm. Sig til de andre kunder de skal lukke røven. Og stik øret til tv'et uden lyd og vurder om der er (for) meget støj fra elektronikken. X

Dette er en relativ begynders betragtninger
Af MagnusA
Hej Kratz,

Tak for det hurtige svar.
Jeg har et gammelt fjernsyn, phillips med stor kasse bagpå = CRT. Og det står faktisk med skærmen rettet direkte mod vinduerne. Ingen besvær med at se billedet.

Skærmen som jeg vil erhverve mig, kommer til at hænge så lyset rammer det fra siden. Så det er endnu mindre påvikrning af lys end det nuværende fjernsyn får.

Mange tak for oplysningen, vil helt klart prøve at kigge nærmere på plasma skærme.

Mvh Magnus
Af MagnusA
Hej Kasper,

Fornemt med masser af svar. Og allerede viser der sig en vinder :). Ja du har ret i at der ikke vil blive meget lysindblandning de næste mdrs tid. Og har også overvejet en persienne.

Jeg vil gå ned og lytte lidt hos hifiklubben, de må ha noget der er værd at kigge på.

Mvh Magnus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du specificerer nærmere hvad budgettet er, så kan du nok få et par forslag med på vejen.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:57, rettet i alt 1 gang.
Af MagnusA
Meget fornemt med svar :).
Det er jo nærmest afgjort at plasma vinder.

Til interesserede med gode forslag så er mit budget 15000 plus et par tusind hvis det er afgørende. Af hvad jeg selv har fundet frem er der mange plasma at vælge imellem.
Overvejer at vente til pioneer 5090 falder i pris, men det kan self tage lang tid.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:57, rettet i alt 1 gang.
Af MagnusA
Hej Turbo,

Har lagt mærke til at Panasonic er et fortrukkent valg herinde på forummet. Desværre har jeg en kæreste som kræver DVB-C og al hvad der hedder tvtuner m ekstra ledninger og remote til, er udelukket. Så mine valg falder foreløbig på samsungs ->

fx
http://www.danskitlager.dk/shop/samsung ... -445p.html

Er dog lidt i tvivl om jeg hellere ska købe noet fra en nyere serie til et tusind mere.

fx
Samsung PS50A676T1
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... 2725#top10

Men det er self småting der afgøre det og hvorfor ikke købe den nyeste serie.

Tak for alle de gode råd. Rart at få "pro" hjælp til noet så vanskeligt som at finde tv :).

Forslag af andre til andre tv er meget velkomment.

På forhånd tak,
Magnus
Af xprezz
Samsungs nye plasma skulle være glimrende. Jeg ville tage i hifiklubben og tale med dem. Selvfølgelig får du en salgstale men de plejer at være meget saglige. De er interesseret i et salg men ikke af et specifikt mærke eller teknologi.